Obchodníci svým zákazníkům vycházejí vstříc. „Chcete napsat obálky? Nebo kancelářské potřeby?“ ptá se prodavač v papírnictví v centru Pardubic.
Mladá žena si nechává na účet za tři sta padesát korun napsat obálky, přitom ale nakupovala dekoraci na Vánoce. Za několik týdnů se jí peníze vrátí a balení dárků bude mít letos zdarma.
Že je to běžná praxe, potvrzují zákazníci hned v několika pardubických papírnictvích i jiných prodejnách.
„Na to, zda chci nějakou účtenku na kancelářské potřeby, se mě ptají skoro všude. Sháněla jsem vánoční výzdobu a papíry a obchodníci se mě ptali hned ve třech různých papírnictvích,“ říká Tereza Janoušková z Pardubic.
Doklady vypsané na něco jiného, než zákazník koupil, jsou podvodem na straně obchodníka a zpronevěrou na straně zákazníka, který věci nakupuje na firmu.
Zaměstnavatelé mohou nepoctivce potrestat
„Děláme to. V obratu obchodu se to nepozná, a kdybychom přestali, zákazníci budou chodit jinam,“ říká prodavačka z papírnictví v Pardubicích, která si nepřeje být jmenována.
A zaměstnavatelé mají jen malou šanci na svoje nepoctivé zaměstnance přijít. Zejména ve větších firmách se kancelářské vybavení nakupuje ve velkém a účtenka na několik stovek se tam snadno ztratí.
Přesto mohou firmy své zaměstnance, kterým na podvod přijdou, potrestat. Může jim třeba snížit osobní ohodnocení, nebo poslat vytýkací dopis. Ten je, pokud zaměstnanec nenapraví v něm uvedené prohřešky, předzvěstí výpovědi.