Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kryli epidemii cholery, aby nenaštvali Mugabeho, viní šéfy mise OSN

  16:15aktualizováno  16:15
Vedoucí humanitární mise v Zimbabwe stojí před vážným obviněním. Podle vyšetřování Organizace spojených národů, která projekt vedla, nevarovali v roce 2008 před epidemií cholery, protože nechtěli rozzlobit vládu autoritářského prezidenta Roberta Mugabeho.

Zimbabwský prezident Robert Mugabe slavil 88. narozeniny. (26. února 2012) | foto: Reuters

Vyšetřování OSN prokázalo, že šéfové její vlastní mise v Zimbabwe nepodnikli dostatečné kroky při šíření cholery v roce 2008. Nemoc postihla přes sto tisíc lidí a vyžádala si čtyři tisíce obětí.

Údajně za to může i manažerská neschopnost a špatná víra pracovníků na místě. Georges Tadonki, tehdejší vedoucí kanceláře mise v Zimbabwe, varoval měsíce před vypuknutím epidemie před riziky, jež tíží zemi. Jeho závěry však nadřízení ignorovali.

Tadoniki tvrdí, že kvůli upozornění dokonce o rok později dostal výpověď. "Stále na to téma naléhal a tribunál uznal, že byl v zaměstnání postihován. Jeho právníci uvedli, že se nakonec nervově zhroutil," píše televize Al-Džazíra na svém webu.

OSN by teď měla disciplinárně potrestat čtyři své vysoké úředníky včetně bývalého šéfa humanitárních misí Johna Holmese, kteří rozsah nemoci kryli, aby nenarušili vládu Roberta Mugabeho.

Zimbabwský autoritář epidemii vždy popíral a prohlašoval problém za vyřešený. Bál se totiž uznat slabost v neklidné době, kdy opozice tlačila na jeho odstoupení. Volby i následné protesty nakonec ustál a zůstal v prezidentském křesle, přestože jeho vliv výrazně zeslábl.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.