Rekreanti neodjeli
"Ačkoli si byl obžalovaný vědom značného zadlužení své firmy, dál uzavíral smlouvy na zájezdy a vybíral na ně zálohy. Když pak lidé měli odjet do zahraničí, podal na sebe návrh na konkurs," uvedl žalobce Viktor Böhm.
Klientům, kteří neodcestovali na zaplacené pobyty, nebo byli daleko od domova předčasně vykázáni z hotelů, vznikla podle něho škoda celkem 9,7 milionu korun. Zdravotním pojišťovnám a státu dluží Nesveda na povinných odvodech za zaměstnance dalších 400 tisíc.
Bývalý podnikatel dnes pracuje jako řidič autobusu, peníze vybrané na zájezdy lidem nevrátil a majetek už žádný nemá.
"Firmu jsem úmyslně prozoval na živnost jako fyzická osoba, abych zodpovídal celým svým majetkem," řekl Nesveda. Předlužení své cestovky se pokusil soudu vysvětlit celkovou situací v cestovním ruchu.
"Firma měla ročně šest tisíc klientů a v létě vypravovala týdně deset autobusů k moři. Podle prodejů na přelomu roku 1999 a 2000 jsme čekali vůbec nejúspěšnější sezonu. V severních Čechách nám ale naopak klesl prodej kvůli rostoucí nezaměstnanosti a konkurenční velké cestovní kanceláře přišly s velkým množstvím zvýhodněných zájezdů last minute," vypověděl Nesveda.
Co způsobil krach NES |
- stovky lidí se nedočkaly autobusu k moři - rekreanti byli náhle vykázáni z hotelů - přes tisíc lidí se nedočkalo vrácení peněz - o práci přišlo 15 zaměstnanců - věřitelé přišli o své peníze |
Když pak hoteliéři ve Španělsku, znepokojení horšící se platební kázní, ultimativně požádali o zaplacení více než pěti milionů peset, Nesveda peníze neměl. V pondělí 17. července 2000 proto už nevypravil autobusy k čekajícím rekreantům a požádal soud o konkurzní výprodej své firmy.
"Od majitele jsem nic nevěděla, normálně jsem přišla do práce a najednou volali naštvaní lidé, že jim nepřijel autobus," vzpomínala Hana Hausmanová, která měla na starosti pobočku NES v Sokolově.
"Desítky zklamaných klientů pak přijely do pobočky. Řvali na mě a začali brát vybavení kanceláře. Teprve když šéf obchodního domu Ural, ve kterém jsme byli v podnájmu, zavolal ochranku, podařilo se mi zajistit věci a odejít zadním vchodem," řekla žena.
Pomohla asociace
Nesveda vysvětlil dramatický průběh svého krachu tím, že v noci na pondělí rozesílal desítky vysvětlujících faxů, ale některé zřejmě z technických důvodů nedošly. Jeho obhájkyně pak povolala na pomoc Vlastimila Světlíka z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Ten označil Nesvedovo počínání v kritických chvílích jako odpovědné.
"Je pravda, že už v roce 1999 jsme měli určité signály od jedné americké pojišťovny, ale když jsme oslovili pana Nesvedu, okamžitě přistoupil na splátkový kalendář. Když požádal o konkurz, požádal naši asociaci o pomoc s návratem jeho klientů ze zahraničí. Ostatním cestovním kancelářím, které měly při zpátečních cestách volná místa, se to pak skutečně podařilo," upozornil Světlík.
"Musím obhajobu a obžalovaného upozornit, že tu není kvůli nepovedenému podnikání, ale hlavně proto, že podle obžaloby úmyslně nechal vybírat od lidí zálohy na služby, ačkoli jeho firma už byla předlužená," upozornil samosoudce Zdeněk Johann.
"Myslel jsem, že závazky uhradím z vysokých letních tržeb," reagoval Nesveda. Bývalá ředitelka NES Vlasta Šálová však potvrdila, že zadlužený Nesveda zatížil firmu ještě nákupem dvou autobusů na leasing a šestimilionový úvěr.
Na rok 2000 zároveň nasmlouval větší kontrakty do Španělska, kterým pak nedostál. "Co z faktur se proplatí a co počká, rozhodoval majitel," vypověděla Šálová.