Podle informací MF DNES ruský vrtulník létá už dlouho po téměř neměnné trase.
Jeho pilot vystartuje ze své domovské základny v pražských Kbelích, za necelou hodinu a půl přistane v Ostravě a za stejnou dobu je zpátky v hlavním městě, v místě zvaném Vypich.
Tady, kousek od nemocnice Motol, je totiž přistávací plocha. A také prostor pro "výsadek" třetího nejvyššího ústavního činitele v zemi.
Zaorálek neodpovídá
Když se MF DNES snažila minulý týden od předsedy Zaorálka zjistit, zda vrtulníkem létá, jak často a kam, vzkázal po svém tiskovém tajemníkovi Liboru Vackovi, že je velmi zaneprázdněný.
"Pan předseda mě požádal, abych vám jeho jménem odpověděl, že přepravu vrtulníkem využívá průměrně dvakrát do měsíce, a to výhradně v situacích, kdy jeho pracovní povinnosti vyžadují spolehlivou přepravu v relativně krátkém čase na větší vzdálenost," řekl tajemník.
A pokud jde o to, že by šéf Sněmovny využíval vrtulník i k soukromým cestám z Prahy domů nebo naopak? "Nic takového nedělá," tvrdil Vacek s tím, že jeho šéf využívá vrtulník jen a jen ke služebním cestám.
Zaorálek nebyl v pondělí opět k zastižení a nereagoval ani na SMS zprávy. Vacek však připustil, že většina letů vrtulníkem se odehrála právě mezi Prahou a Ostravou.
"Je to vyloženě kvůli práci, například v Ostravě se účastní jednání ČSSD nebo je ve své poslanecké kanceláři a pak má důležité jednání v Praze. Prostě není jiné zbytí než letět, jinak by musel jet několik hodin po dálnici," tvrdil Vacek.
"Pokud jede pan předseda do Ostravy vyloženě domů, tak jede autem, vrtulník nevyužívá," dodává.
Jeden let za 200 tisíc
Šéf Sněmovny se tak přiřadil k řadě poslanců a senátorů, jejichž požitky budí pochybnosti.
Zaorálek může totiž kromě vrtulníku využívat například limuzínu s řidičem, služební auto, které má pro svou potřebu, nebo může zdarma létat domů dopravním linkovým letadlem.
Pokud jde o náklady na Zaorálkovy lety, ty nelze přesněji vyčíslit.
Důvěryhodný zdroj MF DNES sdělil, že cesta salonním typem vrtulníku MI 8 mezi Prahou a Ostravou přesahuje 200 tisíc korun. "Do toho je započítáno palivo, mzda čtyřčlenné osádky a další věci," říká zdroj.
Zaorálek se může hájit tím, že vrtulník by létal bez ohledu na to, zda by seděl, nebo neseděl na jeho palubě.
"Upřímně řečeno, mně je jedno, jestli s námi letí pan Zaorálek, nebo neletí," říká plukovník Josef Bejdák, velitel letecké základny v Kbelích, pod kterého spadají i vrtulníky.
"Naši piloti musí nalétat za rok určité množství hodin. Lety s politiky přitom tvoří necelých dvacet procent našich letů," dodává Bejdák.
Civilisté však mají smůlu. Na rozdíl od Zaorálka a dalších politiků si vrtulník objednat nemohou. Ani za peníze, ani zadarmo.