Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf policie zváží odchod

  0:01aktualizováno  0:01
Z fatálního selhání policie, při němž policisté zaměnili osm vražd za sebevraždy, hodlá policejní prezident Jiří Kolář vyvodit osobní zodpovědnost. "Úvahy o mém odstoupení nejsou nevýznamné, pokud by se ukázalo, že aféra vraždících manželů Stodolových poškodila důvěru policie u veřejnosti nad únosnou mez."

"Za dvaatřicet let služby u policie jsem se při vyšetřování vražd ještě nesetkal s takovým šlendriánem."

Koláře se osobně velmi dotýká i fakt, že každý šestý dopravní policista vzal při silniční kontrole úplatek. "Máme s Inspekcí ministra vnitra stejný zájem - zbavit se všech policistů, kteří porušují zákon. To je pro mne to nejhorší, co se může u policie stát," říká prezident.

Měl bych odejít? Přemýšlím o tom
Policejní prezident Jiří Kolář žije pod sílícím tlakem skandálů v jeho sboru. Trápí ho rostoucí počet nehod, úplatnost policistů a šlendrián při šetření sebevražd.

Generál Kolář rozjel jedno z největších šetření v dějinách policie. Musí se prozkoumat stovky záhadných úmrtí a sebevražd. Důvod? Po skandálu s manželi Stodolovými, kteří jsou obviněni z osmi vražd, nemá nikdo jistotu, že se zločincům nepodařilo utajit další vraždy.

Kdyby vaši podřízení ve Středočeském kraji pracovali tak, jak mají, nejspíš by manželé Stodolovi nikdy nezabili osm lidí. Vnímáte to jako průšvih?

Obrovský. Ten případ - stručně řečeno - znamená: pochybení policie jsou natolik závažná, že jsme ve společnosti vyvolali spoustu otazníků, na které budeme hodně dlouho hledat odpovědi. Jeden z nich zní: kolik vražd "rozchozených" na sebevraždy může být v této zemi. To je pro mě zásadní otázka, kterou jsme svou nedůslednou prací do společnosti pověsili. Proto na ni musíme znát odpověď. A tu má najít ona přezkumná akce.

Jak takové vyšetřování vypadá ?

Má tři fáze - a my jsme minulý týden vstoupili teprve do druhé. V první jsme museli z velkého množství sebevražd či úmrtí za podezřelých okolností vybrat ty, kde policie nepostupovala standardně.

V první řadě jsme zkoumali, zda na místo přijeli specialisté a zda kriminalisté stanovili možné vyšetřovací verze. To zjišťuje můj kontrolní aparát, vybírá ze sedmnácti stovek sebevražd ročně. Našli jsme několik set případů, které stojí za pozornost. V druhé fázi zkoumáme už samotný spis. Až teprve v posledním kole půjde o procesní přezkum, při němž se budeme snažit dát našim podezřením důkazní hodnotu.

Máte vlastně dost velké štěstí, že se na to přišlo...

Jediné, co je na tom skandálu dobrého, je to, že i když jeden policejní útvar selhal, druhý chybu napravil. Ale neomlouvám to. Jen zkrátka neexistuje dokonalý zločin. Hrozné je na tom i to, že mnoho lidí v této zemi nyní dumá, zda náhodou nějaká sebevražda v jeho okolí nebyla vraždou. Za to je odpovědná, bohužel, policie.

A vy jste její šéf.

Osobně necítím odpovědnost za individuální selhání, já cítím odpovědnost za ty otazníky, a já na ně proto musím hledat odpověď. Samozřejmě si nepřeji, abychom odhalili něco podobného v jiných regionech, nicméně když se obdobné kauzy objeví, budeme o nich veřejnost informovat.

Takže předpokládáte, že za čas budetemít na stole řadu dosud nerozpoznaných vražd?

Myslím si, že jich budou desítky.

Kde se stala chyba? Je to vždy nedbalost policistů?

Nevím, co kontrola zjistí, ale na Kutnohorsku, kde se případ Stodolových odehrával, se policisté nesnažili zločiny zakrývat. Od samého počátku šlo o jejich nedbalost.

Zpět k vaší odpovědnosti. Cítíte se za ta pochybení odpovědný?

Já zatím neznám celkový rozměr problému, každopádně nemohu nést odpovědnost za šlendrián jednotlivých policistů, kterých je téměř padesát tisíc. Jestliže by ale měla být otřesena důvěra v práci policie - a to já zatím nevím - musím to vyhodnotit jako osobní odpovědnost.

Tak jinak: pokud by se veřejnost třeba v průzkumu - nechala slyšet, že policii nedůvěřuje a vás vidí jako toho, kdo nese odpovědnost, odstoupil byste?

Ta otázka není nevýznamná. Je to opravdu věc důvěry, nicméně důvěra v nás je pořád vysoká. Na začátku devadesátých let nám podle průzkumů věřilo jen třiadvacet procent lidí, dnes je to padesát.

Podle průzkumu MF DNES považují lidé dopravní policii za nejúplatnější profesi. To asi nepřispívá k všeobecné důvěře...

Těžko můžu posoudit, jaká je vypovídací hodnota těchto průzkumů. Co musím říct: Ano, připouštím, že policisté berou peníze bez bloků docela často, ale naprosto, naprosto se nemohu ztotožnit s tím, že by se takto chovalo sedmdesát procent dopravních policistů, jak uvádí váš průzkum.

A váš odhad?

Já bych to odhadoval na deset patnáct procent.

Co když jde o špičku ledovce, jak tvrdí Inspekce ministra vnitra?

Pokaždé, když slyším o špičce ledovce, tak mě to docela naštve. Jestliže to tvrdí lidé, kteří mají korupci policistů odhalovat, potom by si měli nasadit brýle a podívat se pod hladinu. Prostě není možné pět let vyprávět něco o špičce ledovce a nikdy nezdokumentovat to, co je pod hladinou. Ale samozřejmě máme s inspekcí totožný zájem: zbavit se všech policistů, kteří porušují zákon.

Přestanou vůbec někdy dopraváci brát úplatky?

Můžu tady vypouštět z úst jakkoli okřídlené věty o tom, že s nimi zatočíme, ale pokud s nimi budou mít lidé pořád špatné zkušenosti, nikdo mi neuvěří. Uvědomte si, jak Češi vnímají korupci. Bonboniéru za úplatek nikdo nepovažuje.

Odtud už je jen krůček k tomu, aby lidé zkoušeli uplácet i státní úředníky. Korupční tlak, to je problém české společnosti. Poptávka jen odpovídá nabídce. Nejhorší je, když policista úplatku neodolá.

Nahrává korupce dopraváků chaosu, který panuje na českých silnicích?

S bezpečností a plynulostí silničního provozu nejsem ani v nejmenším spokojen. Roste počet dopravních nehod a jejich důsledky jsou čím dál horší. Ať již jde o úmrtí, zranění či hmotné škody. Ročně zahyne na českých silnicích 1200 až 1300 lidí. To je znepokojivé číslo.

Ve světových i evropských žebříčcích jsme na tom dost špatně. A ještě hůře z toho vycházíme, když postavím Česko vedle srovnatelných zemí. Ve vyspělých stabilizovaných demokraciích, jako je Francie, Německo či Británie, zahyne ročně na silnicích dvakrát méně lidí, to je snad dostatečný obraz toho, jak to na našich silnicích vypadá.

Co s tím?

Imponuje mi Francie, která na tom s množstvím dopravních nehod nebyla ještě nedávno moc dobře. Jenže pak se Francouzi shodli, že tragédie na silnicích jsou vážným společenským problémem. Pravidelně se mu začala věnovat média, v televizi dokonce vystoupil i prezident Chirac... A obrátilo se to k lepšímu. Prostě se podařilo změnit chování motoristů na silnicích.

Nebudou u nás účinnější tvrdé pokuty a tresty?

Postoj ani názor se nemění klackem. Osobně sázím na systematické a všestranné působení, jak to udělali právě Francouzi. Sankce jsou samozřejmě nutné, ale musí přijít okamžitě. Proto sázím na novelu, která umožní, že policie bude moci například zase zadržet řidičský průkaz. 

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Vláda koupí a nechá zbourat vepřín v místě, kde za války trpěli Romové

Vepřín v Letech u Písku zmizí. Vláda se jednomyslně rozhodla koupit ho a zbourat. „Není důstojné, aby na místě, kde zemřelo několik set obyvatel, z toho dvě...  celý článek

Chřipka (ilustrační foto)
Neschopenek přibylo. Nejvíc marodů na pochůzkách kontrola načapala v Praze

Pražané stůňou v průměru o několik dní kratší dobu než lidé v jiných regionech. O to častěji se ale proviní tím, že tráví čas na neschopence venku místo na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ke kůrovci se přidala vichřice. Z Bruntálska postupně mizí lesy

Místo klidu a čerstvého vzduchu lesní dělníci a těžká technika. V lesích na Bruntálsku se kromě těžby kůrovcového dřeva likvidují škody po vichřici z minulého...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.