Nestalo se někdy, že by řidič, stejně jako před tragickou nehodou v pátek, nepočkal na tramvaj v protisměru a vyjel proti ní? Že měl jen více štěstí, spatřili se včas a mohl zacouvat zpět?
Je to nulová pravděpodobnost. Kdyby se to stalo, musel by nám to zapřít řidič, který by to udělal, pak i řidič v protisměru a také dispečer, který by si musel všimnout, že se na trati asi něco děje, když by musela jedna z tramvají zastavit a pak couvat zpět. To by podle našich odhadů mohlo trvat i patnáct minut a taková doba neujde pozornosti dispečera. Nechci spekulovat, ale řekl bych, že už začali pracovat právníci, kteří se snaží odvést pozornost od viny řidiče na Dopravní podnik.
Dobře, ale vy jste v oficiální zprávě připustili, že skutečně dvakrát nepočkal řidič tramvaje v místě takzvaného křižování na příjezd druhé tramvaje. Co to tedy bylo?
Ve dvou místech té trati je ještě jedna kolej, kde řidič čeká na příjezd tramvaje v protisměru. Je tam místo, kde musí řidič zastavit, a když ho, třeba jen o pár centimetrů přejede, tak už nemůže couvnout, protože ta výhybka je jednosměrná. To znamená, že musí vyjet pár metrů dopředu a pak zacouvat zpátky před tu výhybku.
. Dopravní podnikTramvaje už proti sobě dvakrát vyjely |
Kdy se to stalo a jaké jste z toho vyvodili důsledky?
Oba případy se shodou okolností staly loni. První případ byl 24. dubna a druhý 6. července. Viník přišel o prémie, dostal napomenutí, na všech pravidelných a povinných školeních jsme o těchto případech mluvili. Po druhém případu jsme začali připravovat opatření, jak tu trať lépe zabezpečit. Zvažovali jsme kamery a semafory, teď jednáme s několika dodavateli i s vysokými školami, jak jít v zabezpečení ještě o řád výše.
Není to pozdě? Neměly takové kroky přijít už dříve?
Podívejte, ta trať byla schválena do provozu Drážním úřadem, nikdo, ani policejní vyšetřovatelé či Drážní inspekce, na ní dosud neshledal žádné závady. V zabezpečení ani jinde.
V pondělí se zřejmě tramvaje na linku číslo 5 vrátí zpět. Jak bude trať zabezpečena?
Řidič musí počkat, až přijede kolega z protisměru, pak zavolá mobilem, který všichni obdrží, dispečerovi a až po jeho souhlasu vyrazí na trať. Bude tam ještě také světelná signalizace. Zvažujeme také snížení nejvyšší povolené rychlosti na té trase, ale to je ještě v jednání, protože bychom neradi rozbili celý jízdní řád.
Mluvili jste už s řidičem, jehož policie i inspekce podezřívají, že nehodu zavinil?
Ne, zatím ne, teď s ním bude hovořit spíše policie a Drážní inspekce.
Co o něm můžete říci?
Je to čtyřiadvacetiletý kluk, jezdí od loňského července. Je to první nehoda z jeho viny.
Takže už měl nějaké jiné nehody?
Ano, ale v nich byl nevinně, dvakrát do něj narazilo auto. Měl smůlu, asi to neštěstí přitahuje.
Váš Dopravní podnik v lednu obeslal devět zaměstnaneckých agentur včetně zahraničních, zda by nesehnaly řidiče. Výsledek byl nulový. To jste na tom tak špatně s počtem řidičů?
Už je to lepší, špatné to bylo loni na podzim, kdy jezdili i technici, jezdilo vše, co mělo nohy... V jednu chvíli nám chybělo až čtyřicet řidičů z celkového počtu tisíci padesáti, ale od té doby jsme zdvojnásobili počty šoférů, které jsme si vychovali v naší autoškole. Teď máme řidičů tolik, že se někteří zlobí, proč nejsou přesčasy.
Nebyla chyba dát mladého a nepříliš zkušeného řidiče na tu trať?
Nemyslím, ta trať je řidiči považována za odpočinkovou, vede lesem, mohou tam občas vidět srnky, jsou tam poměrně dlouhé čekací doby. Je to oblíbená trať. Navíc řidič v autoškole absolvuje 82 hodin zkušebních jízd a pak ještě 90 hodin jízd, kdy už veze cestující, ale pod dohledem zkušeného řidiče. A jezdí vždycky i na trati číslo 5, takže ani tento řidič, podezřelý ze zavinění té havárie, tam rozhodně nejel poprvé.
Nemohlo se stát, že se řidič přehlédl v jízdním řádu o jeden řádek? Na trase jsou totiž spoje, kdy na příjezd tramvaje z protisměru čekat nemusí.
Myslím, že to je tak jasně barevně odlišeno, že by se to stát nemělo. Ten řidič jezdil od rána, ta nehoda se stala krátce před šestou a on měl už po šesté končit, myslím, že i tam mohl být motiv té chyby, že už se prostě viděl doma.
Jak to je s případným odškodněním pozůstalých a zraněných?
Každá tramvaj má odpovědnostní pojistku v maximální výši padesát milionů korun. Z té se hradí vše, od odškodnění pozůstalých za úmrtí, zaplacení bolestného, náhrady za poničené či ztracené věci i náklady za léčbu, což bude asi největší položka.
A bude těch padesát milionů stačit?
Ano, myslím, že to bude dostačující částka.
Zaregistrovali jste už nějakou žalobu na Dopravní podnik v souvislosti s páteční nehodou?
Zatím ne, i když nevylučuji, že nějaká žaloba bude. Ale myslím, že to bude podobné jako u dopravních nehod, že zodpovědnost převezme řidič. Pokud budete řídit firemní auto a způsobíte nehodu, bude poškozený vymáhat škodu na vás, ne na vaší firmě.
Cítíte za srážku tramvají zodpovědnost? Neuvažoval jste ani na chvíli, že byste vy nebo jiní členové vedení podniku odstoupili z funkcí?
Necítím se zodpovědný za to, co se stalo. Ta trať je v pořádku, nikdo nezjistil opak. Škoda že lidé, kteří teď tvrdí, že je nebezpečná, to neřekli dříve. Teď najednou každý ví, co se mělo dělat.
Město, coby majitel Dopravního podniku, vypsalo výběrové řízení na nového ředitele. Přihlásil jste se?
Ano. Zvládl jsem složitá vyjednávání s odboráři o kolektivní smlouvě, zvládnu i tragickou nehodu, takže snad dokazuji, že bych mohl být dobrým ředitelem tohoto podniku.