Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Novy Železný skončil

  22:46aktualizováno  22:46
Ředitel televize Nova Vladimír Železný padl. Tentokrát je to už opravdu definitivní: Železný od včerejšího odpoledne není generálním ředitelem největší české televize, kterou řídil od samého počátku, tedy téměř deset let. Společně jej odvolali spolumajitelé Novy, finanční skupiny PPF a MEF.

"Vzhledem ke zničující kampani vedené proti TV Nova v poslední době rozhodnutí akcionářů chápu a plně ho akceptuji," oznámil pak Vladimír Železný.

Jeho pád souvisí s prohranou arbitráží, kvůli níž bude muset Česko s největší pravděpodobností zaplatit deset a půl miliardy korun někdejšímu investorovi Novy, firmě CME, kterou Železný před čtyřmi lety odřízl od zisků televize.

"Se znepokojením sledujeme snahu některých společenských skupin o spojování problémů týkajících se soukromých záležitostí doktora Železného a problémů českého státu vzniklých na základě prohrané arbitráže s fungováním televizní stanice," zdůvodnil odvolání jednatel televize Petr Dvořák, který zastupuje firmu PPF.

"Jeho odvoláním chceme tyto snahy o poškozování a případné ovlivňování Novy jednoznačně a definitivně zastavit. Hlavním cílem tohoto opatření je tedy ochrana naší investice."

Jinými slovy: majitelé Novy se obávají tlaku, který by na nejvlivnější české médium mohla vyvíjet současná vládní koalice, jejíž většina nemá Novu a Železného, který se netají svou náklonností k ODS, v lásce.

Odchod českého televizního magnáta přichází pouhý den poté, co vládní koalice téměř stoprocentně ovládla vysílací radu, která může Nově způsobit velké potíže, a dokonce jí v krajním případě i odebrat licenci.

Ve čtvrtek má navíc švédský soud rozhodnout, jak naloží s žalobou, kterou se český stát brání proti výsledku vzpomínané arbitráže se CME. Pokud Česko prohraje, CME okamžitě dostane svých deset miliard. "PPF ten krok měla připravený už delší dobu, jako určitou úlitbu vládě," řekl zdroj obeznámený s poměry v TV Nova.

Televizi teď budou společně řídit programová ředitelka Libuše Šmuclerová, dlouholetá nejbližší spolupracovnice Vladimíra Železného, a finanční ředitel Novy Petr Chajda, zastupující majitele PPF.

Dubnový schodek rozpočtu zvýší CME

Exekuce skončila, Železný smí k majetku

V sobotu v poledne už řediteli nevolejte
Novu po odvolaném řediteli Vladimíru Železném bude zatím řídit jeho pravá ruka Libuše Šmuclerová. Program televize se měnit nebude. Pro četné příznivce talkshow Volejte řediteli je to mimořádně špatná zpráva: Vladimír Železný už v sobotu v poledne nezavtipkuje se svým zajícem Zazou.

Nova jeden ze svých nejstarších pořadů, vysílaný od jejího počátku v únoru 1994, sice s odchodem Železného definitivně nezruší, tuto sobotu jej však vysílat nebude. Mluvčí televize Petr Kostka oznámil, že se pořad na obrazovku vrátí až s novým generálním ředitelem, který Železného nahradí. Kdy se to stane a kdo bude nástupcem, není v tuto chvíli jasné.

Podle dostupných informací je zřejmé, že pauza ve vysílání Volejte řediteli bude jediným viditelným výsledkem, který divákovi pád Železného přinese. Totéž se dá říci o denním chodu televize Nova. Řídit ji prozatím bude programová ředitelka a dlouholetá pravá ruka Železného Libuše Šmuclerová a finanční ředitel Petr Chajda.

Šmuclerová přitom televizi občas sama řídila už v minulosti - v období, kdy se Železný věnoval například své senátorské kariéře, nebo tehdy, když jej na několik dní zadržela policie. "V poslední době už Železný televizi ani příliš neřídil, snad nejvíce zasahoval do podoby grafiky," řekl s nadsázkou zdroj dobře informovaný o dění v televizi. "Ta televize jede v podstatě sama."

Odchod Železného není tak obrovským překvapením, v mediálním světě se o něm mluvilo už od loňska. Tehdy totiž do Novy vstoupila nejsilnější česká finanční skupina PPF, která dávala od počátku najevo, že ji budoucnost Železného zajímá pouze potud, jak ovlivní jejich byznys. Už loni v září PPF za Železného zaplatila jeho téměř miliardový dluh někdejším investorům ze CME.

Právní a finanční problémy Železného se ukázaly jako vážný problém pro každého potenciálního kupce Novy. Televize hned několikrát oznámila brzký vstup "strategického partnera", ten se však nikdy neuskutečnil, přestože televize za poslední rok vykázala provozní zisk 1,7 miliardy korun.

PPF, která plně kontroluje finanční toky v televizi, nedávno oznámila, že Novu zatím prodávat nehodlá. Přesto se pro ni Železný, který si v pořadu Volejte řediteli vyřizoval obchodní i politické účty, stal neúnosnou zátěží.

Ani odvoláním Železného si však PPF nezajistila klid. Naznačil to ministr kultury Pavel Dostál: "Železný samozřejmě patřil k těm, kteří se v TV Nova dlouhodobě dopouštěli porušování zákona, minimálně každou sobotu ve Volejte řediteli. Nedivím se, že koncesionáři CET 21 pochopili, že by jim mohl ohrozit investici, protože pokud by to pokračovalo, muselo by to směřovat k odebrání licence Novy. Pro mě ta kauza nekončí."

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební lídr ČSSD, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, a ministryně práce a...
Kdo nechce lidem platit slušnou mzdu, je darebák, prohlásil Zaorálek

Práce má motivovat, kdo to myslí vážně, měl by nás podpořit, hájil ministr zahraničí a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek plán znovu navýšit minimální mzdu. A...  celý článek

Problémem v jídlech pro děti je stále příliš mnoho vepřového masa.
O školníky a kuchaře je velká nouze. Na dvouměsíční volno už lidé neslyší

Základní i střední školy napříč celou republikou se potýkají s velkým nedostatkem nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, školníků či účetních....  celý článek

Zřejmě nejkontrolovanější projekt. Multifunkční kongresový areál dostal v roce...
Babišovi blízcí si akcie Čapího hnízda účelově přeprodávali, píše policie

Rodinní příslušníci Andreje Babiše (ANO) si přeprodávali akcie Čapího hnízda, aby znepřehlednili vlastnickou strukturu firmy. Podle Českého rozhlasu to policie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.