Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Hamasu: Nejsme proti Západu. Jsme proti těm, kdo jsou proti nám

Exkluzivně   0:36aktualizováno  0:36
Za přísných bezpečnostních opatření a na utajeném místě v syrském Damašku poskytl Chálid Mišal, šéf palestinského hnutí Hamas, exkluzivní rozhovor pro MF DNES.

V rozhovoru, který byl veden střídavě v arabštině a v angličtině Chálid Mišal hovoří o tom, co vede Hamas k sebevražedným útokům, jestli je osobně nařizuje a zda s nimi souhlasí. Řeč je o válce v Gaze na přelomu loňského a letošního roku, o tom, jaký stát by si Palestinci představovali. Odpovídá i na otázky, jak se Hamasu dotýká současná ekonomická krize. Ze všeho nejdříve však vzpomíná na okolnosti atentátu, při kterém se ho izraelská tajná služba Mossad pokusila otrávit. 

Vedete hnutí, které patří k největším nepřátelům Izraele i politických zájmů Západu na Blízkém východě. Vaši předchůdci ve vedení – šejch Ahmad Jasín a Abdal Azíz Rantisí, podobně jako další důležité osoby, kupříkladu výrobci bomb Jahjá Ajjáš a Muhí Šaríf - byli zabiti agenty izraelské tajné služby Mossad. Vás se Izrael pokusil otrávit. Nyní sedíme v přísně střeženém domě. Jak se vám žije pod hledáčkem izraelského ostřelovače?
Předně chci zdůraznit, že Hamas je hnutí, které je primárně nepřátelské vůči izraelskému okupantovi. Izrael je ten, kdo začal s okupací palestinských území. Není proto korektní říci, že Hamas je proti Západu. Jsme proti těm, kdo jsou proti nám. Organizujeme odpor vůči těm, kteří nás okupují. Jinak jsme otevřeni celému světu. A co se týká mého ohrožení: všichni palestinští vůdci se museli přizpůsobit životu za nejtěžších okolností. Není to jen stav Chálida Mišala a palestinských vůdců, ale celého palestinského lidu, který je ohrožován zevnitř i zvenku. Ale navzdory tomuto nebezpečí nepociťujeme strach. Palestinci se naučili žít v atmosféře nebezpečí a přivykli žít vedle smrti. To je náš osud. To je důvod, proč bojujeme proti okupantům se vší statečností! Ani palestinský vůdce, ale ani palestinské dítě se nebojí. A je zvláštní, že katan se bojí více než oběť. Je to okupant, kdo se bojí. Bojí se, protože ví, že jeho agrese je nezákonná.

Dobře. Vraťme se do roku 1997: izraelští agenti s falešnou identitou, jed vstříknutý do vašeho ucha, jordánský král shánějící protilátky. To vypadá jak z filmu o Jamesi Bondovi. Jaká jsou skutečná fakta tohoto příběhu?
Velmi stručně, agenti izraelského Mossadu na příkaz Netanjahua a  Danny Yatoma přijeli do Jordánska, aniž by respektovali mírovou dohodu mezi Izraelem a Jordánskem. Měli falešnou kanadskou totožnost. Plánovali moje tiché odstranění, aby se vyhnuli hněvu  krále Husajna a Evropanů. Při operaci použili chemickou látku, která blokuje nevědomá centra dýchání. Měl to být zločin beze stop. Ale byli překvapeni mým tělesným strážcem, kterému se podařilo dva z nich zadržet. Já jsem asi deset hodin po otravě ztratil vědomí a byl jsem schopen dýchat pouze za pomoci ventilátoru. A jak tomu osud chtěl, tichá operace se změnila ve velmi hlučnou. Král Husajn jednal velmi statečně a donutil Američany a  prezidenta Clintona, aby vyvinul tlak na Izraelce, aby dodali protilátku. A Netanjahu musel nakonec protijed poskytnout.

Jak na tento pokus o atentát reagovala vaše rodina a jak i nadále snášejí, že jste v ohrožení?
Během pokusu o atentát můj otec, matka, žena i děti, všichni jednali s klidem a trpělivostí, s respektem k nevyhnutelnému a s vírou, že vše je v rukou Božích. Věděli, že v kontextu, kdy jednáme proti izraelskému okupantovi, se musí taková věc stát. Co se týká rodiny, tak je pravda, že v minulosti se báli více, ale už si zvykli a nyní se o mě nebojí – je to součást smyslu pro jistotu a statečnosti palestinského lidu. Každý Palestinec je od své přirozenosti připraven obětovat se, a dokonce je připraven obětovat své děti a rodinu.

Přestože zdůrazňujete, že nejste proti Západu, tak vztahy mezi Hamasem a Západem jsou velmi napjaté. Co o nás vy osobně víte? Ovlivnila vás západní kultura – literatura, hudba, filmy?
Strávil jsem mnoho času studiem západní kultury, zvláště jako mladý muž mezi 14 a 17 lety a jsem v kontaktu s některými prameny západní kultury dodnes. Tehdy jako mladý jsem četl knihy anglického filozofa Colina Wilsona a knihy Victora Huga, zvláště Bídníky, Dostojevského Zločin a trest a knihy Charlese Dickense. Hudbě jsem se moc nevěnoval, jen jsem četl o Mozartovi a Beethovenovi. Velmi mě zaujalo evropské malířství od da Vinciho až po moderní umění. Později jsem navštívil mnoho evropských zemí a Spojené státy a seznámil se s jejich kulturou, chodil do muzeí a galerii. Četl jsem knihy o historii a civilizaci těchto zemí.

Pomáhá vám to porozumět a překonat rozdílnosti?
Považuji za důležitou součást kultury každého člověka, seznámit se s kulturami ostatních, stejně jako je normální mít kontakty a komunikovat mezi rozdílnými kulturami. Je to příležitost vidět, jak se věcí mají jinde. Přináší vám to rozmanitost, smysl pro otevřenost a toleranci. Pak máte v životě místo myslet na ostatní a ne jen na svůj vlastní život. A takhle by to mělo vypadat: spolupráce mezi civilizacemi, nikoliv boj. Je nezbytné otevřít se jiným kulturám, nicméně nikoliv na úkor kultury vlastní, kultury vaší domoviny a kraje. Stavěl jsem se arabsko-muslimské kultuře, ať už na úrovni jazyka, literatury, ideologie či historie.

Hamas má kořeny v Muslimském bratrstvu, které Západ považuje za fundamentalistické hnutí. Považujete se za fundamentalistu nebo dokonce – jak vás označují Američané – za teroristu?
Předně neakceptuji tuto klasifikaci, kterou jedna strana vnucuje druhé. Abyste mohli říct, že nějaké hnutí je fundamentalistické, extrémistické nebo teroristické – co jsou kritéria, podle nichž rozhodnete? A která strana má právo soudit ostatní? A je tato klasifikace absolutní, nebo relativní? Pokud mě někdo považuje za teroristu, budu ho taky považovat za teroristu. V Hamasu netrpíme komplexem méněcennosti vůči těmto kategorizacím americké administrativy nebo některých západních jedinců a států.

Znamená to, že nálepky "teroristé" nebo "fundamentalisté" jsou nespravedlivé? Proč?
Protože ani americká administrativa ani žádná jiná země na světě nemůže být arbitrem lidské morálky. Každý na tomto světě na něj hledí ze svého úhlu pohledu. Ale nikdo nemá absolutní právo soudit ostatní. Ano, naše kořeny sahají k Muslimskému bratrstvu, jsme součástí této kultury a prostředí. Někteří lidí považují za divné, že v této části světa existují muslimská hnutí. Ale tohle je muslimsko-arabský region! Já také nepovažuju za divné, že v Evropě jsou křesťanské strany, protože Evropa má křesťanské kořeny.

Nicméně proti svým nepřátelům podnikáte teroristické operace...
V Hamasu konáme pouze spravedlivý odpor proti okupantům, nikoliv terorismus, jak to nazývají Spojené státy. Hamas  je hnutí odporu, nikoliv teroristické hnutí. Nezajímá mě, co o nás říkají ostatní. Nejdůležitější pro mě je, jestli konám svou povinnost, nebo ne. Pokud se vzdám izraelskému nepříteli a americká administrativa mě za to pochválí – co tím získám? Mojí prioritou je konat svou povinnost vůči národu. A takhle neférová americká kritéria se jednoho dne změní. Vzpomeňte si, že Nelsona Mandelu také označovali za teroristu a nyní ho respektují.

Jak byste západnímu publiku charakterizoval a představil Hamas?
Zaprvé, jsme hnutím spravedlivého odporu proti izraelskému okupantovi. Odpor je naše právo, stejně jako je to právo každého národa na světě. Za druhé, patříme ke kultuře této oblasti, muslimského východu, a tuto kulturu a identitu si neseme s sebou tak, jako si každá země na světě a všichni lidé nesou svou vlastní kulturu a identitu. Za třetí, jsme otevřeni světu, respektujeme druhé a věříme v dialog mezi civilizacemi a kulturami. Věříme na toleranci a spravedlnost, respektujeme lidská práva, demokracii, mírové předávání moci a jsme proti všem druhům útisku. S lidskostí nakládáme tak, že jsme všichni potomci Adama a Evy a žijeme společně na této planetě. Takhle se Hamas vidí. Ale stejně jako my respektujeme práva ostatních, nemůžeme akceptovat, aby nám někdo jiný bral práva naše.

Muslimské bratrstvo, z něhož se vyvinulo vaše hnutí, považovalo za jednu z priorit obnovení islámského chalífátu a sjednocení muslimů do "domu islámu" (dár al-islám). Respektujete současný typ státu, nebo jej odmítáte a chcete v Palestině aplikovat jiný model státoprávního uspořádání?
Dominantní formou organizace společnosti v současném světě jsou národní státy – s tímto modelem nemáme žádný problém. Každý národ může mít vlastní národní stát, jako ho mají Češi, Egypťané nebo jako ho mohou mít Palestinci. Mezi národním státem a nějakým typem větší jednoty není protimluv, ať už je to Arabská liga, Islámská konference nebo Evropská unie, pokud lidé najdou spojující prvky – geografické, kulturní nebo ekonomické zájmy.

Zpět k mojí otázce. Jaký typ státu chcete v Palestině?
Věříme, že základem národního státu – a to platí i pro palestinský stát – by měla být demokracie a svobodné volby. Jsme proti diktatuře. Stát musí patřit všem lidem  a nezáleží na tom, zda jsou jeho občané muslimové nebo křesťané, mezi rasami nebo náboženstvími není žádného rozdílu. My v Palestině jsme z jedné rasy – palestinští Arabové. Náš stát chceme postavit na obecném blahu a boji proti korupci, na respektu k lidským právům. Kultura a náboženství jsou svobodnou volbou všech synů vlastní země, nemůžeme ji nařídit. Nevylučuje se, být hrdý na minulost, ale muset pracovat s přítomností a připravovat se na budoucnost. Dobrý stát slouží svým občanům, pokouší se zlepšit podmínky jejich života, aby byl zemí vědeckého pokroku a nikoliv úpadku.

Volby a demokracie jsou vnímány jako západní státoprávní koncept. Mnohokrát jste se tomuto konceptu podřídili, ale například v roce 2006 Západ odmítl přijmout jednoznačné vítězství Hamasu ve všeobecných volbách v Gaze a na Západním břehu. Nejste zklamán tímto postojem?
Ale demokracie je i islámský koncept! Hlavním problém je, že Západ v Palestině měří podle dvojího metru. Nemluvím o Západu jako celku, nýbrž o jistých státech. Kdykoliv nesouhlasíte s jejich zájmy, udělají z toho problém. A to byl případ voleb v roce 2006. Pokoušíme se hájit naše zájmy, zvláště právo na odpor. Chceme, aby Západ uznal naše právo na odpor, obranu a existenci. A proto žádám svět, aby na tuto kauzu pohlížel palestinskýma očima, nikoliv očima izraelských okupantů.

V posledních 200 letech Západ pomocí ekonomické a vojenské síly dominuje kulturám a oblastem, které byly centry civilizace v minulosti. Myslíte si, že tato dominance jednoho dne skončí a že světu budou vládnout třeba Arabové?
Dominance kohokoliv na kýmkoliv není přirozená. Proto by neměla být trvalým stavem a my, arabská umma, bychom se jí měli zbavit. Existují subjektivní okolnosti, které způsobují slabost a nerozhodnost arabského národa. A pak také okolnosti, že ti, kteří vládnout světu, chtějí zabránit Arabům v nezávislosti a prosperitě. Žádný z těchto pokusů ovšem nebude mít dlouhého trvání. Jsem si jist, že Arabové se v blízké budoucnosti zbaví jakékoliv druhu cizí nadvlády.

Současná ekonomická krize odhaluje slabá místa západního sociálního, státního a ekonomického modelu. Máte alternativu, jak organizovat stát a společnost?
Jako muslimové věříme, že řešením je islámská ekonomie. Nemyslím, že ekonomie by měla mít ustrnulou formu. Mluvím o principech a hodnotách islámské ekonomie: tyto principy jsou zdravé a Západ by je měl studovat. Některé z mechanismů, které způsobily současnou ekonomickou krizi, islámská ekonomie odmítá a zakazuje. Například: islám vytváří vyrovnaný princip mezi osobním a veřejným vlastnictvím. Jedno nesmí být na úkor druhého.  Islám se také stará o vyváženost mezi fyzickými a duchovními potřebami. Islámská kultura po vás nechce, abyste žili duchovní život odděleně od materiálního. Zároveň není dobré nebo správné žít odděleně od duchovního života. A tento princip je jednou z výhod islámské kultury. A to je součást otevřenosti civilizací: Západ z toho může profitovat.

Hamas na palestinských územích investuje rozsáhlé prostředky do sociální infrastruktury a sociální péče. Mnoho rodin spoléhá na vaše peníze podobně jako nezaměstnaní na Západě spoléhají na podporu v nezaměstnanosti nebo jiné sociální dávky. Kolik za charitu a sociální výpomoc utrácíte a kde na to berete peníze?
Islám nabízí koncept sociální spravedlnosti a tak je součástí našich povinností pomáhat lidem. Hamas je morálně povinen bojovat proti okupantovi a zajistit dobrý životní standard pro lidi pod okupací. Politicky chceme pro náš lid svobodu a sebeurčení. A zároveň pro ně žádáme dobrý životní standard a důstojný život, byť v době okupace. Důstojný život a životní jistoty pomáhají našim lidem bojovat proti okupaci. Hamas vytváří sociální instituce a bojuje proti korupci. Peníze na tyto aktivity pocházejí od lidí z celého světa – od Arabů, bohatých Palestinců. Tito lidé věří Hamasu a věří, je to spolehlivý prostředník, který zajistí sociální služby palestinskému lidu v Gaze, na Západním břehu a uprchlických táborech.

Jaké byly hlavní důvody, pro které jste zahájili sebevražedné útoky v roce 1993? Jak je můžete před světem obhájit? A jak je vy osobně obhajujete před svou manželkou a dětmi?
Akce sebeobětování  byly odpovědí na izraelské masakry, zvláště v Abrahámově mešitě v roce 1994. To je normální lidské jednání. Každá akce plodí reakci. Zodpovědná je osoba, která začala. Nechceme zabíjet izraelské civilisty, děti a ženy. Ale izraelské zločiny provokují takovou reakci Palestinců, že jsou ochotni dokonce vyhodit svá těla do povětří.

Vy osobně jste nařídil nějaký sebevražedný útok? A souhlasíte s nimi?
Jsem politický vůdce a nepletu se do vojenských akcí. Naše hnutí má vojenskou sekci, která je odpovědná za plánování, vyzbrojování a organizaci akcí sebeobětování, za akce proti okupantovi . A můj názor jako politického vůdce? Podporuji palestinský lid a jeho boj za práva a to všemi prostředky, které mají k dispozici. A žádám svět, aby Palestincům poskytl moderní zbraně, aby se mohli bránit!

Na začátku května jste v jednom rozhovoru řekl, že zastavíte raketové útoky na Izrael z pásma Gazy. Znamená to, že jste pochopil, že Izrael neporazíte ozbrojeným bojem? Nebo jste jen změnili strategii a nyní chcete porazit Izrael mírem a nenásilím?
To jsem nikdy neřekl! Novináři z The New York Times se mě ptali, proč v těch dnech neodpalujeme rakety. A já jsem odpověděl, že rozhodnutí o odporu včetně odpalování raket je založeno na třech faktorech: za prvé, na uskutečnění práva palestinského lidu na boj proti okupaci, za druhé na vyhodnocení konkrétních životních podmínek Palestinců v daný okamžik a třetí okolností je snaha odhalit, že je to sionistický nepřítel, kdo je zodpovědný za krvavý konflikt v oblasti. Ale váš závěr není správný, protože kdybychom si to mysleli , k ozbrojenému odporu bychom nepřistoupili. Je to naopak, den za dnem Izrael vidí, že pouze vojenský postup nemůže do oblasti přinést mír a bezpečnost. Zvláště poté, co neuspěl v Libanonu v roce 2006 a během války v Gaze na přelomu loňského a letošního roku.

Co se týká řešení konfliktu zformováním dvou států, Hamas nikdy nezrušil svou Chartu z roku 1988, na jejímž počátku se píše: „Izrael bude ustanoven a bude existovat až do té doby, dokud ho islám nezničí stejně, jako zničil řadu jiných před ním.“ To jednoznačně znamená zničení Izraele. Souhlasíte s tím i nyní?
Jak jsem už mnohokrát zdůraznil, Hamas akceptuje ustavení palestinského státu v hranicích z 1. června 1967 . Toto přijetí zahrnuje zajištění statusu Jeruzaléma, odstranění  osad  a právo  na návrat.
Na tom jsme se shodli v dokumentu Národní shody v roce 2006

Článek 8 vaší Charty říká: „Alláh jako poslední cíl, Prorok jako hlava, Korán jako konstituce, džihád jako metoda, smrt pro Alláhovu slávu jako nejžhavější touha.“ To vypadá, jako že Hamas má na mysli koncept islámského státu. Znamená to, že pokud získáte svůj vlastní stát, tak v něm zavedete islámské právo a židé a křesťané v něm budou žít jako občané druhého řádu?
Všichni Palestinci jsou si rovni, žádný občan palestinského státu není občanem druhého řádu. Nenutíme lidi, aby přijali naší vizi. Mají právo si vybrat. Avšak pokus si naši lidé demokraticky zvolí zavedení šarí´y , tak v čem je problém? Všechny země, včetně Evropy a USA, zavádějí vlastní politický nebo ekonomický systém na základě hlasu svého lidu. Jakýkoliv občan jakékoliv země respektuje systém dané země. Pokud já cestuji do Británie nebo do Německa, respektuji jejich systém. Pokud se jakýkoliv stát rozhodne zavést křesťanský systém a jiný si vybere islámský, je to jejich právo, pokud pro to lidé hlasovali. A kdykoliv je taková volba učiněna na základě svobodné vůle lidí, je to v pořádku. Naopak, je špatné vnutit lidem jakýkoliv systém, zabránit mu, rozhodovat se, je také špatné.

Spoluzakladatel libanonského hnutí odporu Hizbulláh ajatolláh Fadlalláh před několika týdny uvedl, že islámská hnutí v oblasti jako je Hamas, Hizbulláh a Muslimské bratrstvo by se měla spojit, aby se stala silnějšími. Považujete za dobrý nápad?
To že řekl? Spolupráce je dobrá a vítáme ji, ale nevidíme jako praktické spojovat naše hnutí, protože každé z nich má vlastní cíle a záměry.

Hizbulláh, který je podobně jako Hamas finančně i politicky podporován Íránem, vytváří na Izrael vojenský tlak ze severu, Hamas z jihu. Koordinujete aktivity?
Máme z Hizbulláhem dobré vztahy, spolupracujeme v mnoha oblastech, ale jednotlivé kroky nekoordinujeme.

Hamas je finančně podporován z Íránu. Jaký vliv má Írán na vaše hnutí?
Žádný.

Počkejte, používáte íránské peníze. Jak jim tuto podporu oplácíte?
Přijímáme jejich podporu, ale nikdy neakceptujeme jakkoliv podmíněnou podporu.

Během války v Gaze na přelomu 2008/2009 spáchal Izrael podle zprávy organizace Human Rights Watch válečné zločiny. A co Hamas? Ve zprávě se také uvádí, že Hamas popravoval Palestince a střílel je do nohou za to, že kolaborovali. Je takové jednání v souladu s islámským právem nebo s lidskými právy?
Není fér srovnávat naše prostředky s prostředky, které používá Izrael. Izrael má mohutné zbraně a ohromnou sílu. Někteří lidé hovoří o raketových útocích na Izrael – ale to byla pouze reakce. Nechceme útočit na civilisty. Proto požadujeme lepší a přesnější zbraně, abychom mohli zasahovat  vojenské cíle. A potrestání zrádců? Povinností každého hnutí je potrestat je! Připouštím, že se staly chyby a mohlo dojít k nespravedlnostem, ale naším cílem je spravedlnost a právo.

Co je vaším konečným cílem: Je to existence dvou států, izraelského a palestinského? A jste vůbec schopen dohodnout se s Izraelci? Mám na mysli zvláště někdejšího i nynějšího premiéra Netanjahua, který objednal vaši vraždu, a současného ministra zahraničí Avigdora Liebermana, který chce "utopit Hamas v Mrtvém moři"? Jak může takový kompromis vypadat?
Můj hlavní úkol je palestinská otázka, a není primárně důležité, jestli řešením budou dva státy, nebo jiné řešení. Chceme svůj stát, ale chceme se hlavně zbavit okupantů. Avšak Izrael neakceptuje dva státy.  Arafát neuspěl. Abbás také není úspěšný - a oba zůstali plně věrní mezinárodním požadavkům uznávat Izrael.. Izrael nikdy neustoupí, pokud není pod tlakem. Není to jen otázka kompromisu s Netanjahuem nebo Liebermanem nebo kýmkoliv jiným. Musíme na okupanta zvýšit tlak. A musí to být ozbrojený boj, abychom něčeho dosáhli.

A opravdu chcete Palestinský stát? Mnoho Palestinců pracuje v Izraeli, se vznikem vlastního státu přijdou o práci a nový stát také může čelit těžkostem, například být odstřižen od energie, vody apod. A můžete mít další potíže s Izraelem.
To je důvod, proč Izrael nechce nezávislý palestinský stát, ale určitý druh autonomních území. Taková území totiž budou pod jeho kontrolou. Ale my chceme skutečný stát – politicky a ekonomicky nezávislý na Izraeli, s vlastní bezpečností. Neakceptujeme žádný typ státu, který bude muset poslouchat Izrael. Palestinci se svou zkušeností, vzděláním a schopnosti jsou schopni mít vlastní stát.

Autor:


Ondřej Vetchý: Kvůli filmu Po strništi bos jsem musel zhubnout a udělat si plešku





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Edvard Beneš před svou vilou
ZÁPISNÍK: České sebebičování. Přijali jsme Mnichov a vůbec

Obama přestal kouřit kvůli své ženě a lidem chybí nadhled. Říkáme, že jsme nejhorší a že se Beneš v roce 1938 choval jako "zbabělec".To jsou témata zápisníku...  celý článek

Miss America 2014 Nina Davuluri. Někteří Američané ji šmahem odsoudili jako...
ZÁPISNÍK. Miss America a vůdkyně Bobo. Papež poskytl interview

Hrozné, Miss America je mohemedánka. Pinožení u klausistů. Proč na rozdíl od Němců odsuzujeme velkou koalici. Rozhovor Svatého otce. To jsou témata zápisníku...  celý článek

Miroslav Kalousek po jednání s prezidentem Milošem Zemanem.
ZÁPISNÍK: Několik slov chvály

O jednom kolegovi novináři a o nadávání na média. O české otázce a třech divadelních představeních. A také gratulace Miroslavu Kalouskovi, to jsou témata...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.