Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf ČT Chmelíček odvolal Šámala

  15:43aktualizováno  15:43
- Generální ředitel České televize Dušan Chmelíček v pátek odpoledne odvolal šéfredaktora redakce zpravodajství ČT Zdeňka Šámala. Ten už sám ve čtvrtek požádal o uvolnění z funkce poté, co odmítl splnit příkaz svého nadřízeného, ředitele zpravodajství Jiřího Hodače: zveřejnit v hlavní zpravodajské relaci Události oficiální reakci ČT na článek MF DNES, z nějž vyplývá, že se šéf sněmovny Václav Klaus vměšoval do práce veřejnoprávní televize.
E-mail, který poslal šéfredaktor zpravodajství České televize Zdeněk Šámal svým podřízeným

Vážení!

Právě jsem řediteli zpravodajství J. Hodačovi sdělil, že z profesních a etických důvodů odmítám uveřejnění dnešní Tiskové zprávy v Událostech tak, jak mi to nařídil. Zároveň jsem ŘZ požádal o okamľité uvolnění z funkce šéfredaktora RZ.
Děkuji Vám za Vaši práci. Jste dobrý tým.

Zdeněk Šámal
šéfredaktor RZ ČT

Zdeněk Šámal v pátek odpoledne napsal svým podřízeným e-mail: "Právě jsem byl GŘ informován, že jsem byl odvolán z funkce. Informaci jsem vzal na vědomí, ale nepodepsal, protože z mého pohledu jsem přestal být šéfredaktorem včera, v okamžiku, kdy jsem svůj rezignační dopis předal zastupujícím ŘZ J. Lípovi.
Hodně štěstí
Zdeněk Šámal"

Proč Šámal rezignoval
"Sdělil jsem vedení televize, že tiskovou zprávu v tomto znění nezveřejním a také nedám příkaz, aby byla zveřejněna," řekl ve čtvrtek Šámal.

Grémium generálního ředitele ČT po čtvrtečním jednání vydalo prohlášení, ve kterém informace našeho listu popírá. "Z článku vyplývá podezření, že rozhodovací procesy v ČT jsou ovlivňovány politickým tlakem. Česká televize důrazně prohlašuje: NE, NENÍ TO PRAVDA," píše mluvčí Jiří Tráva.
Dvoustránkový text se měl podle představ vedení objevit v Událostech bez dalšího komentáře. "Kdyby to byla klasická zpráva, kde dáme prostor všem zúčastněným, tak je to jiné. Ale takhle?" vysvětlil Šámal.

Bezprostředně po jeho rezignaci se za něj postavila i část redaktorů.  "Domníváme se, že Události neslouží k prezentaci stanoviska managementu ČT v mediálních sporech. Podle našeho názoru má hlavní zpravodajská relace především sloužit veřejnosti," píše se v memorandu, které podepsaly dvě desítky redaktorů. Atmosféra ve zpravodajství byla včera velmi napjatá. "Cítím, že jsou lidé rozjitřeni," potvrdil Šámal. O oficiální tiskové zprávě, stejně jako o dění v ČT, nakonec ve včerejších Událostech nebyla ani zmínka.

MF DNES ve čtvrtek přinesla informace o tom, že při přípravě pořadu V pravé poledne před čtrnácti dny Klaus telefonicky intervenoval u ředitele ČT Chmelíčka.
"Dozvěděl jsem se, že si Klaus stěžoval na záměr vysílat pořad i bez něj a na způsob, jakým jsem se měl snažit zajistit jeho účast. Prý se proti tomu velmi ostře ohrazoval," popsal obsah telefonátu Prorok.

V pořadu se vedle Miloše Zemana, Karla Kühnla a Miroslava Grebeníčka na poslední chvíli objevil také Klaus. Během pořadu musel moderátor čelit výpadům od Klause i Zemana. Den na to byl Prorok odvolán.

Vedení televize tvrdí, že kvůli profesionálnímu selhání. "Již před zahájením vysílání měl moderátor Prorok problémy při komunikaci s pozvanými hosty, kterých se viditelně obával. V průběhu besedy pak opakovaně selhal, když se mu kontrola nad diskusí vymkla z rukou do té míry, že se nechal chvílemi zesměšnit," tvrdí tisková zpráva ČT. Roman Prorok, který se takovým tvrzením cítí profesionálně poškozen, podobné argumenty rezolutně odmítá.

Telefonát Václava Klause podle ČT se změnou moderátora vůbec nesouvisí. Mluvčí Jiří Tráva tvrdí, že televize jednoznačně dala najevo, že pokud se Klaus nezúčastní, bude se vysílat s "prázdnou židlí". "Při telefonátu generálnímu řediteli vyjádřil Klaus pochybnost nad vhodností takového postupu.

Generální ředitel ČT při té příležitosti znovu objasnil uvedená pravidla, která ČT uplatňuje bez výjimky," píše mluvčí.
Faktem zůstává, že se vedení televize snažilo konverzaci mezi předsedou sněmovny a ředitelem utajit. "Zeptejte se Chmelíčka," odpověděl vyhýbavě ředitel zpravodajství Hodač, který přitom podle Prorokova vyjádření o telefonátu věděl. Rozhovor popřel dokonce i Klausův poradce Ladislav Jakl. MF DNES má však k dispozici Jaklův dopis Chmelíčkovi, v němž autor rozhovor zmiňuje.

Klausovo vyjádření se včera nepodařilo získat, protože je v zahraničí.
Rada České televize, která aférou včera zabývala, se přiklonila k oficiálnímu vysvětlení, které jí poskytl Chmelíček. "Dál se tím nebudeme vůbec zabývat.
Je to personální záležitost ČT," uvedla radní a členka ODS Jana Dědečková.

Tisková zpráva, kterou šéfredaktor zpravodajství ČT Zdeněk Šámal odmítl zveřejnit v Událostech

Věc: Tisková zpráva

Ze článku J.Ungera v MFD ze dne 15.6. 2000 vyplývá podezření, že rozhodovací procesy v ČT jsou ovlivňovány politickým tlakem. Česká televize důrazně prohlašuje : NE, NENÍ TO PRAVDA .

Právě průběh přípravy pořadu V pravé poledne vysílaného dne 4. června t.r. je evidentním důkazem, že ČT důsledně respektuje stanovená pravidla přípravy diskusních pořadů bez ohledu na to, kdo se jich účastní. Již týden předtím byla rozhodnuta vysílat tento pořad i s tzv. “prázdným křeslem“, když účast do poslední chvíle odmítal generální ředitel České rafinérské, a.s.. Stejným způsobem ČT postupovala i v případě předsedy Poslanecké sněmovny Václava Klause, který byl o tomto zásadním postoji ČT předem informován.

Při telefonátu generálnímu řediteli České televize D. Chmelíčkovi vyjádřil V. Klaus pochybnost nad vhodností takového postupu. Generální ředitel ČT při té příležitosti znovu objasnil uvedená pravidla, která ČT uplatňuje bez výjimky, a bezprostředně po telefonickém rozhovoru zaslal V. Klausovi dopis tohoto znění :

Vážený pane předsedo,

na základě našeho dnešního telefonického rozhovoru Vás žádám o přehodnocení Vašeho stanoviska neúčastnit se vysílání pořadu České televize “V pravé poledne“ v neděli 4.června t.r. Přikládám text zvacího dopisu, kterým Vás a další hosty oslovil redaktor České televize Roman Prorok, kde jsou upřesněna témata pořadu. Česká televize pokládá diskusi na tato témata za nanejvýš aktuální, stejně jako ostatní zvaní hosté, kteří již potvrdili svou účast. Jde o předsedu vlády ČR a ČSSD Miloše Zemana, předsedu KSČM Miroslava Grebeníčka a předsedu US Karla Kühnla.

Doufám, vážený pane předsedo, že se také Vám podaří změnit si program tak, abych Vás mohl v neděli uvítat na Kavčích horách.

S úctou, (podpis Dušan Chmelíček)

Předseda Poslanecké sněmovny Václav Klaus prostřednictvím svého poradce L. Jakla tento návrh opětovně odmítl. Nicméně v neděli ráno svůj názor změnil a diskusního pořadu V pravé poledne se zúčastnil.

Již před zahájením vysílání měl moderátor Prorok problémy při komunikaci s pozvanými hosty, kterých se viditelně obával. V průběhu besedy pak opakovaně selhal, když se mu kontrola nad diskusí vymkla z rukou do té míry, že se nechal chvílemi zesměšnit.

Něco takového je dle standardů ČT naprosto nepřípustné. Úroveň moderování pořadů “V pravé poledne“ v posledních měsících trvale klesala, o čemž měl pan Prorok dostatek informací.

Základním profesionálním předpokladem moderátora diskusního pořadu ČT je zejména schopnost racionálně řídit diskusi, nepodléhat obavám z hostů, sebereflexe, udržovat trvale vysoký standard a důstojně reprezentovat ČT.

Pokud moderátor tato kritéria nenaplňuje, musí být z moderování uvolněn bez ohledu na jakékoliv spekulace.

Jiří Tráva
Tiskový mluvčí ČT

Reakce redaktorů zpravodajství ČT na odstoupení Zdeňka Šámala
Musíme reagovat na důvody rezignace Zdeňka Šámala. Stejně jako on nesouhlasíme s nařízením managementu ČT odvysílat v hlavní zpravodajské relaci veřejnoprávní televize reakci vedení ČT na článek MfD.
Bez ohledu na její formu se domníváme, že Události neslouží k prezentaci stanoviska managementu ČT v mediálních sporech. Podle našeho názoru má hlavní zpravodajská relace především sloužit veřejnosti.

Právě z těchto důvodů se stavíme za odstupujícího šéfredaktora zpravodajství ČT.

P.S. Ten, kdo souhlasí s tímto textem, má možnost se pod něj podepsat v kuřárně na velíně.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Prezident Miloš Zeman vystoupil na Žofínském fóru (22. června 2017)
Zemanův zdravotní stav je velmi dobrý, trápí ho jen neuropatie, uvedl Hrad

Zdravotní stav prezidenta Miloše Zemana je podle komplexního vyšetření ze závěru července velmi dobrý, uvedla v tiskové zprávě Správa Pražského hradu....  celý článek

Šéf hradního protokolu Vladimír Kruliš se po těžké autonehodě vrátil do práce
Děkuju andělům strážným, řekl hradní protokolář Kruliš po návratu do práce

Po vážné nehodě v policejním voze, při níž si zlomil dva obratle, se tento týden vrátil do práce zástupce šéfa hradního protokolu Vladimír Kruliš. „Děkuju svým...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.