Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zrušme u maturit povinný sloh, navrhuje šéf asociace gymnázií

  10:07
Slohové práce by neměli psát povinně všichni maturanti, ale jen ti ve školách, které to chtějí, navrhuje předseda Asociace ředitelů gymnázií Jiří Kuhn. Ředitel nymburské školy bude úpravu problémového systému maturit prosazovat v rámci expertní skupiny, kterou sestavil ministr školství Petr Fiala.
Maturitní písemka.

Asociace ředitelů gymnázií prosazuje, aby státní maturity byly jednodušší. Ilustrační foto | foto:  Dan Materna, MAFRA

Souhlasíte se středečním výrokem ministra školství Petra Fialy, že by státní maturity měly být jednodušší, levnější a lidštější?
S tím se asi nedá nesouhlasit. Jednoduchost uvítáme. To, že by měly být levnější, je jednoznačné. Pokud si pan ministr lidskost představuje například v tom, že žákům, kteří neuspějí, to bude sdělováno jinou podobou nebo že dostaneme opravené práce, tak v tom případě by to bylo určitě přínosem.

Jaký zatím máte z kroků a vystupování ministra v oblasti maturit dojem?
Pozitivní je, že koncept státních maturit chce dotáhnout dál, že neříká, že by to mělo skončit úplně. Naše asociace vidí jako nutnost mít nějakou společnou srovnatelnou zkoušku pro všechny studenty, bez ohledu na to, jaký typ střední školy dělají.

Názor premiéra Petra Nečase, že současný model maturit je mrtvý, tedy nesdílíte?
Nevím, jak to pan premiér přesně myslel. Myslím, že současný model mrtvý není, ale je potřeba jej modifikovat tak, aby se zajistila objektivita. Aby lidé, kteří dávají testy dohromady, si je lépe prozkoušeli a nedošlo například k tomu, co se stalo v matematice. Vrátit se ale od centrální podoby zkoušky zpět, by byla určitě špatná cesta. Vypovídá o tom i to, že dva roky po sobě neuspělo v maturitní zkoušce kolem 40 procent žáků středních odborných učilišť. Když to bylo jen na jejich škole, tak většina maturitu udělala. Kdybychom to vrátili zpátky, tak bychom kvalitě českého školství nepomohli.

Věříte, že čtrnáctičlenný expertní tým, který ministr dal dohromady, dokáže navrhnout nápravu maturit?
Vidím to jako jednoznačnou nutnost. V minulých letech se ve školství mnohokrát ukázalo, že když se sebelepší návrh a koncepce nekonzultují napříč politickým spektrem a odbornými skupinami, tak jsou odsouzené k neúspěchu a zániku. Když se k tvorbě a připomínkování podoby maturitní zkoušky přizvali i ti, kteří byli opomíjeni - třeba EDUin nebo opozice - tak docela vidím naději na úspěch. Očekávám ale bouřlivé diskuse a může dojít k razantním výměnám názorů. Každá z těchto stran má úplně jiný pohled na to, jak by maturity měly vypadat. Jen diskusí se však dá očekávat, že vznikne něco rozumného.

U maturit neuspěla pětina studentů, 7 tisíc se odvolalo

Pracovní skupina se poprvé sejde na konci příštího týdne. Víte už, jakým způsobem bude postupovat a jak často se bude scházet?
Ne. Zatím jsem dostal jen dopis s pozvánkou. Hlavní zadání je ale zformulováno jasně. Jednak navrhnout rychlou nápravu, aby to ovlivnilo podobu maturit už příští rok, a také dlouhodobější vize a koncepční záměry.

Máte už od Asociace ředitelů gymnázií mandát, co budete chtít na maturitách změnit?
Právě dnes (ve čtvrtek - pozn. red.) jsme se o tom bavili. Stojíme si za naším stanoviskem, které jsme vydali před rokem po prvním ročníku maturit. Podle našeho názoru je státní maturita nutná. Je dobře, že má společnou a profilovou část, to je nutné zachovat. Pokládáme ale za důležité omezit počet předmětů, které jsou zařazené do společné centrální části a z nichž si student může vybrat. Oproti loňsku se ale domníváme, že spíše než dva stupně obtížnosti zkoušek by byl vhodnější podobný model jako při testování pátých a devátých tříd (Testy měly první společnou část, pak se větvily do různých obtížností, které si volili sami žáci - pozn. red.).

Udělali byste úpravy písemných prací z češtiny, na které v poslední době směřovala největší kritika?
Ano. U slohu pro nás byla neobjektivita hodnocení velkým zklamáním, i když jsme předpokládali, že to tak může dopadnout. Společnou část maturit bychom redukovali jen na didaktické testy. Nepostihneme tím sice celou šíři, kterou by zkouška měla poskytnout, ale pořád to pokládáme za dostačující zjištění pro stát, jak školy pracují. U písemných a ústních zkoušek z češtiny a cizího jazyka bychom nechali na rozhodnutí školy, zda je chtějí dělat.

Celkově u maturit propadlo zhruba 21 procent studentů, jak dopadla vaše škola?
U nás neudělali maturitní zkoušku tři žáci z devadesáti (3,3 procenta - pozn. red.). Všichni neuspěli ve společné části.

Podali žádost o přezkum na krajský úřad?
Dva ano. Jeden z nich psal písemnou práci na téma motivační dopis a dostal nula bodů. Hodnotitel totiž dospěl k názoru, že se student odchýlil od zadaného útvaru. Dostali jsme už informaci od krajského úřadu, že Cermat tomuto odvolání vyhověl. Podle jiného hodnotitele je jako motivační dopis tuto práci možné brát.

Autor:


Egypt, Marsa Alam
Egypt, Marsa Alam

last-minute, all inclusive, letecky, 11 nocí

cena za osobu od 15 990 Kč



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.