Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Se stíhačkami vládě odlétá důvěra

  12:32aktualizováno  12:32
Vláda se definitivně rozhodla, že si pro letce půjčí stíhací víceúčelové letouny JAS-39 Gripen vymyšlené a zkonstruované ve Švédsku ve spolupráci s Brity. V obecné rovině lze s nákupem víceúčelových nadzvukových bojových letounů souhlasit.

Lidé v Ústí nad Labem by měli mít jistotu, že z jasné oblohy nepustí JAS 39 nebo F-16 teroristu s dopravním letadlem na chemičku, setuzu nebo pivovar. Jenom nadzvukové bojové letouny mohou včas dostihnout podezřelé dopravní letouny, které létají běžně rychlostí 900 – 950 km/hod.


Osobně mi vadí, že jsem se nikde nesetkal s podrobným vyjádřením expertů proč je jasné, že JAS-39 triumfoval nad F-16 a F-18. Proč? Kdo z nás to ví? Občané nejsou neználkové z čeledi negramotů, srovnání nabízených letadel, ofsetových lákadel a cenových vábniček nemůže být tajné.

Tajné mohou být konstrukční detaily, ne hodnocení úrovně strojů. Já jsem se ale více dozvěděl od leteckých fanoušků, než od ministerské odborné výběrové komise a od vlády. Nechal jsem se od leteckých nadšenců poučit, že pro obranu našeho prostoru budou JAS 39 Gripen jako moderní letouny koncipované od začátku pro úsporný provoz s minimální obsluhou, vhodné. 

Konstrukčně starší F-16 by nám stačily prý také a provozní výhody by mělo i značné rozšíření tohoto typu v Evropě.Vládě lze vyčítat, že se nechovala jako v tržní ekonomice. Vláda měla ještě nechat nabízející státy projít několika dodatečnými nabídkami, aby se cenově ještě několikrát předháněly ve výhodnosti nabídek.


Vládě ale především vyčítám, že člověk se může jenom dohadovat proč komise doporučila vládě půjčit si na čas gripeny. Na adrese www.army.cz, v internetové výkladní skříni ministerstva obrany, naleznete o rozhodnutí nic než obecná prohlášení.

Vláda převzala od voličů právo rozhodovat, ale voličům neskládá účet, odbývá je jenom obecnými frázemi. Copak lidé nemají právo se dozvědět jak se komise vyrovnala s technickými přednostmi a nedostatky nabízených typů, s jejich využitelností v rámci NATO, s politickými a ekonomickými výhodami a nevýhodami jednotlivých nabídek apod.?

To je od vlády neslušnost hraničící s podezřením, že rozhodování rostlo v bažině podivna. Nato nemusí být poslanec v opozici, aby měl pocit, že se stíhačkami vládě odlétá důvěra.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Programátoři Ivan Buchta a Martin Pezlar. Řecký soud začal po letech znovu...
Čeští programátoři unikli řeckému vězení, chtějí se však soudit dál

V Řecku hrozilo dvěma Čechům dvacet let za špionáž, vybojovali podmínku. Teď chtějí čistý trestní rejstřík. Fotili prý jen to, co ostatní turisté na ostrově.  celý článek

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.