Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Se „šamponem“ kávičku nepiju. Mladí kastují společnost podle oblečení

  3:07aktualizováno  3:07
Teenageři přesně rozlišují, kdo se svým oblečením řadí k jaké skupině. Dělí tak celou společnost do kast. Alespoň to vyplývá z čerstvě zveřejněného průzkumu socioložky Michaely Pyšňákové z Masarykovy univerzity v Brně. Kasty se ale jmenují jinak než v dobách rodičů, kteří společnost dělili podle oblečení na diskáče, metaláky, somráky, veksláky a pankáče.

Do které skupiny kdo patří? Mladí v tom mají jasno hned. Ilustrační foto | foto: Michal Mrázek

Víte, co je flexa? Jestli myslíte, že rozbrušovačka, smiřte se s tím, že jste "beznadějně staří". Pro generaci rodičů dnešních teenagerů je flexa zkrátka pracovní nářadí, kterým se dá šikovně odříznout třeba kus železa. Pro mladé je to kšiltovka. Hoperská.

Že nevíte, co to je, před svými pubertálními dětmi ani nepřiznávejte. A už vůbec se nepokoušejte si takovou kšiltovku nasadit na hlavu, byť by vám slušela sebevíc. Vyneslo by vám to opovržlivé zařazení mezi "šampony".

Tedy mezi lidi, kteří si hrají na něco, co nejsou, velmi dbají na to, jak vypadají a co nosí jejich přátelé. Zajímá je však jen to, co je na povrchu, neřeší vzhled a oblékání jako součást hlubšího pohledu na svět a vyjádření toho, jaký doopravdy jsem. Nejraději "kávičkují", debatují "o ničem" a značkové oblečení je zajímá jen kvůli značkám samotným. Zkrátka: slušný člověk se se šamponem nezahazuje.

Somráci a veksláci jsou pasé

Socioložka Michaela Pyšňáková v hloubkových rozhovorech vyzpovídala několik desítek mladých lidí a ukázalo se, že je pro ně život bez značek nemyslitelný. Jsou pro ně natolik přirozené, že orientaci v nich považují za samozřejmou součást života.

"Vnímání značek je jiné než v generaci jejich rodičů," říká Michaela Pyšňáková. "Děti považují značky za součást života a vybírají si ty, které dokreslují jejich názory a styl. A rodiče kritizují za to, že značky vnímají materiálně a že si je kupují často jen proto, aby ostatním ukázali, že na to mají, nebo se zařadili do vyšší třídy."

"Co značka, to určitá sociální skupina. Do H&M chodí prostě střední třída, která na to má," řekla ve výzkumu šestadvacetiletá Jana. Všichni mladí o sobě ve výzkumu tvrdí, že nejsou tak povrchní. "Oblečení vnímají jako součást celého člověka, dokreslení jeho života, toho, co poslouchá za hudbu, jakou má filozofii. Prostě: skejťácká čepice a kalhoty z vás ještě skejťáka neudělají," říká socioložka.

"Fakt nemá cenu si brát značku nebo se nutit do něčeho, když to není váš styl nebo když se v tom necítíte. To stejně nikdo nezbaští," vysvětlil ve výzkumu sedmnáctiletý Jirka.

Mladí také tvrdí, že jsou vůči reklamě imunní. "Nejsou, jsou jen zkušenější," říká Karel Křivan z reklamní agentury Mouse House. "Na ně nezabere plakát se značkovou whisky. Ale přiblížení se jejich stylu života. Jedna firma pronikla se svým tvrdým alkoholem mezi hiphopovou kulturu jen díky tomu, že žila životem mladých. Dva roky sponzorovala vydávání CD, chodila na koncerty, a teprve poté, co se s lahví objevil první hiphoper na pódiu, mladí značku vzali za svou," vypráví.

V každém případě se teenageři shodli na jednom: jen beznadějný blbec, který se chce společensky odvařit, nosí padělky.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Prostějovská radnice.
Prostějov zůstává bez tajemnice, vítězka tendru se neshodla s primátorkou

Magistrátu v Prostějově se napoprvé nepodařilo obsadit uvolněné místo tajemníka, přestože z výběrového řízení vzešla vítězná kandidátka. Ta porazila další dva...  celý článek

Olomouckým krajem se prohnaly v noci na pátek bouřky (11. srpna 2017).
Na Moravě až 34 °C, přes západní Čechy se večer přeženou silné bouřky

Jižní a část střední Moravy budou odpoledne dusit tropické teploty, podle meteorologů mohou vystoupit až k 34 °C. Přes Karlovarský a Plzeňský kraj se v pátek...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.