Sci-fi v Peru: přinesl meteorit nákazu z vesmíru?

Venkované z peruánské vesnice Carancas si připadají, jako by hráli v katastrofickém sci-fi filmu. V sobotu v noci kousek od jejich domů dopadl meteorit a vyhloubil do země rozlehlý kráter. Od té doby si vesničané stěžují na nepříjemné zdravotní problémy.

Policie brání zvědavcům, aby se přiblížili k místu dopadu meteoritu, odkud stoupá nebezpečný zápach. | foto: Reuters

Šest set z nich muselo vyhledat lékaře. "Spousta lidí z vesnice Carancas onemocněla. Mají bolesti hlavy, problémy s očima, podrážděnou pokožku. Trpí nevolností a zvracejí," vyjmenoval pro novináře zdravotní potíže venkovanů Néstor Quispe, starosta blízkého Desaguadero, pod které Carancas administrativně náleží.

Další obyvatelé obce si stěžovali na průjem a migrény. Postižená jsou podle místních i zvířata, která od osudné soboty, kdy do odlehlé oblasti Peru přilétl kámen z kosmu, odmítají žrát. Jeden z místních rolníků, Heber Mamani, si například stěžoval, že mu nechutenstvím onemocněl jeho býk.

Vesničané mají o viníkovi podivné epidemie jasno – všichni ukazují na třicet metrů široký a šest metrů hluboký kráter, který vytvořil dopad meteoritu. Podle vesničanů se na obloze objevila ohnivá koule, kterou v prvních okamžicích považovali za letadlo v plamenech.

Když vesmírné těleso narazilo do země, způsobilo menší zemětřesení. To však v řídce zalidněné oblasti v andském regionu Puno poblíž hranice s Bolívií a zhruba 1300 kilometrů na jihovýchod od peruánské metropole Limy nezpůsobilo větší škody.

Problémy se objevily až později, když se lidé zvědavě chodili dívat k jámě, která se podle slov jednoho z místních, Marca Limachiho, "naplnila vroucí vodou a kolem ní ležely kousky horniny a popel".

Z meteorem vyhloubeného příkopu navíc stoupají smrduté páry, které dráždí sliznici v nose i ústech. Lidé se jich zřejmě příliš nadýchali. Mezi prvními postiženými bylo sedm policistů, kteří se vydali místo dopadu prozkoumat. Po výjezdu skončili dehydratovaní a záchranáři je museli nechat nadýchat kyslíku.

Experti, kteří už zbytky záhadného tělesa převezli na bližší prozkoumání do hlavního města Limy, nyní řeší otázku, kde se tam neblahé výpary vzaly. Podle jedné teorie se při nárazu meteoritu do země uvolnily do vzduchu jedovaté páry obsahující síru nebo arzen.

Podle jiných vědců je za nevolností lidí nutné hledat pouhý prach, který se zvedl po dopadu. Jeho malé částečky dráždí lidem i zvířatům dýchací cesty.

Vyloučena už byla možnost, že by podivné choroby způsobilo radioaktivní záření. Místní odborníci už provedli příslušná měření a po radiaci není v okolí kráteru ani stopy.

Kráter po meteoritu jako viník všeho zla
V postižené obci se už každopádně šíří panika. Lidé se bojí, že na ně shůry přiletí další meteorit. Stejně tak ze strachu nechtějí pít z místních studen.

"To je voda, kterou používáme pro zvířata a i pro nás. Ale vypadá to, že je kontaminovaná," strachoval se podle BBC Romulo Quispe. Na vesmírné těleso tak házejí vinu za všechno možné od koktavosti až po změnu počasí v oblasti.

"Klima se změnilo, je větší zima a vítr je silnější," stěžoval si zpravodaji bolivijského deníku La Razón jeden z vesničanů.

Dopady podobně velkých meteoritů nejsou příliš časté. Vesmírná tělesa totiž většinou při průletu atmosférou shoří. Ale jsou známé i případy mnohem horších neštěstí způsobených srážkou naší planety s meteority bloudícími nekonečnými prostorami vesmíru.

Podle nejrozšířenější teorie o příčinách vyhynutí dinosaurů může za náhlou smrt veleještěrů právě obrovský meteorit, který vrazil do mexického poloostrova Yucatán a jako důkaz po něm zbyl rozlehlý kráter Chicxulub.

Celosvětově známý je i případ Tunguzského meteoritu, který dopadl na Sibiř v roce 1908 a masivní explozí zničil stromy na území o rozloze dvou tisíc čtverečních kilometrů.

Poslední velký meteorit, který uhodil na Peru, podobně drastické důsledky neměl. Ale velké štěstí bylo, že dopadl do málo obydlené oblasti. Pokud by podobně velký vesmírný balvan vrazil do centra například Frankfurtu nad Mohanem, srovnal by se zemí nejméně dva mrakodrapy, sdělil německý odborník na vesmír Michael Khan deníku Die Welt.

Španělští policisté zastřelili ve městě Cambrils pětici teroristů, kteří...