Schling nezvládl testy z autoškoly

  • 36
Ministr dopravy a bývalý učitel autoškoly Jaromír Schling v sobotu nesložil závěrečné teoretické zkoušky pro získání řidičského průkazu. Schling se nemusí bát, že by nemohl řídit. Testy byly jen zpestřením semináře ve Strážku v okrese Žďár nad Sázavou. "Ale radost jsem z toho neměl," ohodnotil svůj výkon Schling.

Testy, s nimiž si nevěděl rady ani ministr, platí od letoška a mnozí odborníci je kritizují, protože jsou málo zaměřené na řešení konkrétních situací na silnicích a jsou zbytečně složité.

Na to doplatil i Schling. "V několika otázkách jsem nezaškrtl více správných odpovědí," řekl.

Chyboval například v otázce, která se týkala povinného ručení, nebo si nevěděl rady s různými výklady dopravních značek.

Přesto Schling nechce testy upravovat. "Rozhodně nic měnit nebudeme," řekl. Dodal, že by je určitě zvládl, kdyby měl čas se připravit.

"Ty testy jsou správné a přiměřeně náročné. Také zákon o autoškolách neobsahuje žádnou hrubou chybu," řekl v dubnu ministr dopravy a spojů Jaromír Schling.

Ministr dopravy Jaromír Schling nebyl v sobotu jediným, který na sociálnědemokratickém semináři ve Strážku v okrese Žďár nad Sázavou nezvládl vzor závěrečných teoretických zkoušek v autoškole.

"Neudělal je nikdo," řekla Schlingova poslanecká asistentka Alena Palánová, která hru na autoškolu vymyslela. "Chtěla jsem tam přitáhnout novináře," uvedla.

Mezi osmi "studenty", kteří u zkoušky propadli, byl poslanec Vojtěch Vymětal, ale také profesionální řidič autobusu, který najel 1,5 milionu kilometru bez nehod.

"Já jsem pana ministra Schlinga před měsícem upozorňovala na to, co jsem vymyslela. Asi nebyl připraven," řekla Palánová.

"Nemám čas studovat a dopodrobna se tomu věnovat jako žáci autoškol," řekl Schling. Odmítl, že by ho tento zážitek přiměl k tomu, aby nechal změnit nové zkušební testy, které kritizují mnozí odborníci na bezpečnost silničního provozu i učitelé autoškol.

"Nové testy zvládá zhruba osmdesát procent uchazečů, většina zkoušejících proti nim nic nemá," prohlásil Schling, který je přesvědčen, že by zkoušku také zvládl, kdyby měl čas se na ni připravit.

"Testy jsou zbytečně moc složité. V zahraničí jsou testy upraveny tak, aby je složil člověk na základě selského rozumu. U nás má člověk průměrného IQ se zkouškami často problémy," tvrdí o nových zkušebních otázkách Jan Šroll, majitel pražské autoškoly Autospektrum.

Pavel Skládaný z brněnského Centra dopravního výzkumu nedávno uvedl, že se stále klade malý důraz na to, aby si řidič dokázal poradit v konkrétní situaci.

"Neustále přetrvává to, že se zkouší dopravní právo a jeho doslovné znění," upozornil Skládaný.

V testech může student například narazit na otázku, jestli dopravní značka "Stůj, dej přednost v jízdě" patří do skupin značek výstražných, upravujících přednost, informativních, či příkazových? "Novým souborem otázek jsou vytvořeny podmínky, aby i nadále úspěšně absolvovali teoretickou část zkoušek v autoškolách jedinci, kteří nemají ponětí o předpisech a jejich správné aplikaci, ale mají naučené správné odpovědi," řekl Václav Špička z občanského sdružení Autoklub.

Autoškoly na Olomoucku si před měsícem stěžovaly, že nové teoretické testy odrazují zájemce o řidičský průkaz.

"O autoškoly není letos zatím zájem. Lidé vyčkávají, jestli se testy nezmění," řekl Miroslav Chytil z referátu dopravy olomouckého okresního úřadu.

Téměř žádné problémy se skládáním nových testů nemají naopak žáci autoškol v okrese Semily. "Úspěšnost přesahuje osmdesát procent," uvedl Jiří Eichler, vedoucí referátu dopravy semilského okresního úřadu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue