Odborníci zkoumají černou skříňku, kterou našli vojáci sedm hodin po katastrofě, analyzují trosky a další údaje, například z radarů letové kontroly.
Proti selhání letadla mluví fakt, že stroj byl před startem prověřen. Letoun byl jedním z posledních, které zatím armáda od výrobce převzala.
"Letoun je stále v záruce. Aero už signalizovalo, že je věrohodným podnikem a že by své závazky k armádě dodrželo," poznamenal ministr obrany Jaroslav Tvrdík.
Pokud by vyšetřování potvrdilo tuto verzi, továrna by buď dodala nový stroj, nebo by nabídla finanční kompenzaci.
Vyloučit nelze ani náhlou zdravotní indispozici pilota, který se nepokusil katapultovat, ani neinformoval o krizové situaci rádiem.
Chybu při provádění komplikovaného manévru armádní specialisté spíše vylučují. Pilot byl jedním ze dvou nezkušenějších letců na tomto typu letounu. Nalétal na něm 270 hodin a dva roky se podílel na zkouškách kanonu Plamen.
"Vyloučili jsme pochybnosti spojené s přípravou letounu ke vzletu, vyloučili jsme nekázeň, protože přesně prováděl úkol, který mu byl stanoven," konstatoval ministr obrany.
Vojáci našli černou skříňku z bitevníku |
Všichni zúčastnění také odmítají, že by příčinou pádu mohl být právě testovaný zbraňový systém.
Letadlo mělo v podvěsech tři konzole s kanony. Pilot z nich ale při osudném veletoči, kdy úmyslně navozoval až čtyřnásobné přetížení, nestřílel.
"Není možné vyloučit technickou závadu ani chybu pilota, nic. Prostě nevíme, co se tam stalo," odmítá spekulovat náčelník armádního generálního štábu Pavel Štefka.
Ministr Tvrdík důrazně odmítl spojovat tragédii se svým "dávným výrokem" o tom, že L-159 je nebezpečnější pro pilota než pro nepřítele. Provoz na zbývajících 55 Alcách ovšem do odvolání zastavil.
Pohřeb třicetiletého pilota, velitele roje z čáslavské základny, se má konat v pondělí před polednem v Čáslavi.