(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Saská policie chystá na řidiče v tunelech za hranicí radarovou past

  • 90
Německá policie chystá past na řidiče, kteří překračují rychlost v tunelech u Drážďan na trase z Česka na tamní letiště nebo k nákupním centrům. Zatím jsou na místě hlídky, ještě do konce letošního roku se ale v tunelech objeví radary, které nejen že nebudou vidět, ale řidiče na ně neupozorní ani varovné cedule.

Saská policie nyní dokončuje testy speciálního zařízení, které bude v tunelech na dálnicích A17 a A4 u Drážďan měřit. "Testy pro instalaci měřicí techniky budou dokončeny v nejbližších dnech," řekl pro Sächsische Zeitung policejní mluvčí Lothar Höfner.

Policie ještě na začátku prázdnin vypíše výběrové řízení na dodání techniky, která bude policejním požadavkům nejvíce vyhovovat. "Cílem je, aby ještě do konce tohoto roku systém kontroloval rychlost vozidel v tunelech," sdělil Höfner.

Kamery budou řidiče čtyřiadvacet hodin sledovat v tunelech Coschütz, Dölzschen a Altfranken na dálnici A17. Jsou v úseku mezi sjezdy Drážďany Südvorstadt (Jižní předměstí) a Gorbitz. Projet jimi musí každý, kdo z Čech po dálnici D8 míří na drážďanské letiště.

S podobným opatřením je nutné počítat také na dálnici A4 v 3,3 kilometru dlouhém tunelu Königshainer Berge, druhém nejdelším dálničním tunelem v Německu u Zhořelce.

Radary řidiče neupozorní ani bleskem a změří ho i víckrát

"Kvůli úzké konstrukci jsou požadavky na bezpečnost provozu vysoké. Nová technologie měření k tomu efektivně pomůže," uvedl jeden z důvodů měření Höfner.

Dalším je, že z omezení rychlosti v tunelech na 80 kilometrů v hodině si spousta řidičů nedělá těžkou hlavu. Jen loni zde podle namátkových policejních kontrol jelo rychleji 600 tisíc řidičů.

Novinkou měření je, že kamery při překročení rychlosti neupozorní řidiče na porušení předpisu žádným bleskem nebo jiným světelným efektem, jak je v Sasku zvykem. V tunelech se také nebude měřit jen na jednom místě, ale v celém úseku. Může se tak stát, že čidlo řidiče změří víckrát.

"Řidiči měření nijak nepoznají. O pokutě se dozví až v okamžiku, kdy jim domů přijde poštou," varoval Höfner.

Pokuty jsou tvrdé a osoba blízká nezabírá

Čeští řidiči by měli počítat s tím, že sankce v Německu nejsou jen finanční. Například za překročení rychlosti ve městě do 10 kilometrů zaplatí 15 eur, do 15 kilometrů 25 eur, do 30 kilometrů 100 eur, a navíc dostanou tři trestné body. Za překročení rychlosti do 50 kilometrů v hodině přijdou kromě 200 eur o body čtyři a měsíc nebudou smět řídit.

Rozdávání pokut je také v Německu mnohem jednodušší a výmluvy na osobu blízkou nikomu nepomohou. Pokutu platí vždy majitel vozidla, a pokud právě neřídil, je pouze na něm, jak si to se šoférem vyřídí.

Hodně draho může vyjít i rozhodnutí pokutu neplatit. Německá policie má databázi takových řidičů a při opakovaném přestupku jsou pak sankce mnohem vyšší a mohou skončit i zabavením vozidla.

Kamery měří i bezpečnou vzdálenost

Kamery na řidiče ale nečíhají jen v tunelech. Němci je schovávají i třeba za ukazateli sjezdů z dálnice. Kromě rychlosti hlídají také bezpečný odstup od vozidel, na což Češi nejsou vůbec zvyklí.

"Nejen že tyto kamery jsou schované, ale problém nastává ve chvíli, kdy vás nějaký vůz předjede a zařadí se před vás. Původně dobrý odstup je rázem pryč a s tím vůbec nic nenaděláte," popisuje záludnost těchto kamer Jaroslav Horák z Ústí nad Labem.

Na české straně měří policie rychlost v tunelu Panenská na dálnici D8. "Každý tunel je nebezpečný. Většinou jsou úzké a zejména v tom našem v Krušných horách jsou často velmi rozdílné klimatické podmínky na vjezdu a výjezdu. Měření rychlosti je zde proto dobré," sdělil šéf krajských dopravních policistů Jiří Ušák.

Kde se kamery objeví.

Kde se kamery objeví.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video