Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sarkozy vyhrožoval deníku Le Monde. Chce zabránit jeho prodeji oponentům

  13:24aktualizováno  13:24
Francouzský prezident se osobně zasadil proti prodeji deníku Le Monde. Sarkozy se obává, že pokud by se nejvlivnější francouzský list dostal do rukou nových majitelů podporujících levici, zkomplikovalo by to jeho šance na znovuzvolení.

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy (9.10.2009) | foto: AP

O koupi Le Monde projevila zájem trojice Matthieu Pigasse, Pierre Bergé a Xavier Neil. První dva jsou blízcí opoziční Socialistické straně, Neil je telekomunikační magnát disponující jměním dvě miliardy eur. O novém vlastníkovi Le Monde se má rozhodnout příští pondělí.

Trojice nabídla za deník 100 milionů eur. Noviny se potýkají s nedostatkem hotovosti a očekává se, že koncem června nebudou mít dost peněz na výplaty. Vláda se rozhodla krachujícím novinám poskytnout státní dotaci 45 milionů eur na restrukturalizaci.

Sarkozy si do Elysejského paláce předvolal šéfredaktora Le Monde Erica Fottorona a upozornil ho, že v případě prodeje novin trojici Pigasse, Bergé, Neil vláda listu dotaci neposkytne. Sarkozy prý také označil Xaviera Neila za "šmíráka". Neil svoji kariéru začal investicí do erotických stránek na internetu.

Berlusconizace médií?

Sarkozy se bojí, že pokud by trojice noviny získala, použila by je jako zbraň proti Sarkozyho znovuzvolení v roce 2012. Pigasse je dlouholetým spolupracovníkem současného předsedy Mezinárodního měnového fondu Dominiquea Strauss-Kahna, který je považován za hlavního Sarkozyho konkurenta v příštích prezidentských volbách.

"Je to šokující. Sarkozyho jednání připomíná chování Silvia Berlusconiho," přirovnal jeden z Pigasseho spolupracovníků francouzského prezidenta k italskému premiérovi a tiskovému magnátovi. Sarkozy také nedávno změnil zákon o veřejnoprávní televizi tak, aby jejího šéfa jmenoval prezident.

Mnoho francouzských novin odmítá o Sarkozym zveřejňovat negativní materiály. Média například ignorovala zprávy o údajné vzájemné nevěře Sarkozyho a jeho manželky, přestože na stejné téma vycházely články po celé Evropě. (o údajné milostné aféře čtěte zde)

Le Monde

Logo Le Monde

Nejvlivnější francouzský deník Le Monde založil v roce 1944 předválečný poradce československého ministerstva zahraničních věcí Hubert Beuve-Méry na přímou žádost Charlese De Gaulla. V minulosti byl list považován za středolevicový, v roce 1981 podpořil kandidaturu socialisty Françoise Mitterranda na prezidenta. Klade důraz na analýzy a komentáře spíš než na zpravodajské pokrytí aktuálních událostí.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

22. listopadu 1963, Dallas. Jacqueline Kennedyová se vrhá k tělu svého manžela,...
Kdo zabil Kennedyho? Tajný spis bude brzy odhalen, pokud nezasáhne Trump

Spojené státy netrpělivě očekávají zveřejnění posledních tajných materiálů o vraždě někdejšího prezidenta Johna F. Kennedyho v roce 1963. Odhalení posledního...  celý článek

Ilustrační snímek
Prolomit mlčení. Miliony příběhů o sexuálním násilí zaplavily internet

Během několika dní se na sociálních sítích zapojily miliony žen, ale i mužů do kampaně, jež odhaluje děsivý rozsah sexuálního násilí a obtěžování ve...  celý článek

Ředitel britské bezpečnostní služby MI5 Andrew Parker při projevu v Londýně...
Teroristická hrozba v Británii dosáhla alarmující úrovně, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker prohlásil, že teroristická hrozba v zemi vzrostla alarmujícím tempem a je nejvážnější za 34 let jeho kariéry. V...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.