Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Smrtící sarin v Sýrii používali i rebelové, naznačuje OSN. Důkaz chybí

  8:57aktualizováno  8:57
Syrští povstalci bojující proti režimu prezidenta Bašára Asada mohli v Sýrii použít nervový plyn sarin. Podle členky nezávislé vyšetřovací komise OSN Carly Del Ponteové to naznačují svědectví, která vyšetřovatelé OSN mají od zdravotníků a obětí občanské války v této zemi. Dosud však nezískali důkaz, který by ukazoval, že chemické zbraně použily syrské vládní síly.

Syrští povstalečtí bojovníci v Aleppu (25. března 2013) | foto: Reuters

"Naši vyšetřovatelé v sousedních zemích vyslýchali oběti, lékaře... a podle zprávy z minulého týdne, kterou jsem viděla, tu na základě způsobu léčby obětí jsou silná, konkrétní podezření, zatím ale nikoli nevyvratitelný důkaz použití sarinu," prohlásila podle agentury Reuters Del Ponteová v rozhovoru se švýcarsko-italskou televizí. O tom, kdy nebo kde mohl být bojový plyn sarin použit, se ale nezmínila.

Asadova vláda a povstalci se navzájem viní z provedení tří útoků chemickými zbraněmi. Dva z nich se údajně odehrály v březnu a třetí loni v prosinci. Spojené státy na konci dubna na základě nepotvrzených zpráv zpravodajců uvedly, že v Sýrii bylo zřejmě použito menší množství chemických zbraní, pravděpodobně sarinu. Americký prezident Barack Obama tehdy připustil, že zatím není známo, kdo tak učinil. Nasazení chemických zbraní ale podle něj znamená "obrat" v přístupu k řešení syrské krize.

Během více než dvou let bojů bylo v zemi zabito nejméně 70 000 lidí. Izrael podle nejmenovaných izraelských a západních činitelů v Sýrii počínaje nocí ze čtvrtka na pátek během 48 hodin provedl dva letecké údery. Cílem bylo podle izraelských zdrojů zabránit převozu zbraní libanonskému militantnímu hnutí Hizballáh. Nejmenovaný americký zpravodajský zdroj Reuters sdělil, že Spojené státy před těmito údery nedostaly žádné varování. Nepotvrdil ale, že za nimi stál Izrael.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.