Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sarajevo a Bělehrad po osmnácti letech spojí vlak

  9:11aktualizováno  9:11
Vydá se starou známou krajinou, nyní plnou hořkých vzpomínek. Za pár dní, v neděli, poprvé po osmnácti letech, vyrazí na svou cestu rychlík spojující Sarajevo a Bělehrad. Byl to spoj známý napříč celým krajem, kdysi setrvávajícím v jednom státě, Jugoslávii.

Po osmnácti letech vyrazí vlak na trati Sarajevo-Bělehrad. Ilustrační foto (10. 12. 2009) | foto: Radek Miča, MAFRA

Státní heslo "bratrství a jednota" tu nacházelo svou hmatatelnou podobu. Lidé jezdili na jednodenní výlety tam či onam, a když v roce 1980 zemřel autokratický prezident Josip Broz Tito, vezly se jím celé bosenské školy na výlety k Titovu mauzoleu uprostřed Bělehradu.

"Jezdíval jsem tímto vlakem pětkrát šestkrát ročně. Nejdříve spolu s rodiči, pak s kamarády. Mám na to skvělé vzpomínky," říká Boba Lizdek, třiačtyřicetiletý Sarajevan.

"Před válkou sem do Sarajeva přijížděli lidé z Bělehradu za zábavou. A chlapům odsud z Bosny se zase hodně zamlouvaly dívky z Bělehradu."

Lokomotiva a tři vagony

Pak vypukla válka. Začalo vraždění. V Bosně je rozpoutaly zdivočelé bandy v maskáčích, přivezené za účelem šíření nenávisti právě i z Bělehradu. A Sarajevo, dějiště zimní olympiády v roce 1984, uvázlo v neprodyšném obklíčení.

Srbové, ti místní i ti přímo ze Srbska, je začali ostřelovat z okolních kopců. To vše pod dohledem hlavního strůjce nenávisti, srbského prezidenta Slobodana Miloševiče. Ostřelovači si brali na mušku lidi kličkující ulicemi. Jen v tomto městě zahynulo na deset tisíc lidí.

Zbraně utichly před čtrnácti lety. Poničenou trať se teprve teď podařilo dát jakž takž do provozu. I tak bude cesta trvat o dvě hodiny déle než kdysi. Tedy osm hodin místo šesti. A vzpomínkám na hrůzy neuniknete ani po odjezdu ze Sarajeva. Bosenská města Doboj, Šamac a Modriča byla místy ohavných etnických čistek a vražd.

A chorvatské město Vinkovci, další ze zastávek? Kdo pamatuje na zkázu Vukovaru, prvního města v Evropě po druhé světové válce zdemolovaného dělostřeleckou palbou, ten si pamatuje i na podobně zničené Vinkovci.

Nyní bude jezdit jen jeden spoj denně místo někdejších tří.

"Nemyslím si, že počet cestujících kdy dosáhne těch čísel jako kdysi," říká Namik Hajrič z bosenské železniční společnosti. "Vypravíme dva vagony pro cestující a jeden jídelní vůz. Pokud bude třeba, přidáme další."

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V centru severoněmeckého města zranili divočáci čtyři lidi
VIDEO: Do německého města vtrhli divočáci, řádili v bance i obchodě

Čtyři zraněné si vyžádaly útoky dvou divokých prasat, která v pátek pronikla do centra města Heide na severu Německa. Jeden z kanců dokonce vnikl i do místní...  celý článek

Neznámý pachatel s nožem zaútočil Mnichově, několik lidí zranil (21.10.2017)
Útočník s nožem zranil v Mnichově šest lidí, policie ho zadržela

Neznámý pachatel zaútočil v sobotu ráno v Mnichově nožem na lidi, šest jich zranil. Policie ho kolem poledne dopadla. Oznámila to agentura DPA s odvoláním na...  celý článek

Základní škola Rudé armády v čínské provincii S'-čchuan (21. ledna 2015)
Čínští komunisté bojují o dětské duše, ideologická výchova přitvrzuje

Čínská komunistická strana ve snaze udržet si loajalitu nastupujících generací zásadním způsobem reformovala ideologickou výchovu na školách. Učitelé studentům...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.