SPECIÁL: Zkuste řídit sanitku
Nehoda se stala těsně před sedmou hodinou ráno na křižovatce ulic Velkomoravská a Schweitzerova. Sanitka se převrátila na bok. "Na místě byli čtyři lehce zranění, řidič protijedoucího vozu a tři převážené ženy," uvedl mluvčí záchranky František Gazárek.
Podle policejní mluvčí Jitky Dolejšové vjel řidič do křižovatky na červenou se zapnutým majákem. "I řidič, který jede na maják, ale musí dbát opatrnosti a nesmí nikoho ohrozit," vysvětlila mluvčí Dolejšová, proč policie viní řidiče sanitky.
Podle mluvčího záchranky saniťák neměl maják vůbec používat. "Jsou dva typy sanitek, převozová a rychlá záchranná. Toto byla sanitka soukromé firmy Delta, která převážela pacientky na dialýzu. Takto jezdí pravidelně a neměla by při této jízdě maják používat," řekl iDNES Gazárek.
Provozní ředitel firmy Delta Ivo Černík tvrdí, že jízda se zapnutým výstražným zařízením je u převozové služby naprosto neobvyklá. "V žádném případě. To je naprosto vyloučené," reagoval Černík na otázku, jestli řidiči Delty jezdí "na světla" běžně. "Samozřejmě to vyšetřujeme a ve středu jdeme na policii. Do té doby bych se k tomu nechtěl vyjadřovat," dodal Černík.
Pravidla pro použití majáku jsou velmi přísná i pro sanitky rychlé záchranné služby, policisty a hasiče. Ani se zapnutým majákem však vozy nesmějí ohrozit ostatní auta a pokud havarují, oprávněnost jízdy "na světla" se detailně zkoumá. Prověřují se pak například i záznamy hovoru mezi velitelem vozu a dispečinkem.
Nehody, kdy se srazila sanitka se zapnutým majákem na křižovatce s jiným vozem, nejsou podle mluvčího olomoucké záchranky příliš časté, ale občas se stávají.
Například na Karlovarsku havarovala na počátku prosince sanitka, která jela pro pacienta v ohrožení života. Nehodu zavinil autobus, který sanitě neuvolnil cestu. Řidič záchranky musel strhnout řízení a narazil do zábradlí. - více zde