Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Saddáma popravili samozvaní kati z milice

  14:57aktualizováno  19:18
Kritici nedůstojné popravy Saddáma Husajna mají další argument. Bývalého diktátora v sobotu nepopravila oficiální popravčí četa, ale členové milicí a další nepovolaní lidé, kteří se do ní vetřeli. Informaci potvrdil nejmenovaný vysoký zdroj z iráckého ministerstva vnitra.

Muži v bundách a kuklách možná vůbec nejsou oficiální exekutoři. | foto: Reuters

O "infiltraci" samozvaných katů do popravčí komory hovořil podle Reuters také poradce pro národní bezpečnost Muvaffak Rubáí. Ještě více se tím rozvíří aféra kolem nelegálního videozáznamu Saddámovy popravy.

Irácká vláda už zřejmě ví, kdo popravu Saddáma Husajna natočil. Podezřelý byl poprvé u výslechu. Američané se však obávají, že skandální poprava nebyla poslední komplikací v kauze iráckého diktátora. Na trest smrti totiž čekají v Iráku další dva váleční zločinci.

V Iráku dnes vypovídal jeden ze svědků popravy, který je podezřelý z natáčení světově sledované exekuce. "Vyšetřovatelé se ho ptali, jaký byl motiv jeho činu," oznámil poradce iráckého premiéra Sadiq al-Rikabi.

Sunnité se bouří
Po zveřejněni videozáznamu se zvedla vlna mezinárodní kritiky. Iráčtí Sunnité obviňují iráckou vládu ze sektářského lynčování, které podle nich rozhodně nebylo legitimním trestem smrti. 

Irácký bezpečnostní poradce Muvaffak Rubáí, který na popravu dohlížel, se proti nařčení ohradil. Nicméně připustil, že chování některých členů stráže bylo nepřípustné.

"Domnívám se, že celý proces narušili lidé, kteří mají zájem na tom, aby násilí v zemi rostlo. Chtějí využít kauzu se Saddámem pro sebe, ale já věřím, že irácká vláda se s věcí vypořádala správně," řekl al- Rubaie.

Američané, kteří Iráčany za průběh popravy též zkritizovali, se obávají dalších dvou poprav, které budou vykonány v nejbližších dnech.

K trestu smrti totiž byli odsouzeni i Saddámův bratr Barzán al-Tikrítí a bývalý vrchní soudce Awad al-Bander. Budou popraveni za stejný zločin jako bývalý diktátor, tedy za vyvraždění 148 lidí v Dudžailu.

Vyšetřují i Američané
Přípravu a zabezpečení exekuce nechali Američané na iráckých úřadech. Ty jsou tak zodpovědné za to, že se kati a svědci Saddámovi vysmívali a nadávali mu, stejně jako za to, že vůbec někdo mohl popravu natočit. - více zde

Okolnosti popravy vyšetřuje i americká vojenská justice. Nelíbí se jí, že irácký soud neodložil termín popravy až po svátku oběti, při kterém by se exekuce z náboženských důvodů konat neměly.

Iráčané se totiž obávali, že Saddámovi přívrženci zajmou rukojmí a pokusí se je za diktátora vyměnit.

Američtí experti také zkoumají, zda rozkaz k hrdelnímu trestu nebyl v rozporu s iráckou ústavou. Prezident Džalál Talabání totiž dokument nepodepsal, obsah odsouhlasil pouze telefonicky.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Japonský premiér Šinzó Abe během předvolební kampaně (16. října 2017)
Předčasné volby v Japonsku ovládl Abe, hlasování poznamenal tajfun

Japonská vládní koalice vedená Liberálnědemokratickou stranou (LDP) premiéra Šinzóa Abeho dosáhla v předčasných parlamentních volbách přesvědčivého vítězství....  celý článek

OBRAZEC. Muž hraje basketbal na obrazci vyhotoveném v atriu Woodwardovy budovy...
TÝDEN OBRAZEM: Robozápasník, ruská přípravka a prchající Rohingové

V severošpanělské Galicii řádily požáry, keňská policie tvrdě zasáhla proti opozičním politikům a na Havaji se konal tradiční závod Ironman. I tuto neděli se...  celý článek

Zavražděnou novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou přišly do ulic Malty uctít...
Malta nabízí milion eur za informace vedoucí k dopadení vraha novinářky

Maltská vláda nabídla odměnu milion eur (25,7 milionu Kč) a ochranu za informace o tom, kdo zavraždil investigativní novinářku Daphne Caruanovou Galiziovou....  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.