Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Saddám zůstal ve vlasti, tvrdí Bagdád

  13:45aktualizováno  13:45
Bagdád popřel informace amerického ministerstva obrany, podle nichž Saddámova rodina prchá z Iráku. "Osud prezidenta a jeho blízkých zůstává těsně spjat s osudem velké rodiny iráckého lidu. Zpráva je opakovanou lží Pentagonu," stojí v prohlášení, které zveřejnila irácká státní televize.

ÚDER NA IRÁK:
on-line reportáž

Pentagon v pondělí oznámil, že existují důkazy o tom, že se Saddámova rodina zřejmě pokouší opustit Irák.

"Od začátku války, kdy koalice bombardovala generální štáb, nikdo neviděl Saddáma ani jeho syny jinak, než na páskách," uvedla mluvčí amerického ministerstva obrany Victoria Clarkeová.

Po 20. březnu se vůdce několikrát objevil v irácké televizi. Vystoupení vyvolala spekulace, zda se nejedná o některého z jeho dvojníků nebo nebyl záznam předtočen. Zvláště v prvních dnech se totiž věřilo, že Saddám byl při prvním bombardování Bagdádu přinejmenším zraněn.

Podle některých médií prodal irácký prezident část majetku, aby mohl financovat odchod své rodiny do exilu. Mluví se dokonce o tom, že starší ze Saddámových manželek Sajida už utekla s dcerami do sousední Sýrie.

VÁLKA V IRÁKU

ON-LINE ZPRAVODAJSTVÍ

Svědectví
Novinář se v dešti kulek vzdal nezávislosti

Zásobování
Válku proti Saddámovi živí konvoje

Ohlédnutí
Nevítají nás květinami, diví se Američané

Ekonomika
Z obav těží prodejci plynových masek

Byznys
Válku prodávají odpůrci i příznivci

Česko
Vláda o den posunula polní nemocnici

SPECIÁLNÍ PŘÍLOHA iDNES
* články * infografika * profily *
* Irák v datech * foto * pozadí krize

Saddám před válkou odmítl americkou nabídku míru, pokud odejde do exilu.

"Saddám Husajn je ve své nejlepší formě. Bude bojovat a povede naši zemi k vítězství," řekl tehdy šéf parlamentu Saadún Hammadi. Bezpečné útočiště nabídl iráckému vůdci a jeho rodině například Bahrajn.

Pentagon se ohledně Saddáma mýlil už před válkou, když předpovídal jeho rychlý konec.

"Očekáváme, že ho zabijeme do několika dnů," prohlásil tehdy nejmenovaný činitel s tím, že se na úkol připravuje speciální jednotka.

Clarkeová v pondělí označila Saddáma Husajna za nejhoršího diktátora historie. Odsoudila ho za mimořádnou brutalitu, namířenou proti vlastním lidem.

"Osvobodíme Iráčany po desetiletích a desetiletích týrání a útlaku, které svět předtím neviděl," prohlásila mluvčí na tiskové konferenci.

V posledních dnech přibývá tvrdých komentářů Washingtonu, které démonizují Saddáma a utvrzují tak spojence v odhodlání svrhnout diktátora.

Autor:


To nejlepší z volebního studia iDNES.tv





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Figuríny s oběšenci se objevily v úterý ráno 22. října na pražském Klárově
ZÁPISNÍK: Panika o českých volbách a sex v Japonsku

Cizinci se divili, proč Češi šílí kvůli volbám. Vzpomínky na válku. Málo sexu u Japonců podle The Washington Post. Fotbalové paměti. To jsou témata zápisníku...  celý článek

Torontský starosta Rob Ford se přiznal, že v minulosti kouřil crack.
ZÁPISNÍK: Naše česká Kanada. Jak starosta řádil, lhal a měl podporu

Škromach oceňoval konspirační teorie. Srovnání: česká politika a starosta Toronta, který kouří crack, lže a pije. Boj proti drogám selhal. To jsou témata...  celý článek

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)
ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o povodních, píše komentátor MF DNES...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.