Afghánci se po trhu procházejí s pevně staženými pásy pruhované látky na hlavách - s matně se lesknoucími zvrásněnými kusy černého hedvábí nebo elegantního zářivě bílého taftu.
"Obchod v posledních dvou měsících upadá," stěžuje si Džalíl s tím, že cena jednoho turbanu značně klesla z obvyklých 1500 pákistánských rupií (25 dolarů).
"Staří lidé je nosí, protože je to jejich tradice, jejich zvyk," tvrdí. "Avšak mladší generace je nosit přestala." Výběr pokrývky hlavy může být u mladé generace diktován nejen módou, ale i politikou.
Nová vláda, nová móda
Prozatímní vláda, která se snaží zastupovat lidi z každého kouta válkou zpustošené země, si je vědoma, že nastoupila po jednom z nejvíce nenáviděných režimů posledních let.
"Za Talibanu museli turbany nosit všichni úředníci, nová vláda jim ale oznámila, že s tím musí přestat," vysvětluje Džalíl.
Turbany nejsou jediným módním doplňkem, ke kterému nové úřady vydaly vlastní směrnice. Taliban zakazoval stříhání plnovousů a západní oblečení. Nařídil, že tradiční afghánské vyboulené kalhoty musí končit těsně nad kotníkem, což asi není moc estetická délka. Ti, co jsou u moci nyní, zase vyhledali dávno odložené džíny a saka a svinuli turbany.
Tradice nad příkazy
Jeden návštěvník Kábulu ze západoafghánského města Herát uvádí, že turban si nasadil pouze z příkazu Talibanu, ale nyní je na něj příliš zvyklý, aby ho odložil.
"Je několik důvodů, proč jsem se ho nevzdal," říká vousatý předák a ukazuje na svůj tmavě zelený pruhovaný turban úhledně ovinutý kolem hlavy. "Jedním je, že se stal součástí mého způsobu života, za druhé mě udržuje v teple," dodává. "A za třetí se chci vyhnout potížím."
V této zemi pěstitelů hroznového vína, prodavačů granátových jablek a opiových farmářů s hluboce zakořeněnými tradicemi a náboženstvím se někteří dívají podezíravě na každého, kdo nemá hlavu zakrytou v souladu s islámským obyčejem.
Co pán, to turban
Prodavač turbanů vysvětluje rozdíly v turbanech. "Ti, kdo nosí složité turbany, jsou obvykle paštunští předáci nebo majitelé půdy," říká o hlavním kmenu žijícím převážně na jihu a ve středu Afghánistánu. "Chtějí, aby je pokládali za blahobytné, bohaté a předáky," vysvětluje.
"Úhlednější turban zase naznačuje, že jde o učeného muže." Jako příklad uvádí bývalého prezidenta Burhánuddína Rabbáního, básníka a učence, který nosívá plochý, pevně stažený bílý nebo zelený turban.
Nezáleží jen na velikosti a tvaru, ale také na barvě. Paštunové zpravidla nosí černé a šedé, seveřané turbany světlejších barev, například bledě žluté či kovové odstíny. Hazárové ve střední části Afghánistánu, kteří jsou známí jako potomci Čingischána, dávají přednost zelené.
Talibanci a arabští bojovníci Al-Kajdy si oblíbili bílý turban Usámy bin Ládina. K bin Ládinovu stylu patří plochý, prostý turban s "ocasem" visícím přes jedno rameno, vysvětluje Džalíl.
Od pádu Talibanu obchody sice váznou, ale Džalíl je optimista. "Je to hlavně věc náboženství - zdejší lidé nosili turbany od nástupu islámu," tvrdí prodavač, který živnost zdělil po svém otci a dědovi. "Turbany jsou součástí naší tradice, takže obchody se zase rozjedou."