Zasouvaná mostní konstrukce nad tratí několik dnů před neštěstím.

Zasouvaná mostní konstrukce nad tratí několik dnů před neštěstím. | foto: Policie ČR

S mostem ve Studénce manipulovala firma, o které kraj vůbec nevěděl

  • 37
Soud, který objasňuje příčinu pádu mostu ve Studénce, rozkrývá každý den další chyby a lajdáckosti. Ve čtvrtek předstoupil před soud bývalý šéf investičního odboru krajského úřadu. Uvedl, že se o účasti firmy, která manipulovala s mostní konstrukcí, dozvěděl až den po nehodě z antidatovaného dokumentu.

Výběrové řízení na dodavatele stavby vyhrála dnes už neexistující společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnešní Eurovia). Ve smlouvě s krajem se zavázala, že převážnou část prací provede vlastními silami. Objem subdodávek neměl přesáhnout 1,9 procenta hodnoty celé zakázky.

"Součástí vítězné nabídky byly subdodávky pouze na instalaci dopravního značení a výsadbu zeleně," řekl bývalý pracovník krajského úřadu Tomáš Puff.

Ve skutečnosti ale zásadní práce na staveništi prováděla společnost Bögl & Krýsl. Její zaměstnanci měli na starost zasouvání a zpětné vysouvání mostovky. Právě při tomto procesu se most zřítil a vzápětí do něj 8. srpna 2008 narazil vlak.

Nehoda si vyžádala osm životů a devět desítek zraněných. "O tom, že tam je další subdodavatel, jsem se dozvěděl druhý den po havárii. Dostal jsem to písemně od společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava," řekl Puff.

Mostní konstrukce a podpěry, které podle znalců nebyly dostatečné. Snímek byl pořízen několik dnů před pádem mostu.

Maketa mostní konstrukce ve Studénce v soudní síni.

Ten tvrdí, že dopis byl antidatován a měl tak legalizovat činnost společnosti Bögl a Krýsl na stavbě. Dopis mu přinesla jeho podřízená Zuzana Miklasová po návratu ze schůzky s vedením společnosti ODS - DSO. "Když jsem si všiml, že tam je dva měsíce staré datum, informoval jsem o všem policii. Dopis jsem jim předal," dodal Puff.

Puff nepřipustil, že by Moravskoslezský kraj nedostatečně stavbu kontroloval. Jeho podřízená Miklasová to ale ve středu během výslechu pochybení přiznala. Na stavbě měla zastupovat právě kraj. Podle smlouvy měla na starost technické otázky a celý průběh rekonstrukce.

Připustila, že měla být prostředníkem mezi krajem a stavebním úřadem, který měla o stavebních pracích informovat. Neudělala to ani jednou. "Opomněla jsem to," přiznala u soudu.

Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku (8. srpna 2008)
Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku (8. srpna 2008)
Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku (8. srpna 2008)

Na stavbě byla několikrát. Účastnila se kontrolních dnů. O postupu prací měla informovat stavební úřad, který podle toho měl plánovat své kontroly. To se ale nestalo, čímž podle některých advokátů zmařila možnost odhalení chyb, které nakonec vedly ke zřícení mostní konstrukce.

Výluka na trati by stavbu znatelně podražila

Při líčení rovněž vyšlo najevo, že v původním zadání projektu byla i nutnost omezení provozu na hlavní železniční trati během některých úseků stavby. Později se už tak nestalo, údajně kvůli tomu, že výluka vlaků v hodnotě několika stovek tisíc korun až milionů by stavbu výrazně podražila.

Pak ale bylo možné, že při zasunutí mostu mohl vlak po trati projíždět až stočtyřicetikilometrovou rychlostí. Strojvedoucímu se sice podařilo rychlost snížit na devadesátku, i to však bylo zničující.

Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala. Soud pokračuje v pondělí.


Video