Rozebraná auta

Rozebraná auta | foto: Policie Ústí nad Labem

S elektronickou krabičkou kradl gang ve velkém volkswageny

  • 19
Severočeští policisté zadrželi pětici zlodějů, kteří kradli auta koncernu Volkswagen. Policisté skupinu podezírají z krádeže nejméně sedmnácti aut za 4,6 milionu korun. Mezi zadrženými je údajně i hlava gangu.

Sto pět policistů při speciální akci Komín pozatýkalo organizovaný gang zlodějů aut, který řádil nejen v Ústeckém kraji, ale v Karlovarském, Libereckém, Středočeské kraji, Praze, Zlíně a Českých Budějovicích.

Specializoval se hlavně na vozidla koncernu WV, zejména na značky Sharan, Passat, Transporter, Octavia, Fabia a Audi. Téměř 70 procent všech ukradených aut rozřezali a rozebrali na náhradní díly. Jen u některých změnili identifikační čísla vozidla a dál v Česku prodali. Za rok se jim podařilo odcizit sedmnáct aut za 4,6 milionu korun.

Nyní je pět členů gangu i se svým šéfem ve vazbě. Všechny muži ze Šluknovska ve věku od 30 do 35 let, kteří již byli v minulosti trestáni, policie sledovala několik měsíců. Za účast na zločinném spolčení, krádeže a podílnictví jim hrozí 3 až 8 let vězení.

"V letošním roce je to největší případ majetkové krádeže. Do akce Komín bylo nasazeno 105 policistů, kteří zadrželi pět hlavních členů gangu, mezi nimi i jejich hlavního šéfa,“ řekl kriminalista Václav Prášil, který případ vyšetřoval.

Při akci policisté provedli i jedenáct prohlídek bytů a dalších nebytových prostor, při kterých zajistili řadu důkazů, osm aut a části dalších, padělané doklady, ale i originální jen s upravenou fotografií, kterými se prokazovali policii.

Ukradené auto musí nejprve "vyčichnout"

Peníze policisté nenašli. "Možná je mají někde ukryté. To je zatím první fáze vyšetřování, na které dál intenzivně pracujeme. Počet ukradených vozů ani zadržených tak ještě rozhodně není konečný," přiblížil kriminalista.

"Zaměřovali se jen na vozidla s rokem výroby 2000 až 2003, která jsou nejlépe prodejná a jsou na ně i nejžádanější náhradní díly. Na takto staré vozy si totiž lidé nové součástky už nekupují," upřesnil.

Specialitou gangu bylo, že byl dokonale organizovaný s přesnou dělbu práce. "Všichni měli své pozice, pracovali podle předem vytyčeného plánu," říká Prášil.

Gang kradl vozidla od poloviny loňského roku a dělal to většinou na objednávku stálých zákazníků. "Věděli, jaké auto mají dodat, jaký typ, barvu, vybavení. Jeden ho vyhledal a odcizil, další přivezl na určené odlehlé místo. Tam se nechalo 'vyčichnout'. Tady tedy vůz hlídali a sledovali, jestli v sobě nemá nějaké satelitní zabezpečení a jestli ho podle něj nebude někdo hledat. Když bylo čisté, odvezla si ho další parta na rozebrání, jiný zajišťoval prodej," popsal kriminalista.

Speciální pomůcky za statisíce

Většina vozidel byla rozebrána na objednané náhradní díly, některé prodány přes inzerát. Není ovšem vyloučeno, že pokud si někdo v posledním roce kupoval ojeté auto na Šluknovsku, má doma kradený vůz.

"U některých vozidel zloději totiž změnili VIN vozidla a pak auto opět přihlásili v Česku do provozu a prodali jako legální," varoval Prášil.

Podle policistů lze dnes bez problémů odcizit jakékoli vozidlo. Tato skupina to dělala pomocí takzvané elektronické krabičky, dík níž zloděj se sebelépe zajištěným autem odjede během několika vteřin.

"Tyto krabičky mají jen ty gangy na vyšších příčkách, ty chudší stále používají upravené řídící jednotky. Elektronickou krabičku si mohou sehnat od 30 do 400 tisíc korun. A jsou tak specializované, že je možné je použít jen na určitý typ vozidla," popsal Prášil, ale další podrobnosti už neprozradil.

Podle kriminalistů zlodějům aut často nahrávají sami kupující, kteří chtějí drahý vůz za málo peněz. "Takových levných aut s prapodivným původem je v inzerátech spousta. Lidé si s prodejcem klidně dají sraz na pumpě, dostanou doklady a hotovo. Naposledy jsme zabavili takhle koupené Audi A6," dodal.


Video