Rychlovlaky TGV spojují Paříž s Marseille

Francouzské rychlovlaky TGV slaví další úspěch. Cestující nejrychlejšími vlaky světa se totiž mohou poprvé přepravit přes celou Francii. Nová železnice spojuje dvě největší města Paříž a Mrseille. Trasu dlouhou 892 kilometrů přitom TGV urazí za pouhé tři hodiny. Večer nastoupí v Marseille do rychlovlaku také francouzský prezident Jacques Chirac, aby novou linku pokřtil.

Nová linka, která bude veřejnosti zpřístupněna v neděli, je dlouhá 250 kilometrů a spojuje Marseille s Valence, kde dosud končila zvláštní dráha pro TGV.

Namísto čtyř a půl hodiny tak cestující urazí cestu Paříž-Marseille za pouhé tři hodiny a cesta mezi Marseille a dalším francouzským velkoměstem Lyonem se smrskne na hodinu a 40 minut.

Nová linka se plánovala od roku 1989
Nová linka TGV Méditerranée se plánovala od roku 1989, stavět se začalo před pěti lety a celý projekt přišel na 25 miliard franků, což představuje asi 130 miliard korun.

Vyrostla nová nádraží ve Valence, Avignonu a Aix-en-Provence, dráha vede po 500 nových mostech a deseti kilometry tunelů.

Vlak TGV překonal světový rekord

TGV jezdí po 1500 kilometrech kolejí
Celkově tak linky TGV postavené za posledních 20 let ve Francii dosahují délky 1500 kilometrů. Rychlovlaky však jezdí i mimo speciální tratě a i na obvyklých kolejích jsou obvykle rychlejší než ostatní vlaky.

Mezi Paříží a Marseille by mělo podle odhadu železniční společnosti SNCF nyní cestovat kolem 23 milionů cestujících ročně.

Air France ubudou cestující        
Bude to samozřejmě znamenat úbytek pro letecké přepravce a Air France očekává asi 600 tisíc cestujících ročně méně.

Avšak vzhledem k tomu, že SNCF a Air France jsou většinově vlastněny státem, mají společnou strategii. Air France tak nabízí svým cestujícím spojení na TGV, zatímco na letištích v Lyonu a Paříži vyrostly stanice rychlovlaku.

Le Monde: Cizinci nám TGV závidí
TGV je jednou z těch francouzských výjimek, které cizinci nejprve odsuzují kvůli jejich nákladnosti a plánovitosti, ale pak je závidí kvůli jejich výhodám, napsal hrdě deník Le Monde, podle něhož je TGV úspěchem technických i ekonomickým.

Taková výjimka však má svou cenu, připouští Le Monde. I když se TGV může amortizovat během 50 let, jeho cena zdůrazňuje, že je investicí, která není finančně rentabilní, ale jejíž celkový dopad je ziskový pro celou zemi.

Vlak je výjimkou liberalismu vycházejícího z přímočarého zisku, uvedl Le Monde. Slavnostní náladu tak kazí pouze železničáři z odborů Sud-Rail, kteří na pařížském nádraží Gare de Lyon protestují proti tomu, že na provoz nové linky nebyl přijat dostatek zaměstnanců.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video