Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlovlaky TGV spojují Paříž s Marseille

  15:53aktualizováno  15:53
Francouzské rychlovlaky TGV slaví další úspěch. Cestující nejrychlejšími vlaky světa se totiž mohou poprvé přepravit přes celou Francii. Nová železnice spojuje dvě největší města Paříž a Mrseille. Trasu dlouhou 892 kilometrů přitom TGV urazí za pouhé tři hodiny. Večer nastoupí v Marseille do rychlovlaku také francouzský prezident Jacques Chirac, aby novou linku pokřtil.

Nová linka, která bude veřejnosti zpřístupněna v neděli, je dlouhá 250 kilometrů a spojuje Marseille s Valence, kde dosud končila zvláštní dráha pro TGV.

Namísto čtyř a půl hodiny tak cestující urazí cestu Paříž-Marseille za pouhé tři hodiny a cesta mezi Marseille a dalším francouzským velkoměstem Lyonem se smrskne na hodinu a 40 minut.

Nová linka se plánovala od roku 1989
Nová linka TGV Méditerranée se plánovala od roku 1989, stavět se začalo před pěti lety a celý projekt přišel na 25 miliard franků, což představuje asi 130 miliard korun.

Vyrostla nová nádraží ve Valence, Avignonu a Aix-en-Provence, dráha vede po 500 nových mostech a deseti kilometry tunelů.

Vlak TGV překonal světový rekord

TGV jezdí po 1500 kilometrech kolejí
Celkově tak linky TGV postavené za posledních 20 let ve Francii dosahují délky 1500 kilometrů. Rychlovlaky však jezdí i mimo speciální tratě a i na obvyklých kolejích jsou obvykle rychlejší než ostatní vlaky.

Mezi Paříží a Marseille by mělo podle odhadu železniční společnosti SNCF nyní cestovat kolem 23 milionů cestujících ročně.

Air France ubudou cestující        
Bude to samozřejmě znamenat úbytek pro letecké přepravce a Air France očekává asi 600 tisíc cestujících ročně méně.

Avšak vzhledem k tomu, že SNCF a Air France jsou většinově vlastněny státem, mají společnou strategii. Air France tak nabízí svým cestujícím spojení na TGV, zatímco na letištích v Lyonu a Paříži vyrostly stanice rychlovlaku.

Le Monde: Cizinci nám TGV závidí
TGV je jednou z těch francouzských výjimek, které cizinci nejprve odsuzují kvůli jejich nákladnosti a plánovitosti, ale pak je závidí kvůli jejich výhodám, napsal hrdě deník Le Monde, podle něhož je TGV úspěchem technických i ekonomickým.

Taková výjimka však má svou cenu, připouští Le Monde. I když se TGV může amortizovat během 50 let, jeho cena zdůrazňuje, že je investicí, která není finančně rentabilní, ale jejíž celkový dopad je ziskový pro celou zemi.

Vlak je výjimkou liberalismu vycházejícího z přímočarého zisku, uvedl Le Monde. Slavnostní náladu tak kazí pouze železničáři z odborů Sud-Rail, kteří na pařížském nádraží Gare de Lyon protestují proti tomu, že na provoz nové linky nebyl přijat dostatek zaměstnanců.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zaměstnanci afghánské bezpečnostní jednotky vyšetřují výbuch automobilu, který
Sebevražední útočníci se odpálili v afghánských mešitách, zabili 63 lidí

Nejméně 63 mrtvých a desítky zraněných si v pátek vyžádaly dva sebevražedné útoky na afghánské mešity. Nejprve se odpálil útočník v šíitské mešitě v metropoli...  celý článek

Ilustrační snímek
V polském nákupním centru útočil muž s nožem, pobodal deset lidí

V nákupní centru v polském městě Stalowa Wola pobodal 27letý muž deset lidí, jedna žena na následky zranění zemřela. Policie útočníka zadržela. Při výslechu...  celý článek

Americká zpěvačka Kesha vystoupila v pražském klubu Sasazu (18. července 2013,...
Hudebnímu průmyslu vládnou bílí muži, zjistil průzkum. Ženám vadí arogance

V hudebním světě jsou ženy a příslušníci etnických menšin stále v minoritním zastoupení, zvlášť na vedoucích a manažerských pozicích. Upozornil na to průzkum...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.