Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlovlak vyjede o čtyři roky později

  9:47aktualizováno  9:47
Praha, Kladno - Sice se čtyřletým zpožděním, ale přece jen by mohla od roku 2007 spojovat centrum Prahy s letištěm Ruzyně a Kladnem železniční rychlodráha. Nový způsob dopravy má výrazně urychlit spojení obou měst s letištěm a odlehčit přetížené Evropské ulici. Rychlodráhu chce vybudovat společnost PRaK, která sdružuje kromě metropole a Kladna také správu letišť, České dráhy, Prahu 6 i obce podél plánované trati. Záměr podporuje i středočeský krajský úřad.

Ale právě Praha 6 svůj postoj změnila a proti výstavbě rychlodráhy nyní protestuje. Před dvěma měsíci dokonce PRaK definitivně opustila. Místo rychlodráhy upřednostňuje prodloužení metra ze stanice Dejvická do Ruzyně. To by podle radních lépe řešilo svízelnou dopravní situaci v městské části.

"Myšlenka rychlodráhy je už překonaná. Souhlas k jejímu budování na našem území nedáme. Nyní jsme požádali město o změnu územního plánu, která by výstavbu metra umožnila," řekl Jan Winkler, radní Prahy 6. Radnice přitom postupuje v jednom šiku s více než dvěma tisíci signatáři petice Chceme metro. "Minimálně do roku 2010 se však metro tímto směrem prodlužovat nebude. Není to dopravní prioritou města," reagoval Martin Hejl, náměstek pražského primátora.

Rychlodráha by měla stát asi 13 miliard korun, které by zaplatil soukromý investor. Peníze by se mu vrátily z provozování dráhy.

Pražští i kladenští radní její výstavbu dosud podporují. "Do Prahy jezdí každodenně z Kladenska nejen za prací přes dvacet dva tisíc lidí. Mohu říci, že kazí životní prostředí obyvatelům Prahy 6, neboť nemálo z nich parkuje na jejich území, všude, kde se jen trochu dá," řekl primátor Kladna Milan Volf.

Na autobusové lince Praha - Kladno se už několik let navíc živí tři autodopravci. Velká většina spojů je přitom v průběhu dne přeplněna. "Nám by rychlodráha pomohla řešit právě svízelnou dopravní situaci na Evropské ulici a zvýšila by i komfort a rychlost cestování do letiště Ruzyně," uvedl už dříve Martin Hejl.

Pro radní i většinu obyvatel z Prahy 6 jsou to však příliš slabé argumenty. "Rychlodráha by měla málo zastávek. Dopravně by neobsloužila naše území tak dobře jako prodloužení trasy metra A. Navíc by i negativně ovlivnila životní prostředí, a to především ve Stromovce," míní radní Jan Winkler.

Pražští i kladenští radní tuší, že postoj Prahy 6 může výrazně zpomalit úřední řízení k povolení výstavby rychlodráhy. To by i přesto mělo začít letos na podzim. Dokumentace pro územní řízení je už zpracována. "Výběrové řízení na investora bychom mohli vyhlásit v druhé polovině roku. Zájemci už nyní jsou," upozornil Ladislav Bína, předseda představenstva PRaK.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

František Ringo Čech ukazuje zatím svůj poslední obraz. Je nazvaný Smrt...
Miloše bych neodmítl, říká ke své kandidatuře František Ringo Čech

Vedení Strany práv občanů před dvěma týdny rozhodlo, že jejich superlídrem do podzimních voleb bude hudebník František Ringo Čech. O pomoc ho prý požádal...  celý článek

čeština
Stát stopl kritizovanou výuku češtiny pro azylanty. Zakázku nikdo nechce

Cizinci, kteří v Česku získají azyl, mají nárok na 400 hodin češtiny zdarma. Ministerstvo školství ale bez udání důvodů ukončilo spolupráci s agenturou, která...  celý článek

V Národním muzeu nainstalovali restaurovaný originál sousoší Géniů. (23.8.2017)
Sousoší Géniů se vrací do Národního muzea, vystavena bude kopie i originál

Po jedenácti letech se do Národního muzea vrátilo sousoší Géniů od sochaře Antonína Poppa. Na jeho původním místě v průčelí budovy ho nahradí kopie, originál...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.