Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na silnicích I. třídy se zvýší rychlost na 110, navrhuje ministerstvo

  10:48aktualizováno  10:48
Na vybraných silnicích první třídy by se mohlo od ledna 2016 jezdit stodesetikilometrovou rychlostí. Nyní je povolená rychlost 90 kilometrů v hodině. Novela zákona má také usnadnit povolování veřejně prospěšných staveb a zjednodušit odtah vozidel blokujících veřejné komunikace, informovalo ministerstvo dopravy.

Na části silnic I. třídy bude povolena rychlost 110 km/hod. Ilustrační foto. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Ministerstvo dopravy v novele zákona o pozemních komunikacích oprášilo původní návrh, podle kterého by vyšší povolená rychlost mohla platit například na silnici z Liberce do Bílého Kostela nebo z Chomutova do Křimova.

Návrh na zvýšení rychlosti není nový. "Poprvé s ním ministerstvo přišlo v roce 2011, vloni byl schválen Nečasovou vládou, ale pak byla rozpuštěna sněmovna, tak ten legislativní proces musí začít znovu," řekl iDNES.cz mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák.

Kde se bude jezdit rychleji

I/7 Chomutov - Křimov
I/11 Ostrava - Šenov
I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)
I/13 Karlovy Vary - Ostrov
I/13 Most - Bílina
I/13 Bílina - Teplice
I/14 Liberec - Kunratice
I/20 Nová Hospoda (R4) - Písek
I/20 Plzeň, přivaděč k D5
I/23 Brno, Pražská radiála
I/26 Plzeň, přivaděče k D5
I/27 Plzeň - Sukova - Dobřany
I/34 České Budějovice - Lišov
I/35 Liberec - BílýKostel
I/35 Olomouc - Křelov
I/37 Hradec Králové - Pardubice
I/38 Jihlava, přivaděč k D1
I/43 Brno, Svitavská radiála
I/44 Postřelmov, obchvat
I/48 Nový Jičín - Příbor
I/48 Český Těšín, obchvat
I/50 Brno, Olomoucká radiála
I/56 Prodloužená Místecká
I/57 Semetín - Jablůnka

Zvýšení rychlosti se má týkat komunikací první třídy, které mají podobné parametry jako dálnice. Jde tedy především o čtyřproudové silnice se svodidly oddělujícími oba jízdní pásy. Rovněž se v daných úsecích nesmí vyskytovat žádné křižovatky nebo autobusové zastávky.

Snížit rychlost na 110 kilometrů naopak ministerstvo dopravy prosazuje například u rychlostní silnice R4 do Příbrami a R7 na Slaný, které podle něj nesplňují bezpečnostní parametry.

V případě R4 jsou důvodem autobusové zastávky u silnice a přechod pro chodce na okraji Prahy. Na R7 zase chybí připojovací pruhy a má nevyhovující povrch. Obě komunikace proto budou zařazeny mezi silnice pro motorová vozidla s maximální rychlostí 110 kilometrů v hodině. V úsecích, které jsou bezpečné, zůstane současná 130kilometrová rychlost, což bude upraveno značkou.

Nové pojetí dálniční sítě s vyznačením navrhovaných silnic pro motorová vozidla

Nové pojetí dálniční sítě s vyznačením navrhovaných silnic pro motorová vozidla

Novela má usnadnit i povolování veřejně prospěšných staveb. Ministerstvo proto v meziresortním řízení navrhuje zvýšení náhrady za zřízení věcného břemene z nynějších řádově desítek korun na jednotných 1 000 korun. Vlastníci pozemků, na kterých mají vzniknout věcná břemena například k přeložkám inženýrských sítí, totiž z principu se zřizováním těchto břemen nesouhlasí.

Novela rovněž počítá se zvýšením pravomocí obcí, které budou moct nově udílet pokutu až 200 000 korun majitelům odstavených vraků, které znečišťují nebo jiným způsobem poškozují komunikace. Zároveň obcím umožní zakázat na silnice druhé a třetí třídy vjezd kamionů s hmotností 12 tun a více.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.