To znamená, že již za rok a půl se nebudou muset plahočit v kolonách na Jižní spojce a Barrandovském mostě, ale metropoli objedou po nové dálnici.
Je tu však i špatná zpráva. Než se okruh spojující východ se západem metropole postaví, zažijí motoristé hodně perné chvilky. Dělníci, kteří budou obchvat stavět, jim totiž na několika místech zkříží cestu a auta budou muset bagrům a asfaltérským vozům dát přednost.
Komplikace se dají očekávat zejména na brněnské dálnici u Průhonic, kde se nový obchvat s "dé jedničkou" protne. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tu postaví obrovskou dálniční křižovatku.
"V úseku mezi osmým a jedenáctým kilometrem dálnice D1 bude až do dubna 2010 omezen v různých etapách provoz," potvrdila mluvčí ředitelství Martina Vápeníková.
Auta na provizorních mostech
U Průhonic se nová dálnice zahloubí do terénu a dnešní brněnskou dálnici podjede. Přes šestiproudou silnici tu vyrostou i dva nové mosty.
"Záměrem je maximálně snižovat pravděpodobnost vzniku kolon i dopravních nehod, ovšem je potřeba si uvědomit, že postavit pod dnešní D1 novou trasu okruhu nebude vůbec jednoduché," říká generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Správa dálnic se dušuje, že i při stavbě budou moci řidiči jezdit do Prahy a z Prahy po šesti pruzích jako dnes. "Tedy po třech v každém směru. Původně byly navrženy pouze čtyři pruhy, dva a dva, což by ale podle mě způsobovalo velké dopravní komplikace," uvažuje Brunclík.
Motoristé však budou muset v tomto úseku výrazně ubrat plyn. "Je snížena maximální povolená rychlost na 80 km/h," popisuje Vápeníková s tím, že ŘSD připravuje rozsáhlý informační systém pro řidiče.
Větší problémy se očekávají příští léto, kdy bude provoz převeden na nové mosty, aby mohli dělníci dálnici v původní trase poddolovat.
Omezení dopravy čeká i další silnice v kraji - "starou benešovskou", silnici z Jesenice do Zlatníků a cestu do Jílového.
Mapu zvětšíte kliknutím
Provizorní silnice u Jesenice
Větší potíže budou mít tedy zřejmě motoristé na menších silnicích v okolí Jesenice. Ty totiž již dnes vůbec nezvládají nápor aut a jakékoli omezení provozu může způsobit absolutní kolaps. Nová okružní dálnice, která se na začátku listopadu začala v okolí Jesenice stavět, musí překonat čtyři okresky.
Silnici číslo 603, již řidiči nazývají "stará benešovská", silnici 101 z Jesenice do Zlatníků, cestu s číslem 105 ve směru na Jílové u Prahy a také silničku mezi Herinkem a Dobřejovicemi.
"V současné době již existuje kvůli výstavbě jižní části Pražského okruhu omezení na silnici 101 mezi Jesenicí a Zlatníky, kde je svedena doprava na provizorně vybudovanou přeložku," upozornila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.
Obdobná situace nastane v první polovině příštího roku i na zmiňované "staré benešovské" a na silnici do Jílového. "Tady se budou budovat kruhové objezdy a doprava bude opět svedena na provizorní přeložky. Pravděpodobně tu bude omezena rychlost," řekla Vápeníková, podle níž však správa dálnic žádný kolaps nepředpokládá.
Provoz v objektivu kamer
Aby se řidiči jak na okreskách, tak i na brněnské dálnici nedostávali do stresu kvůli dopravním zácpám, plánuje pro ně ředitelství dálnic vybudovat rozsáhlý informační systém. Bude však přístupný převážně jen pro ty řidiče, kteří jsou doma či v práci připojeni k internetu a umějí s ním zacházet. Většina aktuálních informací bude totiž na webu.
Aktualizované informace o omezeních a výstavbě budou na webových stránkách http://www.rsd.cz/, které mohou motoristé před cestou do práce či domů navštívit. Aby si řidiči udělali lepší představu o tom, co je na cestě čeká, chce ředitelství u omezení na dálnici D1 instalovat webkamery, které budou přenášet po internetu obrázky přímo z místa.
Záběry z kamer budou dostupné na stránkách http://www.dopravniinfo.cz/. Pro motoristy, kteří si s internetem "nerozumějí", bude zprovozněna speciální telefonická linka. Její číslo bude uvedeno v místě stavby na informačních tabulích stejně jako internetové adresy. Všechna omezení skončí v dubnu 2010, kdy bude výstavba okružní dálnice dokončena.
pražský okruhÚSEKY, JEŽ NEJSOU V PROVOZU
|