Vizualizace stanice Praha letiště Ruzyně.

Vizualizace stanice Praha letiště Ruzyně. | foto: Správa železniční dopravní cesty

Rychlodráha Praha - Kladno nebude, politici stavbu zmrazili

  • 23
Ještě v pondělí označoval středočeský hejtman David Rath za prioritu kraje urychlenou stavbu rychlodráhy mezi Prahou a Kladnem. Po včerejšku bude muset priority přehodnotit. Vše nasvědčuje tomu, že zemi i nadále povede Fischerův kabinet a v takovém případě se stavba rychlodráhy odkládá na neurčito.

První vlaky přitom měly na trať vyjet už v roce 2013 či 2014.

Ministerstvo dopravy včera přiznalo, že za Fischerovy vlády stavba začít nesmí.

"Kvůli napjaté situaci kolem státního rozpočtu nám vláda zakázala rozjíždět nové nákladné dopravní stavby. A rychlodráha z Prahy do Kladna má stát 30 až 35 miliard korun," potvrdil MF DNES Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva.

Podívejte se na vizualizaci rychlodráhy

Rychlodráha mezi metropolí a největším středočeským městem Kladnem, která počítá i s odbočkou na ruzyňské letiště, má tak smůlu.

Projekt se připravuje už šestnáct let a celou tu dobu se diskutovalo o tom, kudy stavba povede a jak bude vypadat. Když se vloni všechny zúčastněné strany konečně dohodly a podepsalo se vládní memorandum, přišla ekonomická krize a škrty.

Rath navrhuje zlevnění o 10 miliard

Hejtman Rath a jeho náměstek pro dopravu Robin Povšík přišli tento týden s návrhem, jak vyřešit nedostatek peněz. Jestliže rychlodráha upustí od hloubené varianty, která povede pod územím Prahy 6, stavba zlevní minimálně o deset miliard. Chtějí o tom s ministerstvem dopravy jednat. Ministerští úředníci to však za spásu nepovažují.

"David Rath sice říká, že zná řešení, jak ušetřit. Ale jestli taky ví jak obejít zákaz vlády, ať to řekne," reagoval Ptačinský.

Další problém představuje postoj Prahy 6, která rychlodráhu vedenou po povrchu nepřipustí.

"Taková varianta už v minulosti navržena byla a odmítli jsme to. Ta železnice by Prahu 6 rozřízla vejpůl. Určitě bychom to odmítli i tentokrát," reagoval mluvčí Prahy 6 Martin Šalek.

Ministerstvo dopravy přitom uznává, že Středočeský kraj novou železnici skutečně potřebuje. Z Kladna a jeho okolí denně dojíždí do Prahy za prací 20 až 30 tisíc lidí. Je to patrné i z toho, že parkovací místa v okolí Vítězného náměstí v Dejvicích jsou přecpaná auty se středočeskými poznávacími značkami.

"Z čistě dopravního hlediska je požadavek Středočeského kraje oprávněný. Až vláda zruší zákaz, tak to bude jedna z prvních věcí, které otevřeme," řekl Ptačinský.

Vinou ČSSD, která včera nechtěla hlasovat pro rozpuštění Sněmovny, se teď hatí Rathovy plány s rychlodráhou. "Jsem hrubě zklamaný postojem ministerstva dopravy, které chce rychlodráhu odsunout. Je to hrubá chyba a já budu s ministerstvem dopravy jednat. Ale až po volbách," tvrdil ještě v pondělí hejtman.

Po 16 letech se diskuse možná vrátí na začátek

O den později se jeho mateřská strana v čele s Jiřím Paroubkem postarala o to, že předčasné parlamentní volby v listopadu asi nebudou. A paradoxně i o "konec" rychlodráhy.

Rychlodráha měla mít jedenáct zastávek a měly na ní jezdit dva typy vlaků - letištní expresy na ruzyňské letiště a zastávkové vlaky přivážející do metropole obyvatele Kladna.

Vybraný projekt nevznikal snadno, rodil se ze čtyř navržených variant. Ke dvěma z nich měla výhrady Praha 6.
Ministerstvo dopravy však popírá, že je to definitivní konec. "Projekt je v současné době pozastaven, ne že by úplně spal, ale hledají se různé varianty řešení," řekl mluvčí Karel Hanzelka.

To by však znamenalo, že se šestnáct let trvající diskuse opět vrátí na samý začátek. Přitom situace na stávající trati z Kladna do Prahy je trvale neudržitelná.

Vlaky tam nabírají zpoždění už od prosince loňského roku. Českým drahám se množí stížnosti. Na téže trati byla nedávno i rozsáhlá výluka kvůli pražskému tunelu Blanka, který bude součástí městského dopravního okruhu. Rath tvrdí, že dočasně přijatelnou variantou by byla i rekonstrukce této trati.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video