Místo dvoukolejné tratě rychlodráhy vedené po samostatném tubusu a odděleném skly by měla vést na ruzyňské letiště a dále do Kladna modernizovaná jednokolejná trať v koridoru současné buštěhradské dráhy se zastávkami v Praze 6 i 7.
"Je načase se vrátit z futuristických projektů zpět na zem. Rozhodli jsme se pro modernizovanou jednokolejnou dráhu," řekl ministr dopravy Milan Šimonovský.
Ministerstvo počítá s tím, že s financováním stavby za čtrnáct miliard by státu mohli pomoci soukromí investoři.
"Stavba trati bude ekonomicky návratná. Aby mohla být takto financována, čekáme nyní na koncesní zákon, který připravuje ministerstvo pro místní rozvoj," uvedl Šimonovský. Jeho ministerstvo jej už připomínkuje. "Příští měsíc by mohl jít do vlády."
Proti nově vedené rychlodráze do Kladna s odbočkou na letiště, byli především obyvatelé Prahy 6. "O novém projektu zatím nic nevím. Ministerstvo nám ho musí nejprve představit a pak se k němu vyjádříme," řekl starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.
Původní varianta s druhou kolejí ve skleněných tubusech měla stát až 40 miliard korun. V novém projektu dosud není jasné, jestli zde budou jezdit elektrické, nebo dieselmotorové vlaky. "Každopádně to budou zcela nové vagony," ubezpečil ministr Šimonovský, který však nevyloučil ani státní podporu stavby metra na letiště.
"Víte, že peníze dáváme tam, kam si Praha řekne," dodal Šimonovský. Záměr zavést přepravu lidí z Ruzyně prodloužením metra z Vítězného náměstí potvrdil i náměstek primátora Jan Bürgermeister. "Proto myslím, že na dráhu do Kladna klidně jednokolejka stačí," dodal náměstek.
Navíc se s modernizací současné železniční tratě počítá mnohem dříve než s metrem. Součástí prací by měla být i montáž zabezpečovacího zařízení tak, aby po jedné koleji mohlo jezdit co nejvíce vlaků. Po trati již nemá jezdit nákladní doprava.
Zatím však není jasné, kde bude železnice končit. "Naším cílem je přivést tuto dráhu do centra na nádraží, kde jezdí vlaky InterCity," řekl Bürgermeister. Ty jezdí na hlavním, holešovickém a smíchovském nádraží, nikoli však na Masarykově.
Dělníci dokončují práce na jednom z mostů "prstu C". (13. října 2004) |