Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlodráha je konečně na dohled

  18:57aktualizováno  18:57
P r a h a - Stavba rychlodráhy, která by měla propojit Masarykovo nádraží s letištěm v Ruzyni a následně i Kladnem, má po mnoha letech diskusí šanci na rozjezd. Kvůli stavbě rychlodráhy vznikla již v roce 1994 společnost PRaK, ve které má podíl hlavní město Praha, šestá městská část, Kladno, obce podél budoucí trati, Česká správa letišť a České dráhy. Tato společnost však prakticky nevyvíjí činnost, protože ke stavbě nové trati chybí základní kapitál. Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling však nyní potvrdil, že ze Státního fondu dopravní infrastruktury dostane společnost PRaK pět milionů korun na dopracování projektové dokumentace rychlodráhy k územnímu řízení.

Projektová dokumentace na první část etapy rychlodráhy, která propojí ruzyňské letiště s centrem Prahy, má být hotova příští rok v září. "Zároveň vyjednáváme a sháníme peníze pro část, která povede z letiště do Kladna, aby byla projektová dokumentace kompletní," řekl předseda představenstva PRaKu Ladislav Bína.

Pokud se podaří peníze sehnat a nevznikne nečekané zdržení, mohla by podle Bínových odhadů projet první souprava vlaků trasou z letiště na Masarykovo nádraží v roce 2005. Nedlouho poté by měla rychlodráha spojit Prahu i s Kladnem.
Proti vzniku rychlodráhy protestuje občanské sdružení Chceme metro, ne rychlodráhu a i radnice šesté městské části hodlá projekt rychlodráhy podpořit pouze tehdy, když bude mít tato rychlodráha zastávky i na území Prahy 6. Starosta této městské části Petr Bém uvedl, že by i on raději viděl v Dejvicích metro, ale podle něj může dejvická radnice podporovat rychlodráhu v okamžiku, kdy bude mít více zastávek a bude pro obyvatele města cenově dostupná.

I středočeský hejtman Petr Bendl konstatoval, že rychlodráha nemůže fungovat na úkor obyvatel části Prahy. "Proto jsme se shodli, že stanice Dejvická bude zahloubena a trať elektrifikována. Je pravda, že tato varianta stavbu rychlodráhy prodraží, ale soupravy na dieselový pohon na rychlodráze jezdit nebudou," řekl Bendl, který je přesvědčen, že fungující rychlodráha dokáže Praze 6 ulehčit, neboť vyřeší současný kolapsový stav na Evropské třídě.

Středočeský hejtman navíc usiluje o to, aby se projekt rychlodráhy nedělil na dvě části, ale posuzoval se komplexně. Netají se totiž obavou, že v momentě, až bude vyřešena přeprava mezi letištěm a centrem Prahy, nebudou na pokračování výstavby rychlodráhy do Kladna peníze. "Tomu chci zabránit. Fakt, že rychlodráha pomůže vyřešit dopravu obyvatel Kladna do Prahy, může projektu pomoci získat peníze ze strukturálních fondů. Kladensko je totiž jediný strukturálně postižený region ve středních Čechách, a tak pokud bude řešit místní problém, může na tom Praha vydělat," tvrdí Bendl.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

Bohuslav Sobotka a Pavel Bělobrádek sledují vystoupení Miroslava Kalouska při...
GLOSA: Čtyři roky vládní nudy a rekordní zájem o parlament

Do říjnových sněmovních voleb se přihlásilo v celé zemi 31 stran a hnutí, tedy asi o třetinu více než před čtyřmi lety. Proč ten zvýšený zájem o parlament po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.