Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Rychlíků zajíždějících do Železného Brodu výrazně ubylo, lidé se zlobí

  • 5
Lidé jezdící ze Železného Brodu a okolí za prací do Turnova mají už týden víc starostí s tím, jak se dostanou do zaměstnání. Podle nového jízdního řádu totiž jezdí na železniční trati mezi Turnovem a Tanvaldem o šest rychlíků méně. Starosta Brodu proto požádal kraj, aby rychlíky nahradil osobními vlaky.

Nový jízdní řád začal platit od neděle 11. prosince. Počet rychlíkových spojů jezdících z Prahy do Turnova zůstal v novém grafikonu zachován, smůlu však mají lidé, kteří bydlí v dalších městech na této železniční trase, tedy v Tanvaldu a Železném Brodu.

Podle minulého jízdního řádu jezdilo až do Tanvaldu a zpět na Turnov celkem 10 rychlíků, nyní to je o šest méně. "Za poslední rok nám klesla nezaměstnanost z šestnácti na necelých deset procent. Je to však vykoupeno tím, že lidé dojíždějí za prací," říká k tomu starosta Železného Brodu André Jakubička.

Podle jeho slov původně hrozil ještě drastičtější škrt v rychlíkových spojích. Apeloval proto na ministerstvo dopravy, které nakonec vzalo v potaz týdenní dojížďky lidí studujících a pracujících přes týden v Praze a turisty mířící do Jizerských hor. Ve všední dny však podle starosty Brodu problém přetrvává.

"Lidé od nás denně dojíždějí za prací především do 13 kilometrů vzdáleného Turnova. Chceme proto vyvolat jednání s Libereckým krajem, aby zrušené rychlíky nahradil osobními vlaky," řekl Jakubička. Regionální dopravu totiž objednává kraj.

Ministerstvo dopravy zrušilo tři páry spojů kvůli jejich ekonomické nevýhodnosti, zachovalo pouze rychlíky, kterými jezdí nejvíce cestujících. První rychlík z Tanvaldu do Prahy tak zamíří až 15 minut před polednem, kdo se potřebuje dostat do hlavního města dříve, musí jet "osobákem" a v Turnově přestoupit.

Můžete jet autobusem

Zástupci Korid LK, společnosti zastupující Liberecký kraj ve věci koordinování veřejné dopravy, nicméně uvádějí, že člověk pracující v Praze nebo Mladé Boleslavi může využít ranní autobusový spoj jedoucí z Harrachova. Podle nich navíc autobus zajíždí do obcí, kam se vlak nedostane.

"Zároveň je tak dáno vysvětlení, proč Liberecký kraj nepřikládal zachování ranního rychlíku s odjezdem v 5:48 z Tanvaldu nejvyšší prioritu - v podobném čase a trasování je veden autobusový spoj výše uvedené linky," vysvětlil za Korid LK zástupce ředitele Otto Pospíšil.

Požadavek starosty Brodu, aby kraj nahradil rychlíky osobními vlaky, však bude problematické. "Liberecký kraj v současnosti vynakládá na financování drážní dopravy částku okolo 350 milionů korun ročně. Objednání jednoho páru vlaků denně mezi Tanvaldem a Turnovem by znamenalo navýšit částku o bezmála dva a půl milionu korun za rok," uvedl Pospíšil.

Náměstek hejtmana pro dopravu Martin Sepp souhlasil, že jde jen a jen o peníze. "Jednání s panem starostou se nebráníme," řekl ohledně možného budoucího navýšení osobních vlaků Sepp.

V Tanvaldu si lidé na úbytek rychlíků nestěžují, alespoň podle starosty Petra Poláka. "Tyto vlaky se u nás tolik nevyužívaly, lidé spíše dojíždějí autobusem, a to zejména do Desné a do hor," řekl starosta Tanvaldu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video