Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlík Zlín - Brno zaveden nebude

  13:32aktualizováno  13:32
Zlín - Bez povšimnutí širší veřejnosti, ale i většiny místních politiků zapadl zajímavý návrh na poměrně zásadní zlepšení vlakového spojení Zlína se zbytkem republiky.

Podle studie, kterou na konci letošního dubna vypracovali na objednávku ministerstva dopravy specialisté z Českého vysokého učení technického v Praze měly jezdit ze stanice Zlín střed každý den hned tři přímé vlaky do Prahy a zpět  (v současnosti jezdí jeden) a rovněž dva přímé vlaky do Brna a zpět (nyní žádný). Realita je však taková, že návrh nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, s žádným takovým rozšířením počtu přímých vlaků ze Zlína nepočítá.

Ministerstvo dopravy si studii převzalo, ale zvýšený počet přímých vlaků  do Zlína u Českých drah neobjednalo. Přímé vlaky do Prahy měly podle studie odjíždět ze Zlína v 4.40, 9.28 a 13.28 hodin, z Prahy do Zlína se mělo jezdit v 5.53, 9.53 a 15.23 hodin. Rychlík do Brna měl ze Zlína odjíždět v 7.39 a v 15.39 hodin, v opačném směru v 6.23 a v 16.25 hodin.

„Kdyby si stát tyto spoje objednal, asi bychom je zavedli,“ tvrdí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Domnívá se však, že na zpracování studie bylo málo času a že její závěry a návrhy nelze přeceňovat.

Z regionálních politiků se touto věcí zabýval poslanec Ludvík Hovorka. On sám se snaží každé zlepšení osobní železniční dopravy ve Zlínském kraji všemi způsoby podporovat. Z výsledku je zklamaný. „Proti vedení vlaků Praha - Zlín byly České dráhy. Argumentují, že Zlínský kraj a město Zlín údajně považují stávající stav za naprosto vyhovující a že nikdo žádné další vlaky nechce. Proti zavedení vlaků Brno - Zlín byly České dráhy bez udání důvodů,“ říká poslanec.

Smůla je, že se informace o zmíněné studii ČVUT na Zlínsko vůbec nedostala a že se o ní a o návrzích nových přímých vlaků ani nemohlo začít diskutovat. „Nevím o tom, že by se tím mělo město nějak zabývat. Je to záležitost Českých drah,“ prohlásila náměstkyně primátora Zlína Svatava Nováčková, která má dopravu ve své kompetenci. Myšlenka rozšíření přímého vlakového spojení Zlína se nedostala ani na stůl dopravní komise Rady města Zlína.

Stejně hovoří i mluvčí krajského úřadu Patrik Kamas: „Tato studie s námi nebyla projednána. Zlínský kraj obdržel od Českých drah tištěný návrh jízdního řádu 2003/2004 v květnu 2003 bez nových vlaků v trase Zlín – Praha, Brno.“

Byl by o nové přímé vlaky ze Zlína mezi cestujícími dostatečný zájem? Mluvčí kraje Kamas tvrdí, že krajský odbor dopravy žádné požadavky na zvýšení počtu přímých vlaků do Prahy nebo zavedení přímého vlakového spojení Zlína s Brnem nemá.

Poměrně skepticky se vyjadřuje i náměstkyně primátora Zlína Nováčková: „Myslím, že pokusy o přímé vlakové spojení zde už byly a že se neujaly. Podnikatelé jsou zvyklí jezdit do Prahy autem. Nevyhovuje jim vystupovat v Praze na nádraží a pokračovat k cíli městskou hromadnou dopravou.“

Pro zavedení přímých vlaků by byl naopak Josef Němeček z dopravní komise Rady města Zlína. „Tři přímé vlakové spoje do Prahy by byly určitě využity v zimě, kdy je nejistá situace na dálnici. Předpokladem, aby se takové spoje ujaly, je však také vhodná cenová politika, aby i cena jízdenky konkurovala ceně jízdného v autobusu. A vlaky by neměly být povinně místenkové,“ říká Němeček. Přímý spoj do Brna by byl podle něj plně využit na začátku a na konci týdne studenty, kteří do moravské metropole dojíždějí.

Přímé vlaky by se podle Josefa Němečka ujaly, pokud by měly dostatečnou propagaci. „Stačilo by, kdyby na těchto trasách jezdily kratší jednotky o třech až čtyřech vozech, ale železničáři by měli být schopni při větším počtu cestujících operativně připojit další vagony. Aby měli cestující jistotu, že se ve vlaku do Brna nebo Prahy nebudou nikdy tlačit,“ dodává člen dopravní komise.

Lenka Codlová z ministerstva dopravy v této soouvislosti uvedla, že studie dopravní fakulty má koncepční a výhledový charakter. „Je nám zřejmé, že dosažení výsledků a doporučení studie bude trvat několik let. Pro období roku 2004 bylo nutné sestavit požadavky tak, aby dálková a mezinárodní doprava v maximální možné míře navazovala  na  dopravu regionální, která již byla na určité úrovni zpracovaná,“ sdělila Codlová. Naznačila, že některé myšlenky ze studie by se mohly stát skutečností postupně v dalších letech, pokud tomu budou odpovídat i technické možnosti zlínského vlakového nádraží a trati z Otrokovic do Zlína.

Měli byste zájem o přímý vlak Zlín - Brno a zpět? - Hlasujte v anketě!

 

Většího počtu přímých vlaků do Prahy ani přímého spojení do Brna se zlínské vlakové nádraží zatím nedočká.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Programátoři Ivan Buchta a Martin Pezlar. Řecký soud začal po letech znovu...
Čeští programátoři unikli řeckému vězení, chtějí se však soudit dál

V Řecku hrozilo dvěma Čechům dvacet let za špionáž, vybojovali podmínku. Teď chtějí čistý trestní rejstřík. Fotili prý jen to, co ostatní turisté na ostrově.  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.