Rychlá oprava metra odborníkům vadí

  • 54
Praha - Dopravní podnik podle pražských hasičů zbytečně spěchá s opravou metra. Některé poškozené vybavení nechal jen opravit a namontoval ho zpět, tvrdí. Podle nich jsou probíhající opravy příležitostí k důkladné rekonstrukci v souladu s novými protipožárními normami. Spěcháme, ale ne na úkor bezpečnosti, tvrdí Dopravní podnik.

"Rozhodně se nevyměnilo vše, co se vyměnit mělo. Některé laminátové kryty přívodních kolejnic zůstaly. Přitom je voda určitě poškodila," řekl expert na materiály, který se na opravě už v minulosti podílel. Protože jeho spolupráce s firmami při opravě metra ještě neskončila, nechce uvést jméno.

Vedení Dopravního podniku s jeho názorem nesouhlasí. "Požární ochrana ve stanicích, které se po záplavách uvádějí do provozu, funguje v takovém rozsahu, jako před nimi a odpovídá všem příslušným normám a předpisům," tvrdí mluvčí DP Michaela Kuchařová.

Za to, že v tunelech žádné nebezpečí nehrozí, ručí i šéf hasičů metra Michal Wowesný. "V žádném případě nemůže být požární zajištění stanic horší, než před povodněmi. V některých případech je dokonce lepší."

To Kuchařová potvrzuje. "Všechny materiály používané při opravě metra vyhovují všem příslušným normám a předpisům. Měněné kabely mají navíc zvýšenou odolnost proti šíření plamene. Všechno nové odpovídá protipožárním předpisům a požadavkům na hořlavost."

OPRAVA METRA:

Větrací systém metra nefunguje

ON-LINE ROZHOVOR:
Šéfa hasičů Wowesného na iDNES nepustili

Hasiči: Mělo se vyměnit všechno
Celou rekonstrukci musí posvětit pražští hasiči, kteří za protipožární ochranu odpovídají. "Vadí nám, že se prošvihla možnost udělat všechno podle současných norem. Když už se to sundalo a demotovaly se podhledy, měly se všechny materiály vyměnit. Některé z dílů jsou z hlediska protipožární ochrany zastaralé a požadované limity už nesplňují," prohlásil jeden z hasičů. Své jméno se ale bál prozradit.

Dopravní podnik si k posouzení stavu zničených stanic pozval specialisty. A vznikl konflikt.

Povodně změnily stavební zákon

Jak je možné, že může Dopravní podnik v metru provádět rekonstrukci a nemusí se držet současných protipožárních norem? Ze současného zákona, který vláda přijala po srpnových povodních, je totiž povinen uvést stavbu do stavu, jaký byl při kolaudaci.

"Současný stav se drží stavebního zákona, který ve své vyhlášce pamatuje i na odstraňování násedků živelných pohrom. Nyní tedy stačí pouze oznámit začátek stavby a uvedení do původního, tedy kolaudovaného stavu," uvedla ředitelka odboru prevence pražských hasičů Lubica Rážová.

Podle ní však právě touto vyhláškou mohou vznikat rozpory v rekonstrukci. "V průběhu let se samozřejmě měnily normy i stavební zásady. Metro je navíc velmi komplikovaný případ, protože je to napůl důlní dílo i drážní stavba."

"Zjistil jsem, že některé nástřiky a hmoty nevyhovují, měly by se sundat a vyměnit," řekl expetr na materiály. "Vedení podniku se mnou pak už nechtělo spolupracovat."

"Některé materiály poškodila agresivní voda. Odpovídaly totiž době, kdy se metro stavělo, a nikdo nepočítal s tím, že by se do vody mohly dostat. Rozhodně se měly vyměnit všechny," upřesnil expert.

"Všechno se nevyměňuje, protože by se to nestihlo ve stanovených termínech. Například novější podhledy se jen sundaly, očistily speciálními přípravky a znovu namontovaly." přiznává František Polák ze společnosti Metrostav, která se na rekonstrukci podzemí podílí.

Oprávněnost tohoto postupu vysvětluje ředitelka odboru prevence pražských hasičů Lubica Rážová. "Dopravní podnik rozhodně žádnou vyhlášku neporušuje. Naopak. Podle stavebního zákona je povinnen uvést stavbu do stavu, jaký byl při kolaudaci."

Někteří hasiči ale oponují. "Rozdíly mezi tím, jak to bylo kolaudováno, a jak v současné době vypadá technický pokrok v oblasti protipožární ochrany, je obrovský. Tehdy platila zcela jiná pravidla. Řada norem pro projektování a výstavbu objektů začala platit až koncem sedmdesátých let. Projektová příprava metra přitom začala už v roce 1964, kdy platila zcela jiná pravidla," uvedl hasič, který se na kontrole metra podílí.

Hasiči Dopravního podniku mají jasno. "Nikdo nás nemůže donutit k tomu, abychom povolili otevření stanice, která by byla nějak nedodělaná z hlediska požární bezpečnosti. My se snažíme, aby každá stanice byla maximálně zajištěna tak, aby cestující byli v naprostém bezpečí," tvrdí jejich šéf Wowesný.

"Bylo by nádherné, kdyby se řeklo, že se těch sedmnáct zničených stanic nechá a metro se rozjede až v lednu 2004. A ty stanice pak budou kompletně nové a vyměněné. Jsou ale věci, ze kterých se musí ustoupit. Bezpečnost k nim však rozhodně nepatří," dodal.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Témata: Doprava, Metrostav, Praha

Video