Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Opozice a Gruzínci chystali svržení Putina, tvrdí ruští vyšetřovatelé

  15:58aktualizováno  15:58
Ruská Vyšetřovací komise de facto obvinila Gruzínce z přípravy státního převratu v Rusku. Oznámila, že Givi Targamadze, vysoký gruzínský politik a blízký spojenec prezidenta Saakašviliho nejen financoval, ale rovnou organizoval a řídil protesty proti Vladimiru Putinovi. Opozičníci to označili za propagandu a dětské žvatlání.

Ruský opozičník Sergej Udalcov, jedna z hlavních postav celé kauzy. | foto: Reuters

Zapeklitá kauza, tak typická pro současné Rusko, se táhne už od letošního jara. Šestého května, den před prezidentskou inaugurací Vladimira Putina, se v Moskvě na Blatném náměstí konala velká opoziční akce jménem Pochod milionů.

Byl to další ze série protestů, jež začaly loni v prosinci po parlamentních volbách a pokračovaly i po březnových volbách prezidentských.

Pochod milionů, jehož účastníci protestovali proti znovuzvolení Putina prezidentem, se zvrhl v potyčky s policií. Ruská prokuratura hovořila o "masových nepokojích" a policie tehdy zatkla na čtyři sta lidí. Někteří z nich dodnes čekají ve vazebních věznicích na soud či verdikt.

"Dokumentární film" jako důkaz

Napětí kolem "Kauzy Blatné (náměstí)" vzrostlo letos v říjnu poté, co ruská prokremelská televize NTV odvysílala snímek s názvem "Anatomie protestu 2". Mělo jít o dokumentární film, v němž se tvůrci snažili dokázat napojení opozice na cizí živly, v tomto konkrétním případě na Gruzínce.

V Anatomii protestu 2 bylo řečeno, že ruští opozičníci za finanční podpory z Gruzie připravovali státní převrat a svržení prezidenta Vladimira Putina. Kdo konkrétně? Sergej Udalcov, šéf opozičního uskupení Levá fronta.

On a jeho dva lidé se podle "dokumentu" měli na jaře v Gruzii setkat s jedním vysokým tamním politikem (o němž bude ještě řeč) a domlouvat s ním postup. Jako důkaz televize přinesla rozostřené, technicky nekvalitní záběry z onoho údajného setkání.

Proti Udalcovovi pak bylo zahájeno trestní stíhání, stejně jako proti jeho kolegům Konstantinu Lebeděvovi a Leonidu Razvozžajevovi. Všem hrozí pět let vězení, alespoň prozatím. Není vyloučeno, že obvinění bude překvalifikováno na něco horšího.

A teď k onomu gruzínskému politikovi, který jim měl slibovat peníze na Putinovo svržení. Jmenuje se Givi Targamadze a je velmi blízkým spojencem gruzínského prezidenta Michaila Saakašviliho.

Pravda, Sakašvili Putina nenávidí. Zhruba stejně, jako Putin nenávidí jeho. A ani Targamadze Rusy nemiluje. Před devíti lety se podílel na gruzínské Revoluce růží a v letech 2004 až 2010 stál v čele parlamentního Výboru pro obranu a bezpečnost. V té době se mimo jiné odehrála i krátká, ale prudká válka mezi Ruskem a Gruzií o Jižní Osetii.

Targamadze i Udalcov od začátku tvrdí, že Anatomie protestu i následná obvinění jsou jen snůška lží. Kremelská propaganda, snaha zdiskreditovat ruskou opozici, udělat z ní amerického, případně gruzínského pohůnka, nebo naopak stvůru, která se neštítí spolčit se s kýmkoliv, jen aby Rusko destabilizovala.

Mimochodem, prezident Putin tento týden prohlásil, že "lidé, kteří dostávají prostředky ze zahraničních fondů, nemohou být v Rusku politiky" (o jeho projevu čtěte více zde).  

Mezinárodní spiknutí

Nyní ovšem Vyšetřovací komise nasadila ještě těžší kalibr. Prohlásila, že Targamadze protesty na Blatném nejen financoval, ale celkově organizoval a řídil. A tudíž je to mezinárodní spiknutí za účelem zorganizování státního převratu v Rusku.

Sergej Udalcov trvá na svém: nikdo cizí nic neorganizoval, nikdo cizí nic neplatil. "Tohle (oznámení Vyšetřovací komise, pozn. red.) je jen dětské žvatlání, ubohá propaganda namířená na diskreditaci opozice a cílená na ty, kteří nehodlají do té záležitosti hlouběji pronikat," citovala Udalcova ruská služba BBC.

V souvislosti s případem Blatného náměstí provedla policie tento týden další domovní prohlídky u opozičních aktivistů z hnutí Solidarita a Jiné Rusko. V Moskvě vnikla do bytů Taisy Alexandrovové, Anny Kornilovové a Jurije Nabutovského. Všechny tři zmíněné si pak vyšetřovatelé pozvali k výslechu.

Podezírají je, že plánovali "uchvátit moc v Rusku" po vzoru barevných revolucí z Gruzie, Ukrajiny či Kyrgyzstánu. Plánovat to měli na jakémsi semináři v Litvě.

"Jakákoliv absolutně nevinná činnost může být použita jako důkaz, který zapadá do obrazu vytvořeného Vyšetřovací komisí. Pochopit, co se přesně děje v hlavě lidí, kteří vědomě lžou a vytvářejí konstrukce, je nemožné. Žádné rozumné důvody pro domovní prohlídky nejsou," řekl ruské službě BBC představitel hnutí Solidarita Sergej Davidis. "Pokud jde o seminář v Litvě, šlo o školení pro volební pozorovatele," dodal.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muž hlasuje v Benátkách v referendu o větší autonomii regionu (22. října 2017).
Chceme větší autonomii na Římu, rozhodly v referendu Benátky a Lombardie

Severoitalské regiony Benátky a Lombardie se v nezávazných referendech vyslovily pro větší autonomii na centrální vládě. Podle předběžných výsledků, o nichž...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Policie stále pátrá po jednom ze strůjců pařížských útoků Salahu Abdeslamovi.
Pařížského atentátníka Abdeslama bude každý den k soudu převážet vrtulník

Salaha Abdeslama, jediného žijícího podezřelého z podílu na tragických teroristických útocích v Paříži z listopadu 2015, budou denně převážet vrtulníkem k...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.