Mezistátní letecký výbor (MAK) ve svém komuniké ale potíže blíže neupřesnil, varoval pouze před spekulacemi a rozhodl o tom, že se musejí provést nové expertizy, které by potíže stroje při vzletu měly objasnit.
Černé skříňky totiž podle vedení federální služby pro bezpečnost civilního letectví Rosaviacija nepodaly dostatečné důkazy o tom, co se v letounu před havárií dělo, a je proto třeba vypracovat detailní počítačovou simulaci.
Letoun Jak-42 se s hokejisty klubu Lokomotiv Jaroslavl zřítil 7. září krátce po startu, asi 2,5 kilometrů od místního letiště. Z 45 pasažérů, mezi nimiž byli i čeští reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček, nehodu přežil jen palubní inženýr Alexandr Sizov. Hokejista Alexandr Galimov, který bezprostřední pád přežil, následně svým zraněním v nemocnici podlehl.
"Letoun se ze vzletové a přistávací dráhy neodlepil (...) fakticky vzletěl až 400 metrů za koncem dráhy," konstatoval MAK. Letoun nejspíše dosáhl výše pěti až šesti metrů, ale poté se prudce sklonil doleva a narazil do země. "Technická komise rozpracovává všechny možné verze, proč se při vzletu projevila dodatečná brzdící síla, jakož i příčiny, kvůli kterým letoun nemohl včas vzlétnout z dráhy," dodal MAK.
8. září 2011 |
Podle komise piloti zdvihli příďové kolo letounu od země při rychlosti přibližně 185 kilometrů a o šest vteřin později přepnuli motory na režim startu. Přesto se zrychlení letounu podstatně zpomalilo, což lze zřejmě vysvětlit působením dodatečné brzdící síly. Letoun tak nakonec dosáhl rychlosti asi 230 kilometrů za hodinu.
O verzi, že se prý posádka letounu dopustila triviální chyby a pokoušela se odstartovat s neodbrzděným letounem, informoval původně list Moskovskij komsomolec s odvoláním na anonymní zdroj blízký vyšetřování. K neštěstí prý také přispěla okolnost, že kapitán letounu Andrej Solomencev předal řízení letounu druhému pilotovi Igorovi Ževelovovi, protože se necítil dobře.