Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ruští vyšetřovatelé: Letoun s hokejisty cosi brzdilo

  12:16aktualizováno  12:16
Mezistátní letecký výbor, který v Rusku vyšetřuje nehodu letounu s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl, připustil, že na letoun působila zatím nejasná dodatečná brzdící síla. Právě kvůli ní měl stroj potíže vzlétnout. Původně se objevila domněnka, že za pomalý start mohla zatažená ruční brzda, černé skříňky to ale nepotvrdily.

Vyprošťování trosek letadla Jak-42 (8. září 2011) | foto: Reuters

Mezistátní letecký výbor (MAK) ve svém komuniké ale potíže blíže neupřesnil, varoval pouze před spekulacemi a rozhodl o tom, že se musejí provést nové expertizy, které by potíže stroje při vzletu měly objasnit.

Černé skříňky totiž podle vedení federální služby pro bezpečnost civilního letectví Rosaviacija nepodaly dostatečné důkazy o tom, co se v letounu před havárií dělo, a je proto třeba vypracovat detailní počítačovou simulaci.

Letoun Jak-42 se s hokejisty klubu Lokomotiv Jaroslavl zřítil 7. září krátce po startu, asi 2,5 kilometrů od místního letiště. Z 45 pasažérů, mezi nimiž byli i čeští reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček, nehodu přežil jen palubní inženýr Alexandr Sizov. Hokejista Alexandr Galimov, který bezprostřední pád přežil, následně svým zraněním v nemocnici podlehl.

"Letoun se ze vzletové a přistávací dráhy neodlepil (...) fakticky vzletěl až 400 metrů za koncem dráhy," konstatoval MAK. Letoun nejspíše dosáhl výše pěti až šesti metrů, ale poté se prudce sklonil doleva a narazil do země. "Technická komise rozpracovává všechny možné verze, proč se při vzletu projevila dodatečná brzdící síla, jakož i příčiny, kvůli kterým letoun nemohl včas vzlétnout z dráhy," dodal MAK.

Podle komise piloti zdvihli příďové kolo letounu od země při rychlosti přibližně 185 kilometrů a o šest vteřin později přepnuli motory na režim startu. Přesto se zrychlení letounu podstatně zpomalilo, což lze zřejmě vysvětlit působením dodatečné brzdící síly. Letoun tak nakonec dosáhl rychlosti asi 230 kilometrů za hodinu.

O verzi, že se prý posádka letounu dopustila triviální chyby a pokoušela se odstartovat s neodbrzděným letounem, informoval původně list Moskovskij komsomolec s odvoláním na anonymní zdroj blízký vyšetřování. K neštěstí prý také přispěla okolnost, že kapitán letounu Andrej Solomencev předal řízení letounu druhému pilotovi Igorovi Ževelovovi, protože se necítil dobře.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policie v Rotterdamu prohledává dodávku, v níž měly být plynové bomby...
Policie po varování zatkla v Rotterdamu muže v dodávce, vezl plynové bomby

Nizozemská policie zadržela v Rotterdamu muže, který řídil dodávku se španělskou poznávací značkou. V dodávce podle starosty byly plynové bomby. Policie...  celý článek

Twitterový účet Donalda Trumpa
Bývalá agentka CIA organizuje sbírku, cílem je odpojit Trumpa od Twitteru

Bývalá agentka CIA Valerie Plameová Wilsonová chce pomocí skupinového financování (crowdfundingu) vybrat miliardu dolarů, v přepočtu zhruba 22 miliard korun....  celý článek

(ilustrační snímek)
Hasiči zachránili selata, vděčná farmářka jim je namlela do klobás

Půl roku po záchraně osmnácti selátek a dvou sviní z plamenů se hasiči z anglického hrabství Wiltshire dočkali odměny. Vděčná farmářka je obdarovala klobásami...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.