Ruští vědci oživili rostlinu z doby ledové a sní o vzkříšení mamuta

V ruských laboratořích opět vykvetla květina, která na Zemi rostla před třiceti tisíci lety. Vědci její semena našli zakonzervovaná v ledu na severovýchodě Sibiře. Nyní se těší, že by mohli objevit i zmrazenou tkáň vyhynulých savců jako jsou mamuti a opět je oživit.

Rostlina Silene stenophylla, kterou ruští vědci vypěstovali ze semen nalezených v ledu. (21. února 2012) | foto: AP

Květina z čeledi hvozdíkovitých silene stenophylla je nejstarší rostlinou, u níž se podobná regenerace zdařila. V minulosti se vědcům z Kanady podařilo oživit podstatně mladší rostliny ze semen nalezených v norách.

Vědci semena objevili ve fosilních norách v ledu na pravém břehu řeky Kolymy v usazeninách starých 30 až 32 tisíc let. Experiment ukazuje, že led slouží jako přírodní způsob uchování původních forem života, tvrdí ruští vědci. Rostlina nyní kvete bíle a produkuje další semena.

"Velmi dobře se přizpůsobuje," řekla Světlana Jašinová, vedoucí vědeckého týmu z Institutu biofyziky ruské akademie věd. Oživená rostlina je podle ní velmi podobná své moderní verzi, která nadále roste v některých částech severovýchodní Sibiře.

Pozor na snaživé Japonce

"Veverky hrabou ve zmrzlé zemi, aby si vybudovaly skrýše o velikosti fotbalového míče. Nejdříve tam dají seno a pak chlupy, aby vytvořily perfektní úkryt," vysvětlil Stanislav Gubin, jeden za autorů studie. "Je to přírodní kryobanka," říká vědec.

Zhruba 38 metrů pod povrchem nalezli i kosti velkých savců jako jsou mamuti, nosorožci srstnatí, bizoni, koně a jeleni. Podle Gubina úspěch s rostlinou otevírá prostor pro možné oživení savců z doby ledové.

"Když budeme mít štěstí, najdeme nějakou zmrazenou tkáň veverky, a tato stopa by nás mohla dovést až k mamutovi," říká Gubin. Ve stejné oblasti již provádějí výzkum i japonští vědci. Gubin ale doufá, že Rusové budou první, kdo najde zmrazené tkáně zvířat. Takové vzorky by mohlo používat mnoho dalších vědeckých generací.

Zlatá pagoda zahučela při záplavách do řeky
VIDEO: Barmská pagoda zmizela v řece, sesunula se po vydatném dešti

Vytrvalý déšť v centrální Barmě se stal osudným pro jednu ze zdejších buddhistických pagod. Ta se po vzedmutí hladiny pomalu ponořila do řeky Iravádí. Sesun...  celý článek

Protest proti rušení Obamacare ve Washingtonu (23. března 2017)
Senát USA nejtěsněji schválil zahájení debaty o zrušení Obamacare

Senát Spojených států v úterý nejtěsnějším poměrem hlasů schválil zahájení debaty o zrušení takzvané Obamacare, tedy systému zdravotního pojištění, který...  celý článek

Obchody  v Somálsku. (25. července 2017)
OBRAZEM: Hlavní město Somálska rozjasňují nástěnné malby tamního umělce

Zívající ústa a vytrhnuté zuby. Řvoucí stereo a barevné vodní dýmky. Potraviny všech druhů a všemožné autosoučástky. I takovými obrázky ozdobil průčelí...  celý článek

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!