Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Havárie tupolevu má už pátou oběť, Rusové zkoumají černé skříňky

  12:00aktualizováno  14:41
Počet obětí sobotní havarie tupolevu na moskevském letišti Vnukovo vzrostl na pět. V nemocnici v neděli zemřela zraněná letuška. Ruští vyšetřovatelé nyní zkoumají černé skříňky. Předběžně se domnívají, že nehodu mohla zavinit porucha brzdného systému stroje, případně chyba pilotů.

Stroj Tu-204, který do Moskvy přiletěl z Pardubic, se zřítil při přistávacím manévru. Přejel přistávací dráhu, v obrovské rychlosti prorazil hrazení letiště a zastavil se až o nedalekou frekventovanou dálnici. Rozlomil se na několik částí a začal hořet.

Na palubě byla jen posádka a technici, celkem osm lidí. Pasažéři žádní, šlo totiž o technický přelet. Při nehodě zemřel kapitán i druhý pilot, letuška a palubní inženýr. Pátou obětí se v neděli stala další letuška, Taťána Pjenkinová, která byla po havárii v kritickém stavu, napsal ruský server Lenta.ru. Tři ranění zůstávají ve vážném stavu, jednomu z nich lékaři v neděli operovali páteř.

Pomáhali náhodní svědci

Na amatérských záběrech pořízených těsně po havarii je vidět, jak zraněné z trosek letadla vynášejí náhodní svědci. Ti také pomáhali dalším zraněným, uvězněným ve zdemolovaném letadle. Podle svědků tak části posádky zachránili život.

V Moskvě v sobotu havaroval tupolev letící z Česka

List Kommersant přinesl očité svědectví ženy, která projížděla místem nehody jako pasažér v mikrobuse.

"Do mikrobusu nám posadili letušku Kristýnu, jak jsem si přečetla na cedulce, byla celá zkrvavená. Doktor, který byl mezi námi, jí začal hned pomáhat. A když přijela záchranky, předal ji lékařům." Svědkyně zřejmě popsala osud letušky, která jako jediná ze třech žen na palubě zůstala naživu.

Letoun patřil ruské společnosti Red Wings, kterou vlastní miliardář Alexandr Lebeděv. Ten slíbil příbuzným obětí finanční pomoc. Odškodnění rodinám zemřelých ve výši milionu rublů (asi 625 tisíc korun) slíbila i moskevská radnice, doplnila agentura ČTK.

Černá skříňka

Zaznamenává nejdůležitější parametry letu pro objasnění příčin případné havárie. Podle mezinárodních dohod ji musí mít každé letadlo. Jsou zpravidla dvě a umísťují se do zadní části letadla, bývá při nehodách poškozena nejméně.

1 - Cockpit voice recorder (CVR) → nahrává rozhovory v pilotní kabině

2 - Flight data recorder (FDR) → nahrává letové údaje (výšku, rychlost, tlak vzduchu v letadle, stav paliva a mnoho dalšího)

Je schopna 45 minut odolávat teplotě 1 000 °C, silnému přetížení, je vodotěsná a vyrobená z nekorodujících materiálů. Má miniaturní vysílač, který vysílá signál, podle něhož lze skříňku najít. Pro snazší nalezení je černá skříňka křiklavě oranžová.

Zdroj: Wikipedia

BBC také uvedla, že oba piloti i palubní inženýr byli zkušení profesionálové, kteří měli nalétáno deset až patnáct tisíc hodin.

Udělali chybu?

Ruský letecký odborník prohlásil, že se piloti mohli zachránit, pokud by zatáhli podvozek. Jde ale pouze o teorie a vyšetřování stále pokračuje.

Jako pravděpodobnější příčina nehody se stále silněji jeví technická závada letadla, konkrétně nefunkční zpětný chod motorů, který se piloti snažili zařadit, když letoun nechtěl zastavit. Závady mohly být podle agentury Interfax i na samotných brzdách.

Této teorii nahrává i fakt, že stroje tohoto typu měly stejné problémy i dříve. Dokonce takové, že Rossavijacija, což je ruský státní úřad pro kontrolu letecké dopravy, společnosti Tupolev poslala zprávu, v níž na možné problémy upozorňovala a žádala jejich vyšetření a nápravu. Příslušný dopis odeslala Rossavijacija Tupolevu jen den před moskevskou nehodou, psala už v sobotu ruská média.

Problémy měl totiž velmi nedávno - přesně 21. prosince - i Tu-204 na letišti v Novosibirsku. Také po přistání nedobrzdil a vyjel z ranveje, ale nikomu se nic nestalo.

Nehoda na Vnukovu se stala v sobotu po půl páté odpolední moskevského času, tedy po půl druhé našeho. Podle agentury Interfax se stroj pokoušel o přistání dvakrát.

Letiště Vnukovo není podle leteckých odborníků mezi piloty příliš oblíbené, jak kvůli okolnímu terénu, tak technické kvalitě přistávací plochy i personálu. Další velká moskevská letiště, tedy Domodědovo a Šeremetěvo, jsou mnohem lepší.

Vyšetřovatelé teď zkoumají černé skříňky a odebrali i vzorky paliva ze stroje. Také se zabývají dokumenty aerolinek Red Wings. Ty jsou třetí největší leteckou společností v Rusku (podle počtu letů i přepravených cestujících). Tupolevů Tu-204 vlastní celkem osm, připomněla BBC.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stephen Bannon, vrchní poradce prezidenta Donalda Trumpa
Hlavní stratég Bannon v Bílém domě končí, potvrdila mluvčí spekulace

Tým amerického prezidenta Donalda Trumpa opouští další člen. Hlavní stratég Bílého domu a někdejší šéf Trumpovy volební kampaně Steve Bannon v pátek skončí ve...  celý článek

Španělští policisté zastřelili ve městě Cambrils pětici teroristů, kteří...
Útočník z Barcelony byl mezi zabitými teroristy v Cambrils, uvedla policie

Řidič dodávky, který v Barceloně zabil třináct lidí, je mrtvý. Podle úřadů patřil k pětici lidí, které policisté zastřelili ve městě Cambrils, když se snažili...  celý článek

Jednotky Duvdevanu při zatýkání v izraelském Bejr El. (7. října 2015)
Češi cvičili v Izraeli s elitní jednotkou určenou ke krocení Palestinců

V Izraeli tento týden skončilo čtrnáctidenní cvičení speciálních sil izraelské a české armády. Podle listu The Jerusalem Post se konalo na základně Ceelim v...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.