Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ruský mediální magnát byl propuštěn

  13:55aktualizováno  13:55
Ruský mediální magnát Vladimir Gusinskij byl v pátek 22.prosince španělskými justičními úřady propuštěn z vazby na kauci jedné miliardy peset, což je zhruba 216 milionů korun. Rozhodl o tom soudce Baltasar Garzón, známý vyšetřováním proti bývalému chilskému diktátorovi Augustu Pinochetovi, který byl na jeho pokyn zadržován ve Velké Británii. Gusinskij, jenž má vilu ve španělském letovisku Sotogrande, byl zatčen 12. prosince na základě mezinárodního zatykače vydaného Ruskem a držen ve věznici Soto del Real, asi 40 kilometrů severně od Madridu.
Ruské úřady vydaly na Gusinského mezinárodní zatykač počátkem prosince poté, co se nedostavil k výslechu, k němuž ho předvolal ruský prokurátor. Magnát, který je vlastníkem největší ruské nezávislé mediální skupiny Media-Most, je obviněn z miliardových podvodů. Gusinskij ale veškerá obvinění odmítá a označuje je za politicky motivovanou reakci Kremlu na kritiku z jeho médií.

Agentura AFP uvedla, že Gusinskij, zarostlý a zjevně vězněním poznamenaný, strávil asi čtvrt hodiny v kanceláři soudce Garzóna při vyřizování náležitostí kauce a poté byl z věznice propuštěn. Je však povinen počkat ve Španělsku na výrok soudu, který rozhodne o jeho případném vydání.

Media Most propuštění svého šéfa uvítala
Gusinského mediální skupina Media-Most osvobození svého majitele na kauci okamžitě uvítala. "Je to dobrá zpráva a já jsem šťastný, že Gusinskij stráví Vánoce a Nový rok na svobodě," řekl v Moskvě mluvčí skupiny Dmitrij Ostalskij. "Doufám, že španělská justice záležitost náležitě objasní a odmítne Gusinského vydat do Ruska, protože obvinění ruské prokuratury vůči němu jsou politického charakteru," dodal.

Gusinského advokáti označili informace dodané ruskou generální prokuraturou španělské justici jako předpojaté, nekompletní a nepravdivé. Podle nich je údajně cílem postupu Moskvy přimět sdělovací prostředky vlastněné Gusinským, mezi nimiž je televize NTV, rozhlasová stanice Echo Moskvy, deník Segodňa a další, aby zaujaly loajální postoj vůči politice současného ruského vedení.

O vydání Gusinského rozhodne španělská vláda
Po zatčení 12. prosince byl Gusinskij předán prokuratuře v San Roque a poté převezen na policejní stanici ve městě La Linea blízko britské kolonie Gibraltar. Ten ještě týž den byl převezen do Madridu k výslechu před španělským Nejvyšším soudem, do jehož pravomoci spadají případy extradice.

Tento soud bude má 40 dnů na prostudování ruské žádosti o vydání Gusinského a její zamítnutí nebo schválení. Poslední slovo v této věci bude mít ale španělská vláda.

Od krátkého zadržení v Rusku letos v červnu se Gusinskij zdržoval v zahraničí. Podle svých poradců prožil poslední půlrok v Británii, na Gibraltaru, v Izraeli a ve Španělsku, kde pobývá jeho rodina.

Chronologie Gusinského kauzy po propuštění z vězení v červnu

Gusinskij byl v červnu zatčen a tři dny držen v Butyrském vězení v Moskvě kvůli obvinění ze zpronevěry vládních financí zaměstnanci společnosti Media-MOST. Údajně šlo o zpronevěru nejméně 10 milionů dolarů.
26. července ruská prokuratura trestní stíhání Gusinského pro nedostatek důkazů zastavila a zrušila i jeho domácí vězení a obstavení části majetku. Gusinskij ihned odletěl do Španělska za rodinou.
7. srpna - Britský deník The Times s odvoláním na gibraltarského hlavního ministra Petera Caruana oznámil, že Gusinskij získal povolení k pobytu na Gibraltaru.
18. září - V rozhovoru pro rozhlasovou stanici Echo Moskvy Gusinskij přiznal, že v červenci podepsal smlouvu, na jejímž základě se vzdal svého mediálního holdingu Media-MOST ve prospěch státní plynárenské společnosti Gazprom. Vše za příslib prokuratury, že proti němu zastaví stíhání pro podvod.
19. září - Ruská generální prokuratura oznámila, že zahájila vyšetřování údajného porušení kontraktu, kterého se dopustila Media-MOST. Rozhodnutí bylo reakcí na oficiální žádost ruského plynárenského monopolu Gazprom, který vedení společnosti Media-MOST obviňuje z nesplacení úvěru a převodu majetku do oblastí s daňovým zvýhodněním.
13. listopadu - Poté, co se Gusinskij nedostavil k výslechu, ho ruská generální prokuratura obvinila z trestného činu a oznámila, že na něj byl vydán zatykač a že po něm bylo vyhlášeno federální pátrání. Prokuratura oznámila, že důvodem trestního stíhání podnikatele je podvod velkého rozsahu.
4. prosince - Na Gusinského byl vydán mezinárodní zatykač.
12. prosince - Gusinskij byl zatčen ve Španělsku.

Ruský prokurátor vydal 13. listopadu na šéfa mediální společnosti Media-MOST Vladimira Gusinského mezinárodní zatykač. Gusinskij byl 12. prosince zatčen ve Španělsku. (ČTK archivní foto z roku 1998, 12.prosince 2000)

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Škeble
Mlži na dně Baltského moře vyrobí víc metanu než dvacet tisíc krav

Na negativní dopady produkce hovězího masa upozorňují ekologové již dlouho – dobytek na farmách je významným zdrojem metanu, který se podílí na globálním...  celý článek

U Madridu se zřítila stíhačka F18. Pilot zahynul
U Madridu se krátce po startu zřítila armádní stíhačka, pilot zahynul

U Madridu se v úterý před polednem zřítil stíhací letoun F-18 španělské armády. Při neštěstí, které se stalo krátce po startu z letecké základny, zahynul...  celý článek

Barcelona: Demonstrace proti zásahu španělské policie během referendu o...
Katalánská vláda nesdělí Madridu, zda opravdu vyhlásila samostatnost

Katalánský regionální kabinet ve stanovené lhůtě neupřesní, zda vyhlásil, či nevyhlásil samostatnost autonomního Katalánska, jak požaduje španělská ústřední...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ SPOLEČNOSTI - RETAIL

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.