Ruskova strana proměnila kampaň v show

Jako velkou estrádu si šéf slovenské strany Aliance nového občana (ANO) a mediální magnát Pavol Rusko představuje předvolební kampaň. Mediální hvězdy, diskotéky, karaoke a soutěž pro novomanžele mají straně získat další voliče.

Bývalý šéf komerční televize Markíza zapojil do své kampaně oblíbené osobnosti televize. Moderátoři Markízy Jožo Pročko, Vilo Rozboril, Jana Hospodárová či Miška Marienková, jména pro obyvatele Česka neznámá, objíždějí stranickým volebním autobusem Slovensko a baví potenciální voliče. Spolu s vedením strany nazpívali také předvolební píseň "Ano či Áno".

"Sami se svobodně rozhodli, že podpoří stranu, jejíž politika je jim blízká," prohlásil Pavol Rusko. Ten už sice není šéfem televize, stále je však jejím spoluvlastníkem a na provoz televize má nemalý vliv. Vedoucí vydání ve zpravodajství je například jeho manželka Viera.

Ruskovu alianci, která se označuje za pravicově liberální a podporuje vstup Slovenska do Evropské unie a NATO, by podle předvolebních průzkumů volilo přes osm procent dotázaných. "Baviči" jsou externí zaměstnanci televize a nepracují ve zpravodajství, snaží se Rusko rozptýlit jakékoliv pochybnosti o novinářské etice.

ANO také slibuje novomanželům dovolenou
"Zábavnou" kampaň mají oživit také diskotéky a karaoke. A po zábavě přichází trocha práce - nastupují politici s programem strany. Ani oni však nejsou žádní suchaři. Na kandidátce strany totiž figurují bývalí redaktoři publicistických pořadů televize Markíza - Lubomír Lintner a Eva Černá.

Na své si mohou přijít i novomanželé, kteří uzavřeli sňatek v období od 15. června do 15. září. Stačí jen, aby poslali na adresu strany svatební oznámení a zajímavou fotografii. O výherci dovolené se bude losovat.

Strana se tímto stylem kampaně snaží oslovit mladé lidi, kteří půjdou letos volit poprvé nebo podruhé. "Zaměření strany na tuto skupinu je jasné. Aliance se také snaží oslovit nerozhodnuté voliče," říká slovenský politolog Jozef Majchrak z Institutu pro veřejné otázky. Jak bude strana s touto strategií úspěšná, si odhadnout netroufá.

Strana zabodovala také s billboardy. "Stále tě tahají za nos? Udělej s tím krátký proces! Řekni nahlas svoje ANO," hlásá billboard aliance znázorňující mladého chlapce, kterého někdo drží za nos. "Stále ta stejná písnička? Změň kapelu! Řekni nahlas svoje ANO," říká další billboard.

Strana má i své noviny jmenují se Hlavu vzhůru
Součástí kampaně jsou i stranické noviny s názvem Hlavu vzhůru, které se ocitly v devíti stech tisících schránkách po celém Slovensku. Známé tváře se do stranických barev nehalí poprvé. Jožo Pročko a Miška Marienková podporovali před čtyřmi lety Stranu občanského porozumění, jejímž předsedou byl současný slovenský prezident Rudolf Schuster. Ten se podle analytiků dostal na politické výsluní právě díky podpoře Markízy.

Komentátoři Ruskovi už dříve vyčítali, že televizi zneužívá jako hlásnou troubu Aliance nového občana. Zpravodajství se sice nesnaží manipulovat realitou, ale politici dosud mimoparlamentní strany dostávají v televizi mnohem více prostoru než jejich kolegové.

Někdy to dokonce budí dojem, že jedině aliance má ten správný klíč k řešení slovenských problémů. "Tato vazba je v televizi cítit. A to především, pokud se jedná o komentování dění na Slovensku," říká Majchrak.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video