Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ruskou nezávislou TV-6 umlčel soud

  16:08aktualizováno  16:08
Rusko přišlo o poslední nezávislou televizní stanici TV-6. Nejvyšší arbitrážní soud Ruské federace v pátek rozhodl, že stanice musí být uzavřena, protože není dostatečně výdělečná. Kritikové namítají, že je to další pokus ruského prezidenta Vladimira Putina zlikvidovat nezávislá média v zemi, píše BBC. Hlavním akcionářem TV-6 je totiž dobře známý Putinův kritik podnikatel Boris Berezovskij.

Proti rozhodnutí Nejvyššího arbitrážního soudu se v Rusku nelze odvolat. Zástupci TV-6 ale po skončení procesu oznámili, že společnost Moskevská nezávislá vysílací korporace, které tento kanál patří, se odvolá k Evropskému soudu pro lidská práva.

TV-6 byla relativně neznámou stanicí až do loňského roku, kdy ji zpopularizovali novináři, kteří sem přešli ze známé televize NTV.

Podle vzoru zaměstnanců České televize tehdy pracovníci NTV pořádali mítinky a získali velkou podporu veřejnosti s tím, že jde o potlačování svobody slova. Poté, co se kontroly tohoto soukromého kanálu ujal plynárenský koncern Gazprom, přijal ředitel kanálu Jevgenij Kiseljov a několik desítek jeho spolupracovníků nabídku Berezovského a přestoupili do TV-6. Kdysi bezvýznamný kanál, který se orientoval především na mládež, se stal jedním z nejsledovanějších v Rusku.

Soud: TV-6 musí být zavřena kvůli dluhům
Rozhodnutí o likvidaci TV-6 bylo přijato na základě žaloby nestátního důchodového fondu Lukoil-Garant, který vlastní 15 procent akcií, a má rovněž úzké vazby na vládu, píše BBC.

Fond si stěžoval, že v průběhu tří let neměl žádné zisky ze svých akcií a že společnost je ztrátová. Návrh na odkoupení akcií přitom odmítl a trval na její likvidaci.

Představitelé TV-6 naopak tvrdí, že společnost výdělečná je. Jen letos prý počítala se ziskem 73 milionů dolarů za reklamní činnost. Právní obhájkyně TV-6 Geraldina Ljubarská zdůraznila, že čistá aktiva společnosti převyšovala minimum stanovené zákonem a že žádné formální důvody pro likvidaci neexistují.

Zároveň upozornila, že nový zákon, který platí od letoška, zakazuje menšinovým vlastníkům akcií zahájit proti společnosti konkurzní řízení.

USA vyjádřily obavu ohledně soudního slyšení o TV-6. "Naléháme na ruské činitele, aby se TV-6 dostalo spravedlivého slyšení. Svoboda slova a zákon můžou být nejlépe dodrženy tak, že TV-6 bude pokračovat ve vysílání, řekl ve středu mluvčí ministerstva zahraničí Richard Boucher.

Politické rozhodnutí
Jde o politickou záležitost, míní ředitel Centra extrémní žurnalistiky Oleg Panfilov. "Někdo má výhodu z toho, že se osvobodí od poslední televizní společnosti, která kritizovala moc," uvedl.

Za neopodstatněné považuje rozhodnutí soudu také tajemník Ruského svazu novinářů Michail Fedotov.

Podle generálního ředitele Jevgenije Kyseljova se případ vlastně ani netýká TV-6. "Není to dokonce ani o tak otřepaných slovech jako svoboda řeči. Je to o budoucnosti celé země," zdůraznil.

Berezovskij, který je s podílem 75 procent akcií faktickým majitelem TV-6, se už několik měsíců skrývá v zahraničí. Ruská prokuratura ho obvinila z finančních machinací a vyhlásila po něm pátrání na ruském území.

V minulých dnech se objevily informace, podle nichž chtěl své akcie prodat Financial Times. On sám to však nepotvrdil.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký pěšák střílí po nepříteli v afghánské provincii Kunar (srpen 2011)
CIA pošle do Afghánistánu tajná komanda, budou lovit talibance

Americká ústřední zpravodajská služba (CIA) rozšiřuje své tajné operace v Afghánistánu. Do země posílá malé, specializované týmy, které mají spolu s...  celý článek

Čínský prezident na sjezdu strany upevnil svou moc (24. října 2017).
Si Ťin-pching si upevnil moc, straníci přijali jeho ideologii za vlastní

Delegáti končícího komunistického sjezdu Číny v úterý schválili zařazení ideologie prezidenta Si Ťin-pchinga do stanov strany. Agentura Reuters poznamenala, že...  celý článek

Irácké jednotky obsadily Kirkúk na severu země (16. října 2017)
Roztrpčení Kurdové se hádají kvůli ztrátě Kirkúku, rozklížil je Írán

Poté, co si iráčtí Kurdové v září zvolili nezávislost, odmítl výsledky referenda nejen Irák, ale i Turecko či Írán. Ten přitom sehrál důležitou roli i v...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.