Železnice Žuravka-Millerovo v délce 277 kilometrů se začala stavět v roce 2015. Na její stavbě pracovalo více než 1 700 vojáků s více než 700 kusy techniky, jeden voják zde přišel o život. Během stavby tratě se našlo sedm leteckých bomb z dob druhé světové války.
Šojgu udělil velitelům 39. samostatné železniční brigády řád pojmenovaný po sovětském maršálovi Georgiji Žukovovi, který patřil k hlavním strůjcům vítězství nad nacistickým Německem.
Stavba trati mezi obcemi Žuravka a Millerovo se podle ministra zapíše „do slavné kroniky brigády“, protože tato dráha „má obrovský význam pro intenzivní a bezpečnou přepravu jižním směrem“.
Brigáda vznikla podle serveru Newsru.com krátce po druhé světové válce, aby plnila „úlohy státního významu“, jako byla stavba Bajkalsko-amurské magistrály či železnice do přístavu Novorossijsk, opravy tratí v Čečensku a v Abcházii či obnova infrastruktury na anektovaném Krymu. Žukovův řád, zřízený v roce 1994, má být udělován „za zásluhy při vypracování a realizaci velkých vojenských operací“, poznamenal server Newsru.com.
Vztahy mezi Ruskem a Ukrajinou se prudce zhoršily v roce 2014 po svržení proruského prezidenta prozápadními demonstranty v Kyjevě, po následné ruské anexi ukrajinského poloostrova Krymu a po vypuknutí ozbrojeného konfliktu mezi Ruskem podporovanými separatisty a vládními vojsky v ruskojazyčné oblasti Donbasu na východě Ukrajiny. Konflikt si od dubna 2014 vyžádal na 10 000 mrtvých.
Nová trať na grafice ukrajinských separatistů. Červenou barvu je vyznačena původní trasa, modrou nová železnice: