Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bývalý šéf Trumpovy kampaně sepsal plán na posílení vlivu Putina, tvrdí AP

  12:06aktualizováno  12:06
Bývalý šéf volebního štábu nynějšího amerického prezidenta Donalda Trumpa Paul Manafort před deseti lety tajně pracoval na posílení vlivu ruského prezidenta Vladimira Putina v někdejších sovětských republikách, Evropě i ve Spojených státech. Ve středu o tom informovala agentura AP, která se odvolává na informace, které k případu získala.

Paul Manafort | foto: AP

Z dokumentů vyplývá, že Manafort pracoval pro ruského miliardáře Olega Děripasku. AP poznamenala, že zmíněný materiál je očividně v rozporu s dřívějšími prohlášeními Trumpovy administrativy i Manaforta samého o jeho vazbách na Rusko.

Trumpovu kampaň řídil lobbista diktátorů, radil i únosci Čechoslováků

Manafort zřejmě už v roce 2005 vypracoval tajnou strategii, která měla ve prospěch Putinovy vlády ovlivnit politiku, obchodování a zpravodajství v USA, Evropě a v bývalých sovětských republikách. Děripaska, který plány dostal, následně na začátku roku 2006 poskytl Manafortovi smlouvu s roční odměnou deset milionů dolarů (v dnešním kurzu přes 250 milionů Kč), vypověděli podle AP svědkové s tím, že Manafort s Děripaskou obchodovali nejméně do roku 2009.

„Jsme přesvědčeni, že tento model může sloužit ke značnému prospěchu Putinovy vlády, pokud bude využit na těch správných úrovních,“ citovala AP Manafortův dopis Děripaskovi z roku 2005. Manafort v něm dále uvádí, že zmíněný plán otevírá velké možnosti pro Putinovu vládu, a to nejen pro politiku v rámci Ruska, ale i v zahraničí.

Manafort agentuře AP potvrdil, že pro Děripasku v různých zemích pracoval a že tato spolupráce byla nespravedlivě vyhodnocena jako součást kampaně, jejímž cílem bylo aktéry pošpinit. Uvedl také, že součástí spolupráce nebylo hájení ruských politických zájmů. AP poznamenala, že ze získaných dokumentů není jasné, v jakém rozsahu Manafort pro Děripasku nakonec opravdu pracoval.

100 dnů Donalda Trumpa
Autoři: ,


Témata: prezident


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.