Rušení okresů přináší chaos

  • 44
Když zvedali zákonodárci ruku pro reformu státní správy, jejich hlavním argumentem byl boj s byrokracií a přiblížení úředníka občanovi. Necelý měsíc před zánikem okresních úřadů se ale zdá, že nové uspořádání přinese spíš chaos a lidé budou mít na úřady dál. Obce navíc dodnes nevědí, co si kde bude možné vyřídit.

Co se vlastně v lednu pro lidi, podnikatele a firmy změní. Budou úředníci schopni vyřizovat běžné problémy občanů bez zpoždění?

Například v kraji Vysočina bude od ledna obcí, které se dostanou ve státní správě na III. stupeň, patnáct. Jako ukázka, jak vypadá reforma v praxi, mohou sloužit Moravské Budějovice na Třebíčsku. Žije tam asi osm tisíc lidí, stejně jako ve většině ostatních "pověřených" obcích.

Tajemnice moravskobudějovické radnice Jana Špačková říká: "Musíme být připraveni tak, aby dopad reformy státní správy na lidi byl co nejmenší."

Moravskobudějovičtí přebírají správu 47 obcí. "První rok bude těžký. Potřebujeme pochopení lidí. Doufám, že se státní správa opravdu lidem přiblíží. Veřejnost získá větší kontrolu," domnívá se moravskobudějovický starosta Jan Nekula.

Radnice má dnes šest odborů, od Nového roku přibudou další čtyři. "Z okresního úřadu přejde životní prostředí, odbor dopravy a silničního hospodářství, školství a správních činností," vyjmenovala tajemnice Špačková. Ke stávajícím čtyřiceti zaměstnancům přibude dalších 36 úředníků.

Aby mohli začít hned od 2. ledna vyřizovat běžnou agendu, musejí někde sedět. Jen náklady přechodu agendy půjdou do desítek milionů.

Úředníci radí: Nenechávejte nic na konec prosince
"V menších městech asi nastanou potíže," připouští kancléř třebíčského okresního úřadu Jaromír Nechvátal. "Není v lidských silách zvládnout přechod ze dne na den. V návrhu je vládní nařízení, které by zrušilo dva poslední úřední dny na okresních úřadech. To, co přijde po 15. prosinci, budeme posílat na menší pověřené obce. Lidé by si měli své záležitosti vyřídit letos dřív," vzkazuje kancléř Nechvátal.

Některé lhůty se od ledna prodlouží
Lidé, kteří na pověřený úřad v lednu přijdou, určitě najdou orientační tabuli a posléze i svého úředníka. Ale musí počítat s potížemi. "Vyřizování žádostí nepůjde rozhodně tak rychle, jako dřív," míní tajemnice Jana Špačková.

Tajemnice upozorňuje na další novinku: "V přechodném období po začátku roku se prodlužují lhůty vyřízení správních záležitostí. Místo současných třiceti to bude šedesát dní. Běžných dávek sociální podpory by se změna dotknout neměla. Spíš půjde o stavební povolení a podobně."

Špačková naopak předpokládá, že se zkrátí lhůty u pasů a občanských průkazů.

Kancléř Nechvátal se bojí i přechodu dopravního inspektorátu, protože jsou tam lidé zvyklí chodit i v posledních dnech roku. "Měli by počítat se změnami," varuje. Navíc je třeba pracovníky prošklolit.

Co dalšího se bude na radnici vyřizovat? Odvolací řízení pro obyvatele, vázané živnosti pro podnikatele, životní prostředí. "Přebíráme veškeré činnosti jako odpady, likvidaci léků," upřesnila tajemnice. Radnice převezme také část školské agendy.

Starostové budou řídit krizový štáb
Přesně o silvestrovské půlnoci dojde ještě k jedné významné změně. Na starosty pověřených obcí přejde odpovědnost za řízení krizového štábu. "Představme si, že je půlnoc, stojíme na náměstí a v tu chvíli začnou padat trakaře. Náš pan starosta musí okamžitě reagovat," popsala tajemnice Špačková.

Problémy budou na venkově i ve větších městech
Reforma státní správy zamotá hlavu i lidem z Jablonného v Podještědí, Velkého Valtinova a Janovic na Českolipsku.

Na úřady budou muset jezdt do několika měst Liberecka. Pravomoce "jejich" bývalého okresního úřadu v České Lípě totiž přejdou pod liberecký magistrát. Část agendy ale zůstane v České Lípě. "Jsme z toho úplně zmatení," říká nová starostka Jablonného v Podještědí - městečka s 3 800 obyvateli Vlasta Dozorcová.

"Nikdo nám ještě konkrétně neřekl, co to pro nás bude znamenat. A to by to zhruba za měsíc mělo vypuknout." Podle starostky přineslo návrh přejít pod Liberec bývalé vedení radnice.

Trpělivostí se ale budou muset obrnit i obyvatelé větších měst, například Přerova. Když si totiž budou chtít lidé po zániku zdejšího okresního úřadu vyřídit své záležitosti, budou si svého úředníka muset najít v jedné ze v sedmi budov.

Stovky úředníků

Nejvíc v lednu ztloustne olomoucká radnice, která od tamního okresního úřadu zdědí téměř 200 zaměstnanců. Kanceláře českobudějovického magistrátu budou muset najít židle pro dalších 175 lidí.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video