Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rukojmí počasí strávil na dálnici čtyřiadvacet hodin

  11:10aktualizováno  11:10
Dálniční kolony ve čtvrtek uvěznily řidiče na dlouhé hodiny. Ti, kteří jeli do práce, se mnohdy obrátili a snažili se dostat zpět domů. Na silnicích zůstávaly stát kamiony i autobusy. Cestující museli zdolávat kilometry v mrazu a sněhu po svých.

Čtvrteční kalamita v Kladně | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Je devět hodin ráno. Tachometry aut jedoucích mezi Mladou Boleslaví a Prahou ještě ukazují osmdesátku. Auta se smekají v rychlém dálničním pruhu, protože pravá část silnice je nebezpečně zafoukaná sněhem. Kousek před Prahou klesá rychlost na čtyřicítku, dvacítku a nulu. Několikakilometrová kolona se najednou táhne lenochodím tempem.

Bílý renault spěchá, nervózně kličkuje. Proč ale v protisměru nejedou skoro žádná auta? Co se na výjezdu z Prahy děje? Odpověď je jasná už za chvíli, u sídliště Černý Most. Sjezdy z Pražského okruhu v obou směrech neprodyšně zacpaly kamiony.

Stojí vedle sebe a v jejich kabinách není nikdo vidět. Řidiči totiž leží vzadu a už hodiny spí.

Čtvrteční kalamita na dálnici D8Čtvrteční kalamita v Kladně Kalamita na dálnici D8 a v Kladně.

"O půlnoci jsem vyrazil z druhého konce Prahy, z Ruzyně. A jsem teprve tady," stýská si ve slovenštině řidič červeného kamionu Miroslav Dvořák. Právě se probudil, takže je opuchlý a má rozčepýřené vlasy. Na Černém Mostě stojí už čtyři hodiny. Mezitím se posunul o tři sta metrů, takže dosáhl rychlosti sto metrů za osmdesát minut. "Možná je to můj osobní rekord v ploužení po dálnici," směje se.

Jeho rozverná nálada ostře kontrastovala s naštvanými výrazy cestujících z autobusů. Ty uvázly v koloně také a lidé museli jít i několik kilometrů pěšky. "Mám mokro v botách, je mi zima, jsem vytočený. A to jsem ještě ani nebyl v práci," zlostně zavrčí asi padesátiletý muž a brodí se závějí směrem k metru.

Jiné místo, jiný čas, stejný scénář

Jsou tři hodiny odpoledne a dálnice D8 vypadá patnáct kilometrů před Prahou jako jedno velké odpočívadlo pro kamiony. Dohlédnout na konec nejde. "Od kolegů jsem slyšel, že to stojí až k Lovosicím," hořce se usmívá Pavel Hrabal. Taková zpráva mu příliš naděje nedává. Od středečního odpoledne do čtvrtečního večera ujel asi pět kilometrů. "Když to sečtu, tak už tu stojím skoro čtyřiadvacet hodin," pokračuje unavený řidič otráveně.

Kolony kamionů na dálnici D1. (2. prosince 2010)

Zhruba na jednom kilometru ucpané dálnice se rozehrálo hned několik podobných, trochu bizarních příběhů. Jejich aktéři jsou z různých měst a na "parkovišti" mezi zasněženými poli se s nepřízní počasí a "bezohlednými" kamiony a s téměř neřešitelnou situací vypořádávají každý po svém.

V malém autě sedí dvě starší dámy. Nevypadají naštvaně, mohou si dělat společnost. Navíc vlastně ani nikam nespěchají. "Vyrazily jsme si na dovolenou na Lipno. Jsme z Děčína a už jsme na cestě od půl dvanácté. Snad dojedeme, než nám volno skončí," tváří se optimisticky Ivana Blažková a dodává, že zatím má benzinu dost, takže si může i topit.

O poznání méně humoru zbývalo včera odpoledne Jaroslavu Brichtovi. V jedenáct hodin dopoledne vyrazil z Ústí nad Labem do práce do Prahy. Do kanceláře se ale nedostal. "Teď už se z cesty do práce stala cesta domů. Problém je ale v tom, že jsem stále ve stejném pruhu, na stejném místě a nemám tušení, kdy se odsud dostanu," říká a zavírá dveře od auta. Venku je zima a nemůže mít pořád nastartovaný motor, aby si zatopil.

V koloně uvázla také trojice mužů v bílém kombi. "Jeli jsme opravit náš náklaďák, který se porouchal. Nemůžeme se k němu ale dostat," vysvětluje Jiří Brož, který sedí za volantem. Pěšky hledat svého kolegu nejdou. Stojí čtyři, možná i více kilometrů před nimi.

JAK ZVLÁDNOUT KALAMITU ZA VOLANTEM

1. Mějte víc benzinu než jindy
Na sněhu je spotřeba mnohem vyšší. Za hodinu a půl "skákání" v koloně můžete projet čtvrtinu nádrže. Auto "žere", i když stojíte.

2. Vozte v autě teplé deky
Vhodné je teplé oblečení nebo deky. A to třeba jen po městě. Při delších cestách se vyplatí vzít do zásoby i trochu jídla a pití.

3. Informujte se předem
Informace o stavu silnic jsou třeba na webu www.dopravniinfo.cz. Také si napište telefonní číslo na vaši asistenční službu.

4. Žádné prudké pohyby
Prudší brzdění nebo trhnutí volantem vede ke smyku. I když se překážka rychle blíží, sešlápněte pedál plynule. Snažte se co nejvíce brzdit motorem. Nebojte se podřadit před klesáním. Nevyřazujte ani nevyšlapávejte spojku. I prudký kopec se dá sjet na "dvojku" bezpečně bez brzdění. Při stoupání se úplně nezastavte, může být problém znovu se rozjet.

5. Dívejte se víc do dálky
Na sněhu se brzdná dráha asi třikrát prodlužuje. Plánujte jízdu tak, abyste vůbec nemuseli brzdit. Když daleko před vámi někdo brzdí, raději už zpomalujte motorem.

6. Mimo auto jste v nebezpečí
Když uvíznete, mimo auto vždy používejte reflexní vestu, zapněte blikačky a postavte výstražný trojúhelník. Pokud je v blízkosti třeba benzinová pumpa, kde se můžete schovat, je to bezpečnější než čekat na pomoc v autě.

Čtvrteční kalamita na dálnici D1







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ludmila Havránková poblíž dálnice D11 v Hradci Králové (21.8.2017).
O dostavbu D11 jim nešlo, hrálo se o pozemky, říká statkářka Havránková

Statkářka Ludmila Havránková bude už navždy spojována s dálnicí D11 u Hradce Králové. Odmítá, že to byla ona, kdo na roky zastavil výstavbu, ačkoli pro mnohé...  celý článek

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Prodej vepřína může zhatit malý akcionář, viní firmu z účelových machinací

Vláda v pondělí schválila odkup vepřína v Letech, kde stál za války tábor pro Romy. Do měsíce chtějí politici podepsat s majiteli smlouvu. Jeden z akcionářů...  celý článek

Myslivci budou divočáky v zamořené zóně u Zlína chytat do speciálních klecí.
VIDEO: Myslivci začínají chytat divočáky v zamořeném Zlínsku do klecí

Osm odchytových klecí by mělo v nejbližších dnech začít fungovat v části Zlínska, kde se šíří nákaza africkým morem prasat. Myslivci budou dění u důmyslných...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.