Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ortel na Slavíkovi nevadí, neporušil zákon, rozhodla rada

  17:57aktualizováno  17:57
Kontroverzní kapela Ortel na televizní obrazovce nevadí, rozhodla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Stížnost na účast Ortelu na vyhlašování cen Český slavík podal poslanec ČSSD Jan Chvojka. Naopak Radě vadily reklamy skryté v dětských pořadech.

Zpěvák kapely Ortel Tomáš Ortel získlala letos na Českém Slavíkovi bronzového Slavíka za zpěváka roku | foto: Marek Navrátil, iDNES.cz

Podle poslance Chvojky se skupina Ortel na obrazovkách televize Nova objevit neměla, protože vyvolává nesnášenlivé nálady. „Nerozporoval jsem samotnou soutěž Český slavík Mattoni, ale to, že se skupina objevila v hlavním vysílacím čase na televizních obrazovkách. Za to je podle mě odpovědná televize,“ vysvětlil už dříve svůj postoj Chvojka (více čtěte zde).

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) se jeho podnětem zabývala na úterním jednání, avšak stížnost odmítla a dál ji řešit nebude. „Řízení jsme nezahájili, neshledali jsme na odvysílaném vystoupení nic, co by porušovalo zákon,“ řekl iDNES.cz předseda RRTV Ivan Krejčí.

Krejčí upozornil, že se rada ze zákona zabývá pouze tím, co se objeví na obrazovkách. „A tam kromě poděkování fanouškům nic nezaznělo,“ vysvětlil Krejčí.

Proto všech dvanáct členů RRTV dospělo k jednomyslnému rozhodnutí, že zákon porušen nebyl. Aby vystoupení kapely bylo z pohledu zákona problematické, musela by v přenosu například zaznít píseň s kontroverzním textem.

Fotogalerie

Podle Krejčího etické pozadí vystoupení Ortelu RRTV neřešila a ani řešit nemůže. Navíc by takové rozhodnutí těžko obhájila u správního řízení.

Kapela Ortel nasbírala v Českém slavíku přes 27 tisíc hlasů a v kategorii skupin se umístila na druhé příčce hned za Kabátem. Úspěch zaznamenal v kategorii zpěváků i její frontman Tomáš Ortel, který skončil na třetím místě (více čtěte zde).

Zpěvák stál u zrodu někdejší kapely Conflict 88, jejíž číslice v názvu jsou zažitou šifrou pro pozdrav Heil Hitler. Se současnou kapelou se proslavil například písní Mešita, ve které se zpívá mimo jiné: „Pro Alláhovo slávu uříznou ti hlavu.“

Rada kritizovala product placement v dětských pořadech

Naopak RRTV kritizovala reklamu v dětských pořadech, které odvysílala televize Barrandov Plus. Konkrétně jde o animovanou pohádku Vánoce v ohrožení.

„Snímek obsahuje celou řadu umístěných produktů (product placement), za všechny lze zmínit sklenici s čitelným nápisem Coca-Cola v typickém grafickém provedení a s typickým tvarem sklenic,“ uvedl v tiskovém prohlášení Ivan Krejčí.

Sklenice Coca-Coly jsou v záběru nepřetržitě 52 sekund. „Jde o typický případ umístění produktu formou propagace výrobku s ochrannou známkou. Umístění produktu ve vysílaných pořadech zákon připouští, ovšem s podmínkou, že se nejedná o pořady pro děti,“ upřesnil Krejčí. Podle RRTV nejsou děti schopny tuto reklamu rozeznat a ubránit se jí.

Televize se ale postihu zřejmě vyhne. Argumentuje tím, že není tvůrcem pořadu. Pouze ho zakoupila a neměla informace, že product placement obsahuje. V takovém případě je postižitelnost ze strany dozorového orgánu značně ztížena, přiznala RRTV.

Poslechněte si, co řekl zpěvák po vyhlášení:

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.