Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rozsviťte světla, je tu zimní čas

  9:28aktualizováno  9:28
Ti, kdo neradi vstávají, si mohli hodinku přispat. Všichni si ale museli o šedesát minut vrátit ručičku hodinek. Po letním období se totiž ve 3:00 vrátil čas do normálních kolejí a přišel zimní čas. Podstatná změna nastala pro řidiče a cyklisty. Musí teď totiž jezdit s rozsvícenými světly i ve dne. Posunutí času má přispět k úsporám energie.

I když diskuse o škodlivém vlivu změny času na lidské zdraví ztrácejí na ostrosti, brněnský neurolog Miroslav Moráň míní, že tento posun škodí zejména školákům.

"Pár dní nejsou schopni večer usnout, když je posíláme o hodinu dříve na kutě. Anebo naopak: když vstávají o hodinu dříve, jsou minimálně první dvě hodiny ve škole mimo, takže se nemohou soustředit. Aby jim právě v této době učitel nenapařil pětku - to pro ně může být docela velký problém," říká neurolog.

Obává se, že kantoři neberou v prvních dnech po změně času ohled na to, že se s ní děti vyrovnávají nesrovnatelně hůře než dospělí. Změnu času vnímá organismus školáků podle neurologa Moráně jako krátkodobou "pecku", s níž se vyrovná asi tak do čtrnácti dnů.

Z historie:
* 1915-16 V českých zemích byl poprvé zaveden letní čas.
* 1940-49 Obnovení letního času na našem území.
* 1979 Napotřetí byl zaveden šestiměsíční letní čas od dubna do září.
* 1996 Letní čas prodloužen o 1 měsíc od dubna do října.

Problémy mohou mít i labilnější lidé. Ani jejich zdraví časové posuny moc neprospívají. Neurolog nicméně přiznává, že kromě zapřisáhlého nepřítele změny času pekaře Stanislava Pecky ze Sobětuch na Chrudimsku, lidé proti posunu hodinových ručiček hlasitě neprotestují ani si nestěžují svým lékařům.

"Prostě si za ta léta už zvykli, po měsíci nářky vždy utichnou," dodává neurolog. On osobně argumenty ekonomů, že se posunem času ušetří stovky gigawattů elektrické energie, příliš neuznává.

Povinnost zapnutých světel
Zimní čas přináší i další změnu: motoristé musí podle zákona jezdit se zapnutými reflektory po celý den. "Vozidlo s rozsvícenými světly je lépe vidět, takže se zmenšuje riziko, že nabouráte," konstatuje Václav Špička z Autoklubu České republiky.

Expert se odvolává na výsledky výzkumů z řady evropských zemí, které dokazují, jak osvětlení aut přispívá k bezpečnosti silničního provozu. "Svítit by se mělo při každé jízdě. Ve dne i za nesnížené viditelnosti. Prostě po celý rok. Prosazovali jsme to při přípravě zákona. Bohužel to neprošlo," poznamenává Špička.

V českých zemích se k zavedení letního času poprvé přistoupilo za první světové války. V době míru se od tohoto opatření zase upustilo. Se změnou přišli až zase Němci v roce 1940. Jejich opatření však československá vláda v roce 1949 opět zrušila. Po třech desetiletích se letní čas do Československa vrátil a trval šest měsíců. Od roku 1995 se i v Česku prodloužil v souladu s praxí zemí EU na měsíců sedm.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zřejmě nejkontrolovanější projekt. Multifunkční kongresový areál dostal v roce...
Babišovi blízcí si akcie Čapího hnízda účelově přeprodávali, píše policie

Rodinní příslušníci Andreje Babiše (ANO) si přeprodávali akcie Čapího hnízda, aby znepřehlednili vlastnickou strukturu firmy. Podle Českého rozhlasu to policie...  celý článek

Ivana Zemanová oznámila na tiskové konferenci strany SPO, že má její manžel...
Zeman může kandidovat na Hrad, nasbírali mu 59 263 podpisů občanů

Prezident Miloš Zeman je druhým kandidátem na post příští hlavy státu, jemuž se už podařilo nasbírat potřebný počet podpisů občanů, aby mohl svůj post...  celý článek

Řidičský průkaz (ilustrační foto)
O řidičák přijdou nově i neplatiči alimentů za studenty do 26 let

Exekutoři budou moci zabavovat řidičské průkazy i neplatičům výživného za jejich studující děti do 26 let věku. Poslaneckou novelu exekučního řádu ve středu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.